0

Spm angående service?

spurt 2021-04-05 06:13:20 +0100

anonym bruker

Anonym

5 års garantien har gått ut på Nissan Leaf. Nissan anbefaler service. Men jeg er usikker på om det er nødvendig. Det er dyrt. Jeg har akkurat gått gjennom eu kontroll uten feil

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-04-05 08:02:37 +0100

EU-kontroll og løpende service er liksom ikke helt det samme...service er rett nok på mange vis en prosedyre der ting og tang blir sjekket, men f.ex bremseklosser med lite belegg som bør skiftes innenfor si 100 mil gir ikke nødvendigvis krøss i margen på EU-kontrollen. Ved en service der mekanikeren gjør jobben sin derimot, blir de skiftet. Dels sparer det deg for å måtte skitne skiver fordi du kjører med metall mot metall, dels forebygger du en potensiell sikkerhetsrisiko. Det er også andre punkter i serviceprosedyren der ting skiftes ut etter en gitt tid, f.ex filteret i bilens ventilasjonsanlegg. Nei, det trenger ikke bety allverden for deg og dine passasjerer, men det er liksom ikke der de store kostnadene ved å eie bil ligger - og det betyr litt om du f.ex er allergiker.

The Bottom Line er at service på en elbil normalt sett ikke er spesielt dyrt, litt av poenget er å forebygge at ting går i støkker! Det sparer du penger på i lengden, kfr ovennevnte eksempel med bremseklosser vs skiver: det koster vesentlig mer å kjøre til klossene subber på metallet! I det hele tatt: det å spare på småpenger ved å droppe service, er å la tusenlappene flagre! Med elbil er det heller ikke uten videre enkelt å benytte et uavhengig, autorisert verksted, men for all del, koster lite å forhøre seg med aktuelle verksteder i området om de kan ta service på en elbil. Dog forutsetter det at man har tilgang til serviceinstruksen....den står ikke lenger i bilens dokumenter. Å kjøre til Sverige er jo også en mulighet, grensa åpner formodentlig en eller annen gang.

En "sparemulighet" har du imildertid: du sier ikke noe om hvorvidt Nisseleifen din må ha service på tid eller antall kjørte kilometer. Om du har f.ex årlig service, men kjører lite, kan du i samråd med din faste verkstedsforbindelse legge en serviceplan der du istedet legger kjørelengde til grunn. Si at du kjører 7500 km i året og serviceintervallet ser årlig - da bør du fint kunne kjøre minimum 15000 kilometer før neste service. Ta en hyggelig samtale med verktedet og ta det derfra!

Til syvende og sist koker det ned til at det faktisk IKKE er helt gratis å eie og bruke elbil heller. Sånn er det bare, og nei, det er IKKE penger ut vinduet, det er en nødvendig utgift. Ja, enkelte punkter på servicelista kan synes enkle og overprisa, men glem aldri at det er en grunn til at disse punktene er med: det ligger en grundig vurdering fra Nissan bak, det er ikke noe man gjør for moro skyld. Trøst deg med at det er er MYE billigere med service på en Nisse-Leif enn på f.ex en omtrent like stor Audi A4 med konvensjonell drivlinje :-) Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger