0

Lade-priser !

spurt 2021-03-27 07:30:19 +0100

updated 2021-03-27 07:32:03 +0100

En flittig skribent her på forumet forteller stadig hvor dyrt det er å lade. Særlig langs veien. Nå er det ofte slik at de største skeptikere ikke har egen erfaring. Jeg har, etter 1,5 år i elektrisk bil, lyst til å dele erfaringer. Fikk akkurat ny prisliste fra Fortum, så det er ferske data. 1 kWt koster 3,10 kr på 50 kW ladestasjon. De fleste elektriske biler bruker mindre enn 2 kWh pr. mil. Min har brukt 1,55 kWh pr mil siden den var ny. Men ta utgangspunkt i 2,0 kWh. Da koster det altså 6,20 kr å kjøre en mil. Dette er tilsvarer omtrent et bensinforbruk på rundt 0,4 liter pr mil. Latterlig billig spør du meg. Og ved lading hjemme er strømprisen vesentlig lavere. Oftest bare halvparten. Mvh Martin.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-27 08:29:28 +0100

Vel, den flittige skribenten viser faktisk også til påstandens rette mor: elbilforeningen :-) Med jevne mellomrom står lederen i nevnte syte-forening frem og hevder at det er altfor dyrt å lade langs veien, sogar så dyrt at det blir høyere kilometerkostnad enn å kjøre med en grei dieselbil :-) Dette er også et forhold som har blitt påpekt i bla en test der man kjørte et par-tre "folke-elbiler" fra Oslo til Bergen, og som vår ellers etterrettelige Helmar lett og galant glemmer å nevne i farta, gutta boyz som er så snille og greie at de tilbyr lading langs veien, er IKKE i slekt med julenissen! Tvert om, man har en lei tendens til å ta betalt BÅDE pr kwt OG for tiden som tikker avsted mens man står der og lader! Men det er på ingen måte overraskende at mange ikke tenker over dette, det er på ingen måte enkelt for elbil-entusiast å holde styr på alle disse finuerlige måtene som ligger til grunn for den prisen man faktisk betaler!

Legg til at dagens batteriteknologi har en egenskap som er fort gjort å glemme: evnen til å ta i mot strøm avtar etterhvert som man "fyller", og fra 80 % og oppover går det rett og slett virkelig treigt! Da blir de siste "strømdråpene" man trøkker på tanken ganske så dyre! Dette kan man like eller ikke like, men på et eller annet vis må jo kostnadene ved å etablere infrastrukturen dekkes inn, og så er det dette med fortjenste da, igjen, det er IKKE julenissen som driver denne butikken! Selve strømkostnaden, som den godeste kamerat H, som jo på mange vis er en oppegående og hyggelig person, er litt som den berømte dråpen i havet her, og som det ble antydet på bla TV2 hjelper deg forleden, man kan "shoppe" litt frem og tilbake mellom forskjellige tilbydere og finne relativt lave priser, men jevnt over, det er faktisk IKKE sånn at det er en "free lunch" her! Som vår gode venn påpeker, med en kostnad som motsvarer 0.4 liter benzin pr mil er vi jo allerede her oppe i en drivstoff-kostnad pr mil som ligger nær opp til en benzin hybrid eller en dieselbrenner!

Ergo har vår gode venn lagt frem tall som tangerer elbilforeningens påstand. Det er imdlertid et moment til her: når man er ute på "langtur", skjønt, 20-30 mil er ikke egentlig "langtur", ja da kommer man sporadisk i en situasjon der man må "fylle" over den magiske grensa på 80% der ting begynner å ta tid. Det blir litt som i gamle dager, da de fleste kjørte ganske så tørste benzinere med knøttliten tank: skulle vi kjøre langs sørlandske om natta, var det langt mellom stasjonene. Da fyllte man til det rant over på siste natt-åpne stasjon og håpet på det beste.

Litt sånn blir det med elbil også, det er fremdeles langt mellom stasjonene, og "tanken" er egentlig veldig, veldig liten om vi ser hen til den gode dieselbrenneren mange av oss har hatt opp ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-27 09:47:01 +0100

Hei Norulf: Jeg "glemmer" ikke fakta. Jeg velger å dele MIN erfaring, ikke andres. For øvrig har Fortum gått bort fra betaling pr minutt, og tar nå kun betaling pr kWh. Det gjør sammenligningen enklere, og mine tall er faktiske tall.
Du må heller ikke "glemme" at de som har mulighet for å lade hjemme, lader til under halvparten av prisen langs vegen. Da kan du sammenligne med en bensinbil som bruker 0,2 liter pr mil.
For min del har jeg ladet langs vegen 4 - 5 ganger på 1,5 år. Rekkevidden på min bil er nesten 50 mil på en god sommerdag, og ned mot 35 mil på en kald vinterdag med motorvegkjøring i 110. Kan også legge til, Norulf, at jeg har kjørt diesel i 25 år før jeg valgte elektrisk. De forbrukstallene du informerer om på "diezelbrennere" har jeg kun klart på langtur. Aldri i gjennomsnitt over et år, når du får med småkjøring og nødvendig tomgangskjøring for å få varme på frontruta. Det er viktig å sammenligne epler og epler. Din frykt for voldsomme utgifter i fbm batteri-havarier er vel også basert på egne hypoteser, Norulf ? De fleste har nå 8 års garanti på batteriene, med forventet levetid vesentlig lenger. Hvor mange havarier kan du dokumentere ? Det ser også ut til at flere bilverksteder velger å skaffe spesialkompetanse på elektrisk - slik at et batteribytte med deler fra f.eks en krasjet bil vil få overkommelige priser. Akkurat slik som du sikkert har gjort med motor eller girkasse i en Diezelbrenner eller to en gang i ungdommen ?
Dine spådommer om øket strømpris i årene som kommer kan lett vise seg å være riktig, men oljeprisen og strømrpisen har en pussig tendens til å følge hverandre... Nei, elbil er ikke for alle, det har du sikkert rett i. Men når Taxi-næringa i de store byene, som f.eks her i Trondheim som ofte kjører 50 mil i døgnet i helgene, klarer seg med el-bil kan nok majoriteten av privatbilistene klare oss ? Hvis vi bar VIL se mulighetene. Mvh Martin Helmar Andersen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-27 11:00:35 +0100

Jeg må si meg enig med Norulf. Han utdyper dette veldig godt uten å si "Nei diesel er best" og ikke noe mer. Som Norulf nevner, klart elbil er best for pendling innenfor rekkevidde til hjemmelader. Men som han også nevner så er det ikke til å komme fra at strømprisen for hjemmelading kommer til å øke betrakelig med antall voksende elbiler + pluss at poltikerene vil elektrisere alt annet også. Og her kommer ett enda større problem: Hva skjer når strøm er den eneste energikilden vi kan ta i bruk? Jo, de private aktørene som jo leverer strømmen din kan ta seg betalt akkuratt det de vil på toppen av en enorm etterspørsel. Det er verdt å tenke på. Vi gir bokstavelig talt all makt i henda på private aktører. Veldig skummelt spør du meg. Dette bringer jo også inn mange andre ting som jeg rett og slett vil kalle farlig med elektrifiseringen av landet ,men da kommer vi litt utenfor dette med bil. Det er jo det det handler om her på Broom!

Og elbiler de er fine bruksbiler de! Så absolutt, men som med konevensjonelle bensin og diesel biler ser jeg også mange problemer med elbiler. I tillegg til dette som er nevnt ovenfor har elbiler høyere forsrikringspiser, (de har mindre beveglige deler), men mer kostbare deler, fullverdige familie-elbiler er blytunge, (med de ulempene det innebærer), man får ikke kjørt akkuratt der man vil, og lading langs veien er veldig dyrt som Norulf nevner. Jeg liker å beholde bilen min så lenge den går! Jeg er ikke så sikker på hvor lenge en elbil holder. Motoren er i prinsippet uslitelig, men så er en diesel/bensin brenner, hvis du tar vare på den. Den krever bare litt mer vedlikehold. Det store spørsmålet ved elbiler er og blir batteriet. Det er blytungt, for mye mindre rekkevidde enn hva diesel vill gitt for mye mindre vekt. Si 20 liter diesel veier 16kg og kan få deg like rundt 40 mil, mens en elbil krever ett 3-400kg batteri for å gjøre det samme. Dette batteriet er med på å slite bilen fortere. Dekk må byttes oftere, bærekuler, bærarmer osv må ikke nædvendigvis byttes oftere, men hvertfall bykkes sterkere hvilket innebærer høyere kostnad den dagen det faktisk må byttes. Også har vi batteriet da, hvor lenge varer det? Det er svindyrt å bytte, li-ion teknlogien er gammel og har hatt liten utvikling de siste årene. Hva skjer med verdien på elbil når/hvis det kommer ny teknoligi? Jeg vil gå så langt som å påstå at de eneste som har spart penger på elbiler er folk med første generasjon Nissan Leaf som beholder den til den ikke går mer - gitt at den holder en del år til og de har ladet mest hjemme(hvilket jeg håper på da bilen har 7 mils rekkevidde).

Det er mye uklart innefor dette med elbil enda elbilen har sine fordeler og ulemper akkuratt som konvensjonelle biler. Jeg sjønner meg virkelig ikke på dette hysteriet med at ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-27 19:11:48 +0100

Et lite ord til Kamerat H: Om du leser en gang til, vil du se at jeg faktisk takker og bukker for at du gir oss en oversikt over din elbil-hverdag! Bare å beklage at jeg ikke formulerte det mer i retning av at du deler dine erfaringer med oss! Men det er jo egentlig det samme da...? Ellers har jeg ikke gått i detalj omkring dette med levetiden på batteriene, det faktum at elbil-produsentene har sett seg nød til å forlenge garantien på batteripakkene sier jo sitt: markedet er skeptisk her, og det med god grunn: det har vært de som har vært maksimalt uheldige, og det har vært de som har vært litt mindre uheldige, men likevel med gråten i halsen må erkjenne at batteripakkas evne til å lagre strøm går nedover raskere enn de setter pris på. Jeg tenker at det vil være store variasjoner her, der lademønsteret vil være en viktig faktor.

Om du søker på dette temaet hos Teknisk Ukeblad, vil du finne flere interesante artikler: bla er det en kjennsgjering at hurtiglading ikke er spesielt lurt om man vil at batteripakka skal leve lenge i landet, likeledes er det denne greia med å unngå "topplading" over de 80 % og unngå å kjøre batteripakka lenger ned enn 20 %. Jeg tenker jo at du, som i store trekk har et kjøremønster der du lader der hjemme, ligger nær opp til et optimalt lademønster og kan påregne at batteripakka holder en stund. Men så var det dette med elding og antall ladesykluser da, LiIon eldes uansett om batteriet er "i bruk" eller ikke. Om jeg hadde hatt elbil, ville jeg ikke lagt til grunn at batteripakka holdt lenger enn si 10-12 år, alt ut over dette ville jeg tatt som en bonus og slått hæla i taket. Det blir litt som deg og meg det: menneskekroppen er biologisk sett konstruert for å holde i 50 år, alt over det er egentlig en kjempestor bonus! Er det rart vi pensjonister gleder oss over hver en dag?

