0

Rust på bremseskiver.

spurt 2021-04-01 08:49:04 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg har en Citroen Jumer 2015 moll. På service for 6 mnd siden ble bremseskiver og klosser skiftet foran for første gang. Kmstand ca. 128000. På Pkk kontroll denne uken ble det påvist så store rustangrep på disse bremeskivene at de må skiftes. Kmstand 133000. Det må tillegges at bilen har stått mye stille de siste 4 mnd. Eneste feil forøvrig var bremseskiver og klosser bak som ikke er skiftet tidligere. Er det normalt at bremseskiver må skiftes etter 6 mnd ved lte bruk. Hilsen Terje Lillehammer

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-04-01 18:11:48 +0200

Jeg ville nok stillt meg noe tvilende her, med mindre bilen står ute på et spesielt utsatt sted, hadde nær sagt ute ved kysten der jeg bor - med gratis salting av alt som vender mot havet hele året! Det kan selvfølgelig også være at du bor på et sted der veivesenets variant over temaet "vintervedlikehold" består av 99,9 % salting, gjerne med den nye sorten som virkelig får stålmarken til å hyle av fryd! Om det er slike ting med i bildet, vel, da ruster skivene på rekordtid!

Det jeg ville gjort, var å jekke opp bilen og sjekke selv...kanhende det bare er overflaterust. Da er kuren en kombinasjon av ståull og tålmodighet. Litt utfordrende å komme til på begge sider, men det går. En god venn bruker forøvrig metoden med å jekke opp bilen, la den gå på tomgang og sette den i første gir...voila...passe hastighet på skivene til en liten poleringsrunde. Men med forsiktighet, man skal helst ha litt mer enn jekken under når bilen er i gang!!!!!!! Gjerne et par sånne støtter som fås kjøpt hos Biltema og de derre for en grei pris. Og nei, man legger seg IKKE under bilen da!

Dog, jeg tenker jo at man koimme langt med vanlig pussing på stillestående skive også, dersom det kun er overflaterust skal det ikke mye til. Og skulle det være "gravrust", altså dypere rustdannelse, er det ingen vei utenom å skifte noch einmal, 25 % er tommelfingerrgelen, Du kan selvfølgelig også foreta et par oppbremsinger, eventuelt kjøre med pedalen såvidt inne, det fjerner iallefall overflaterust der klossene ligger inntil, dog mistenker jeg at det nok må litt mer til her. Vær ops på at rusta kommer lynraskt tilbake, når du har pussa vekk bør du være raskere enn Fantomet hos EU-kontrolløren!

Jeg tenker at kontollørens oppfatning av bremseskivenes tilstand kan ha blitt påvirket av bremseskivene bak. Da er det fort gjort å kaste et raskt blikk foran og underkjenne dem på grunn av overflaterust, også EU-kontrollører er mennesker, vi er nå engang sånn skapt at vi ofte er litt kjappe i snuen når vi skal gå over en hel serie med punkter på dette viset. Men igjen, sjekk selv, med litt flaks er det kun overflaterust. Ellers er dette problemet en følge av at det er relativt høy jerngehalt i skivene, dette kombinert med klosser uten asbest (som vi hadde i gamle dager) gjør at skivene på nyere biler ruster som bare fyttinøffen! Du skal ikke lenger tilbake enn 90-tallet for å finne skiver som holdt en årrekke, over flere hundre tusen kilometer. Før den tid, på 70- og 80-tallet, kjørte jeg Lada, hadde tre støkker av sorten, skiftet aldri noensinne så mye som en eneste bremseskive. Fantes ikke rust på dem heller, og skivene på min siste Laddis var ikke mer slitt enn at de lå godt innenfor toleransene etter 425..000 kilometer. Må innrømme at jeg gjerne skulle hatt bremser av den sorten på de bilene jeg har her hjemme nå!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar