0

Bobil eller bybobil

spurt 2021-04-01 07:34:24 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei.

Jeg og kona mi har gått en stund å vurdert kjøp av enten bobil eller bybobil. Men vi lurer på hvordan sikkerheten er i førerhuset de to bilene opp i mot hverandre.

Vi har sett en del krasjtester på nett og sikkerheten i bobilen er veldig dårlig kontra andre biler.

Mvh. Thomas D N.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-04-01 09:24:47 +0200

Bobiler er generelt ikke det man bør velge om kollisjonsikkerhet står øverst på prioriteringslista, rent bortsett fra dette med førerhuset, kall det gjerne passasjer-kupeen og mer eller mindre mangel på grunnleggende sikkerhetsmekanismer som er en selvfølge ellers, er det wide open for at alt det man har bakover i bilen, skal komme som et helt lite skred og trøkke passasjerene flate.

Ja, det skal visstnok være produsenter som tar dette med sikkerhet litt mer alvorlig, men i og med at det ikke er etablert et regime med krav om kollisjonstester etc, er det på ingen måte lett å sammenligne og finne den sikreste! Om jeg hadde vært i markedet for bobil, ville jeg sett etter en ikke altfor stor av sorten, bygget opp rundt et kjent varevognchassi. Det gir en "base" der man kan verifisere sikkerheten, iallefall et stykke på vei. Det gir også seg selv at jo nyere, jo bedre, og jeg ville vært opptatt av forankringen av innredningen, og gjerne eventuell skjerming av passasjerene i forhold til ovenfornevnte skred. Kanhende jeg sogar ville montert en delvis nettingvegg ala en varebil for å sikre med selv og konen!

Men så jeg da også litt paranoid når det gjelder sikkerhet, jeg har bla krøpet ut av en stasjonsvogn for noen tiår siden etter en ekstrem høyhastighetskollisjon. Idioten som eide bilen hadde veldig, veldig mye bak i bilen, det kom selvfølgelig flagrende rundt oss når det smalt! Det sitter i hver gang jeg setter meg i en bil, jeg er svært nøye med plassering av pikk og pakk, og er jeg i tvil, ja da bruker jeg lastekrokene i bagasjerommet og strapper det hele fast. Med en bobil er det ikke riktig like enkelt, der må man tenke litt mer, og innredningen - den får man faktisk ikke gjort stor med i så måte. Der må man vurdere nøye hvilken bobil man velger, og se for seg hva som eventuelt kan komme flaksende om man får en Bjartmar Bråstopp!

The Bottom Line er at ikke altfor stor, basert på en anerkjent varebil, gjerne Mercedes, Iveco eller Volkswagen om jeg skulle gjort valget, gjerne litt mer kompakt innredning, ikke voldsomme greier, men godt forankret, med gode hengsler og dørlåser på skuffer og skap. Dernest ville jeg sett på beskyttelsen mot ovenfornevnte skred, eventuelt muligheten for å montere en ekstra "stopper" i form av f.ex en halv netttingvegg. Det er selvfølgelig ikke for alle, men jeg ville gjort det. Det ligger også i sakens natur at jeg nok ville gått for det noen kaller "bybobil", dette er gjennomgående mindre bobiler, med innredning og valg som ligger nær opp til den ønskelista jeg ville satt opp, basert på at jeg altså priorioterer sikkerhet for meg og mine. Hva som er riktig for deg, det er det deg selv som er eksperten på, det dreier seg jo alltid om å finne et kompromiss som passer deg.

En ting man ikke skal nedprioritere, er det vi kan kalle vei-egenskaper, nettopp der kommer dette med varebil-chassi og ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-04-01 07:34:24 +0200

Sett: 22 ganger

Sist oppdatert: Apr 01