Vel, den flittige skribenten viser faktisk også til påstandens rette mor: elbilforeningen :-) Med jevne mellomrom står lederen i nevnte syte-forening frem og hevder at det er altfor dyrt å lade langs veien, sogar så dyrt at det blir høyere kilometerkostnad enn å kjøre med en grei dieselbil :-) Dette er også et forhold som har blitt påpekt i bla en test der man kjørte et par-tre "folke-elbiler" fra Oslo til Bergen, og som vår ellers etterrettelige Helmar lett og galant glemmer å nevne i farta, gutta boyz som er så snille og greie at de tilbyr lading langs veien, er IKKE i slekt med julenissen! Tvert om, man har en lei tendens til å ta betalt BÅDE pr kwt OG for tiden som tikker avsted mens man står der og lader! Men det er på ingen måte overraskende at mange ikke tenker over dette, det er på ingen måte enkelt for elbil-entusiast å holde styr på alle disse finuerlige måtene som ligger til grunn for den prisen man faktisk betaler!
Legg til at dagens batteriteknologi har en egenskap som er fort gjort å glemme: evnen til å ta i mot strøm avtar etterhvert som man "fyller", og fra 80 % og oppover går det rett og slett virkelig treigt! Da blir de siste "strømdråpene" man trøkker på tanken ganske så dyre! Dette kan man like eller ikke like, men på et eller annet vis må jo kostnadene ved å etablere infrastrukturen dekkes inn, og så er det dette med fortjenste da, igjen, det er IKKE julenissen som driver denne butikken! Selve strømkostnaden, som den godeste kamerat H, som jo på mange vis er en oppegående og hyggelig person, er litt som den berømte dråpen i havet her, og som det ble antydet på bla TV2 hjelper deg forleden, man kan "shoppe" litt frem og tilbake mellom forskjellige tilbydere og finne relativt lave priser, men jevnt over, det er faktisk IKKE sånn at det er en "free lunch" her! Som vår gode venn påpeker, med en kostnad som motsvarer 0.4 liter benzin pr mil er vi jo allerede her oppe i en drivstoff-kostnad pr mil som ligger nær opp til en benzin hybrid eller en dieselbrenner!
Ergo har vår gode venn lagt frem tall som tangerer elbilforeningens påstand. Det er imdlertid et moment til her: når man er ute på "langtur", skjønt, 20-30 mil er ikke egentlig "langtur", ja da kommer man sporadisk i en situasjon der man må "fylle" over den magiske grensa på 80% der ting begynner å ta tid. Det blir litt som i gamle dager, da de fleste kjørte ganske så tørste benzinere med knøttliten tank: skulle vi kjøre langs sørlandske om natta, var det langt mellom stasjonene. Da fyllte man til det rant over på siste natt-åpne stasjon og håpet på det beste.
Litt sånn blir det med elbil også, det er fremdeles langt mellom stasjonene, og "tanken" er egentlig veldig, veldig liten om vi ser hen til den gode dieselbrenneren mange av oss har hatt opp ... (more)