0

Mister strøm

spurt 2021-04-05 15:00:54 +0200

anonym bruker

Anonym

Jeg kjøpte denne i nov 19 og alt virket bra helt frem til nov 20 da begynte problemet. Det er at noe stjeler strøm. Har byttet batteri flere ganger og da starter den perfekt men etter 24 timer helt dødt. Bilen har nå vært på verkstedet siden nov 20 og di finner ingen feil. Hva skjer??? Kjøpt hos forhandler. Kan jeg heve kjøpet. Eller hva er det som gjør at det hele tiden blir tomt batteri.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-04-06 08:42:30 +0200

Uten å si noe negativt om verkstedet du har benyttet - det kan være at det dreier seg om en feil som kommer og går. Kanhende et bilelektrisk verksted er et bedre alternativ om det verkstedet du har vært innom nå, ikke lykkes om man gjør et nytt forsøk. Prinsipalt sett er det ikke verre enn å måle strømtrekket fra batteriet når tenninga er av og bilen "parkert". Som du sier, "noe" stjeler strøm, og siden et batteri normalt sett er ganske så spenstig, må det være et ganske så betydelig strømtrekk når batteriet er stein dødt etter 24 timer.

Jeg forutsetter at du kjenner prinsippet for hvordan du måler strøm med et mulitmeter - NB - et batteri er som sagt ganske spenstige saker - her skal man vite hva man gjør! Som nevnt over, først sjekker man strømtrekk ut fra batteriet når alt er "av", dernest begynner man den noe mer tidkrevende jobben med å finne hvor strømmen tar veien. Dette er også ganske greit, man tar ut en og en sikring og måler strømtrekket over krets for krets - ideelt sett skal det IKKE gå strøm av betydning noe sted. Unntaket er slike ting som klokka, vedlikeholdspenning for ditt og datt osv osv, men der snakker vi om veldig lavt strømtrekk. Når man holder på med slike ting, må man som et minimum ha en sikringsfortegnelse, og når man eventuelt har lokalisert den sikringskursen som trekker for mye strøm, typisk vil jeg gjette på si 0.5 A eller mer, kan et kretskjema være greit å ha. Ikke nødvendigvis en betingelse, men det gjør det ofte enklere å finne den egentlige feilkilden.

Unntaksvis, dersom det f.ex er krypstrøm fra flere sikringskurser, f.ex fordi en kabel med flere ledere er skadet, kan det være fornuftig å trekke ut samtlige sikringer før man gir seg i kast med å måle over en og en krets, men normalt sett finner man ut av det med metoden over. Bakdelen med å rive ut hele massan på en gang er at det øker risikoen for å rote det til når man skal sette i sikringene igjen, det er tross alt en liten håndfull med sikringer som skal settes på rett plass, og det er som du vet, dårlig karma å bytte om en 10A og en 30 A sikring.

The Bottom Line er likevel at man skal vite hva man gjør. En moderne bil har mye elektronikk, et feilsøk av denne sorten er sjelden et høyrisikoprosjekt, men det er et par ting som kan gå galt. Og nei, dette trenger ikke være noen stor greie, men siden verkstedet ikke kommer i mål, kan det være en feil som kommer og går, og derved er vanskelig å lokalisere. Da går det fort tid, og tid er penger.

Ellers er det en stund siden november 19, men ja, du har reklamasjonsrett, ellers regner jeg med at spørsmålstillingen indikerer at det dreier seg om et bruktbilkjøp, der du ikke har verken bruktbilgaranti eller nybilgaranti å støtte deg på ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar