0

Skoda Fabia 1,2 HTP

spurt 2021-04-06 19:56:05 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, har en Fabia type 2 fase 2 2010/11 mod med litt for høyt oljeforbruk..ingen lekkasjer og heller ikke unormalt i eksos..normal lukt og røyk. Kan ikke forstå hvor oljen blir av.. Har du noe erfaring/kjennskap til sånne motorer.. PS : Det er skiftet register på denne..da kjede røk i 2019 .. km.stand 165000 i dag og reg.nr.VX35584 Mvh Endre Ellevset, Surnadal på Nordmøre.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-04-06 22:15:28 +0100

Om du ikke finner en oljedam under bilen din hver gang du har parkert, forsvinner oljen i alt det vesentligste inn i forbrenningskammeret og forbrenner sammen med drivstoffet. Noe vil også gå ut gjennom eksosventilene uforbrent, som små oljedråper. I eksosen er det også varmt - ergo forbrenner oljedråpene som regel "underveis", du vil altså ikke finne verken oljefilm av betydning om du stikker fingeren inn i eksosrøret der bak, eller for den sakens skyld, kunne se at olja formelig drypper ut eksosrøret. Ja, mange gjør seg sine tanker når de blir svarte på fingertuppen her, men det er nå engang sånn at også benzin eller diesel for den sakens skyld, gir sotdannelse i eksosanlegget, spesielt etter det siste potta, mot avslutningen....der er det vesentlig lavere temperaturer. Dette er altså vanligvis helt normalt.

I det hele tatt: det skal være veldig, veldig mye olje som kommer ut på dette viset før du merker noe som helst. Ja, ved svært høyt oljeforbruk, der det kommer relativt mye olje inn i forbrenningskammeret, vil du kunne se blårøyk komme ut av eksosen - nesten som med en totakter! Når du ikke ser noe, er det neppe dramatisk høyt oljeforbruk. Nå sier du ingen ting om hva du legger i "litt for høyt oljeforbruk", faktum er at bilfabrikantene opererer med alt fra si en halv liter til en liter olje pr 1000 km som "normalt". Det kan man mene mye om, men det er faktisk sånn at alle motorer bruker litt olje, med trykk på "litt". Det er ikke uvanlig at man ikke trenger å etterfylle olje innenfor skiftintervallet i det hele tatt, normalt sett er 15.000 km fornuftig kjørelengde på såvel benzinere som dieselmotorer fra VAG. Ja, jeg har hørt om "longlife" programmet, men å kjøre 30.000+ på olja med en TDI, er høl i hue, og med f.ex 1.2 TSI er det faktisk sånn at anbefalt intervall er....15.000 km. Husk også: alltid bytte oljefilter ved oljeskift!

I parentes bemerket: ja, en motor bruker alltid olje, men husk at olja er hygroskopisk, dvs at den opptar litt vann! Dette kamuflerer en del av oljeforbruket, spesielt i et land som Norge der temperatursvinginger gir mer kondensproblematikk enn på sydligere breddegrader.

Om det blir i dyreste laget å benytte merkeverkstedet til oljeskiftservice, sjekk prisen ved et uavhengig, autorisert verksted....ikke uvanlig at samme olja koster det halve eller sogar tredjeparten pr liter....olja hos Møller er priset som om den skulle være tilsatt flytende gull.

Hvordan olja kommer inn i forbrenningskammeret? Normalt sett er det alltid små utettheter i en motor, det kan være mellom stempelringene og sylinderveggene, eller det kan være i ventiltetningsringene. Også i turboen kan det være uttettheter. Da lurer litt av olja seg gjennom, vips, så har du litt oljefobruk, men igjen: med trykk på LITT. Ved slitasje - begge de tingene jeg nevner, blir slitt over tid. En god måte å redusere slitasje på, utenom motorvarmer i vinterhalvåret, er å ALDRI jage turtall på kald motor ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-04-06 19:56:05 +0100

Sett: 215 ganger

Sist oppdatert: Apr 06 '21

Relaterte spørsmål

Antall visninger