Ellers har du et poeng med dette med brukte batteripakker, mange elbiler er faktisk nokså greit konstruert med tanke på nettopp dette med å plukke ut og sette inn en "ny" batteripakke. For å si det sånn, det er ikke alle som har en like omstendelig prosedyre som Jaguar her. På godt og vondt, det går veldig mye på elsikkerhet også dette her. Men jeg tenker at både Jaguar og Tesla har unødig kronglete løsninger, mens Nissan....Hyunadai.....VAG....og andre i denne mer folkelige divisjonen...tenker annerledes. Gitt det faktum at man også legger seg på et fornuftig nivå når det gjelder ytelser, er strømtrekket vesentlig lavere. Det gjør alt så meget enklere, og skal vi være ærlige, hvem trenger vel en bil som har (nesten) like rask aksellerasjon fra 0-100 som en Kawasaki "Widowmaker" hadde på tidlig 70-tall :-) ? Jeg tenker jo at du og mange andre gjør noe veldig fornuftig når dere går for en mer "folkelig" elbil om jeg ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-27 19:27:46 +0100

Et par korte ord til Kamerat M også før jeg inntar horisontalen: takk for mange gode og kloke ord! Ja, dette med elbil er mer nyansert enn som så, og hva som er "best", avhenger i stor grad av kjøremønster og behov. Jeg tenker jo at verken vinteren eller lange avstander er avskaffet, og siden jeg bor i grisgrendte strøk, og i tillegg setter pris på friheten bilen gir meg, ja da er liksom ikke elbil tingen for meg! Legg til et par vaner med en svipptur hjem til mor Russland i ny og ne, iallefall når ikke pandemien ødelegger moroa, så neeeeeeeeeeei, elbil passer IKKE for meg!

Men hadde jeg vært i arbe' ennå Med rundt 5 mil hver vei kunne en E-Golf vært grei, iallefall i sommerhalvåret. Men det er et åpent spørsmål om det ville lønt seg i det lange løp, det koster jo å fø på en elbil også, og det er fortsatt hjul og leamikk under bilen som krever sitt. Et par av mine f.d kolleger har kjøpt seg noe ala E-Up som nummer tre bil til jobbkjøring....nøkternt realistisk regner de med samme kostnad som om de skulle kjørt dieselbrenner. En del av regnestykket er at de ser for seg at bilen holder i ti år før de hiver den på dypt vann. Men en fordel har de jo: de slipper en omvei på noen kilometer for å kjøre rundt en bomring som har poppa opp....ikke lite bare det! Dog, hvor lenge var Adam i Paradis? Til neste valg om jeg skal gjette, nå betaler vel elbiler bare en symbolsk sats i herværende bomring, men bla de økonomoske konsekvensene av pandemien kommer med sikkerhet til å gi oss en helt annen hverdag når Staten begynner å lete etter måter å øke inntektene på.....bilavgifter, bompenger osv osv har alltid vært populære i så måte!

Jeg trampeklapper forøvrig over det siste avsnittet, dette med elbiler og forsøkskaniner er det mye i! Det forunderlige er at kundene finner seg i det, spesielt når det gjelder en unevnelig amerikansk fabrikant som sliter med både det ene og det andre! For meg virker det som om fanboyza er så begeistret for ypperstepresten i menigheten at de finner seg i litt for meget! For min del har jeg nulltoleranse for sånt, så om jeg i det hele tatt skulle kjøpt elbil, vilel det vært noe ala E-Golf, som jo er en enkel og grei bil, uten noe fiks-fax! Nisseleif av første generajon er jo også grei, likeledes E-Up, men så var det dette med praktisk anvendelig rekkevidde da...! Kanhende jeg er en enkel mann med enkle gleder...som ikke har sett poenget med + spurte fra 0-100 på et par-tre sekunder? Eller er det rett og slett fordi jeg setter pris på førerkortet mitt og har kjørt fra meg på småhissige motorsykler for mange tiår siden? Ikke godt å si, men jeg har unektelig en kjørestil som passer VELDIG godt med både gamle Mercedes lastebiler og moderne dieselbiler ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

God påske ønskes deg og Norulf, og alle andre ivrige Broom lesere for øvrig! Takk for kloke ord som vanlig!

Matz gravatarbildeMatz ( 2021-03-28 12:18:46 +0100 )rediger

Takk for rosende ord, god påske til deg og Kamerat H og alle leserne fra meg også :-)

Norulf gravatarbildeNorulf ( 2021-03-30 16:16:35 +0100 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger