Uavhengig av drivlinje, med en bil i denne prisklassen er det sånn at "alt kan skje". Om vi fortsatt ser bort fra valg av drivlinje, er det en ting som gjelder: bilen man til slutt går hen og kjøper, bør være i best mulig stand. Dernest viser det seg ofte at antall år på veien har større betydning enn antall kilometer....man skal mao ikke nødvendigvis ha angst for biler som er kjørt litt lenger enn "de andre", både langpendlere og proffesjonelle brukere har for vane å passe litt bedre på bilen sin. I denne sammenheng kan det være at dere kan få en nyere bil i bedre stand, men med "lang" kjørelengde for en grei pris. Verdt å ha i bakhodet: jo nyere jo bedre! Det er en grei måte å redusere risikoen for at dyre ting skal gå i støkker kun kort tid etter at man har kjøpt bilen!
Med "billigbiler" bør man som alltid, gjøre så grundige undersøkelser som man bare kan og litt til, selv om det ikke er "mye penger" i forhold til gjennomsnittslønna i industrien f.ex, så er det mye penger for mange av oss. Den som ikke føler seg trygg på sånt selv, får med seg en god venn, og når dere finner en interessant bil, tenk tanken på en NAF-test om dere føler for en ekstra sikkerhet, 60 pkt sjekken koster et sted mellom 1500 og et par tusen, avhengig av om man er NAF-medlem eller ikke....medlemskap uten veihjelp koster ikke stort, verdt å vurdere om man ellers føler at man kan ha glede av fordelene med et NAF-medlemskap. Poenget med en NAF-test er forøvrig å avdekke skulte feil og mangler, dog bare så det er sagt: dette er noe man må ha avdekket FØR - FØR - FØR man i det hele tatt tenker tanken på å undertegne kjøpekontrakten!
Alfa og omega er her som ellers, rust! Drivlinjen holder som regel, uansett om det er en konvensjonell bil eller en elbil. Ja, småting kan gå i støkker, og som vi vet, elbiler er litt tyngre enn andre biler, derved er hjuloppheng og bremser (også pga regenereringen) mer utsatt. Men alt dette er og blir for "byggeklosser" å regne, der man som regel kan finne løsninger for å reparere ting og ha glede av bilen en stund til. Rust derimot, det er en skikkelig showstopper! Moralen er: kjøp ALDRI en bil med synlig rust! Unntaket er et steinsprut eller to, eventuelt en bulk her eller der, det er ikke kritisk! Men er det rust i f.ex bunnen av dørene, i hjulbuene, her og der i understellet, stay away, gå videre, det er en skikkelig dealbreaker, uansett pris. Vær også på vakt mot "nylig understellsbehandlet", be i såfall om å få en nærmere forklaring, om bilen er jenvlig understellsbehandlet over lang tid, jolly fine, hipp hurra! Men om den ALDRI FØR er understellsbehandlet, og "plutselig" har fått en slik behandling før salget, ja da er det iallefall en KLAR VARSEL-LAMPE DER NAF-TEST ... (more)