0

Utslitte bremser 1500 km etter service

spurt 2021-03-31 11:50:48 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny Jeg har en 2018 Volvo V60 D6 diesel hybrid som firmabil. Denne bilen var inne til service i november 2020 og har siden stått så og si stille på grunn av Covid 19 med påfølgende hjemmekontor. For litt tid siden kom en skrapelyd i bremser foran, noe jeg trodde var en stein eller grus som hadde kommet mellom kloss og skive. Men lyden forsvant ikke og neste tur ble den verre. Kjørte bilen til verksted i går og får nå vite at indre bremsekloss høyre foran var helt utslitt. Der var det "stål mot stål" og begge skiver foran må byttes. Jeg blir litt frustrert for at ikke klossene ble nevnt eller skiftet på siste service? Jeg har kun benyttet verkstedet der bilen er kjøpt. Nardo Bil i Trondheim. Nå sier mekanikeren at skivene uansett var så mye slitt at de burde byttes på neste klosseskift ??? Bilen er en hybrid og jeg kjører mye tilpasset for å få regenerering av strøm, jeg er nok av dem som bruker bremsen svært lite. Tellerstand drøye 69 000 km, det er tidligere ikke byttet bremseklosser. Å bytte skiver ved 70 000 km kan nok være normalt i visse tilfeller men skal det være normalt å bytte skiver ved første bytte av bremseklosser? Jeg har bedt om at utskiftede deler blir lagt i bagasjerommet, det er kun en av skivene som er skadet så jeg har tenkt å måle tykkelsen på den andre. Hva er minimumsmål på disse skivene? Jeg er som nevnt frustrert over å ha utslitte bremser 150 mil etter å ha vært på service, jeg kunne like gjerne vært hvor som helst på ferie.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-31 17:04:42 +0200

Alle kan gjøre feil, ikke minst Volvos merkeverksteder. Noe kynisk sett, det er lov å håpe at det var en forglemmelse og et engangstilfelle. Når det er sagt, dette er i aller høyeste grad en forglemmelse av den sikkerhetskritiske sorten, det er nok av dem som bare ville kjørt videre uten å reagere på den vemmelige lyden av metall mot metall! Så ja, det er absolutt på sin plass å ta et alvorsordet med verkstedet her, og ærlig talt, hva er beveggrunnen for at mekanikeren kommer med en kommentar som den du antyder? At skivene er så slitt at de "burde byttes på neste klosseskift" er totalt irrelevant her! Når verkstedet gjør en tabbe som dette, burde man som et minimum dekke kostadene i sin helhet ved runde to, klosser og skiver inkludert! Jeg ville nok reagert spontant på en slik kommentar, dette minner om et platt forsøk på ansvarsfraskrivelse: "det gjorde så alikevel ikke noe at vi ødela skivene på bilen din"!

Er det muligens en anelse av den innstillingen som kjennetegner enkelte verksteder her tro...? Så snart det er firmabiler innafor dørene, hopper kassa-apparatet av fryd, fakturaen skrives med 8-tenners gaffel! Har sett det ganske så mange gange ganger opp mellom åra, og i følge mine kjære ex-kolleger her og der som ennå er i arbe', er det fremdeles sånn. Ellers hender det at man "glemmer" litt vel mye, i de verste tilfellene har jeg hørt om biler som står urørt på parkeringsplassen hos herværende merkeverksted for mitt favoritt-merke, det eneste "arbeidet" som ble utført whatsoever var å skrive fakturaen! Uten at jeg sier det er det som har skjedd med din bil, i sånne tilfeller er det ikke underlig at man "glemmer" å sjekke og skifte bremseklosser!

Ellers er det noe med hybrider og bremseskiver, jentungen skifter bremsekiver annethvert år, stikkord: EU-kontrollen, på sin Prius, det innebærer i praksis rundt 30.000 kjørte kilometer. Så nei, det er ikke forunderlig at skivene må skiftes etter 70.000 på din feiende flotte Volvo, men jeg tenker at det er en kombinasjon av slitasje og rust som er problemet, ikke slitasje alene. Ellers vil man i dag konsekvent skifte skiver ved skader som oppstår i tilfeller som det du opplevde, det er så enkelt som at dette er rimeligere enn å dreie dem - gitt at det ikke er for dype spor kunne man dreie skivene i hine dage. Men det var altså litt arbe', man skulle helst ha en god venn med tilgang til rette sorten dreiemaskiner og ellers gjøre demontering/montering selv for at det skulle lønne seg.

Slitasjegrensa kan du få oppgitt ved en telefon til Volvo teknisk, bare presenterer deg og si at du har sett på skivene og undres om det er på tide å skifte dem...ikke nevn verkstedet...det er rart med det, lojaliteten innad i Volvo Norge er som andre steder. Ha vognkortet foran deg for det tilfelle at man trenger mer informasjon enn bare registreringsnummeret. Ellers har du jo et sett ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-31 17:11:47 +0200

Google er vår beste venn...fant DISSE tallene: knyttet til V60 2015, det kan iallefall gi deg et utgangspunkt for en rask sjekk:

Normal tykkelse ny 11mm, minste tykkelse 9mm.
(22/20mm om det er ventilerte skiver bak)

Ellers har vår godeste Benny skrevet litt om skiver tidligere: https://www.tv2.no/a/8294372/

Rett nok knyttet til Kia, men dette er generelt, og problemene med det ene eller andre som følger med skiver og bla den norske vinteren, blir definitivt ikke mindre med hybride drivlinjer, tvert om!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar