0

innvendig motorvask

spurt 2021-03-26 12:41:58 +0200

anonym bruker

Anonym

Har lest om et firma som foretar innvendig mororvask ved hjelp av en type rensemaskin og innsprøyting av rensemiddel. Har det noen efekt og kan det skade motoren ? Hilsen Jarle Pedersen

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-26 16:13:58 +0200

Vel, når noe høres for godt ut til å være sant, så er det ofte akkurat det. Ja, det har kommet et par varianter over temaet "karbonfjerning" i senere tid, men av en eller annen merkelig grunn har det ikke fremkommet dokumentasjon eller annen omtale i media som tilsier at det har noe for seg, utover å loppe lommepungen til kundene for en bunke tusenlapper. Jeg tenker også at dersom dette skulle vise seg å ha negativ effekt, er det overveiende sannsynlig at de som utfører dette, kommer til å se en annen vei og si "I dont' know nothing". Litt som de som selger chip-tuning, optimalisering og annen tukling....det er ikke spesielt smart, og risikoen blir dytta over på kunden.

The Bottom Line er at den kloke sitter på gjerdet en stund og følger litt med, inntil det motsatte er behørig dokumentert og bekreftet av uavhengige, objektive referanser, ja da lar man andre være prøvekluter her! Ja, jeg har sett reklamen for dette, og er mer enn bare litt skreptisk: jeg har kjørt VW D hhv TDI i en årrekke, og aldri noensinne opplevd de problemstillingene som blir brukt som argument for å markedsføre denne renselsesprosessen. Det eneste problemet jeg har hatt i denne sjangeren, var koksing av en eksosventil som ikke lukket helt på en 1.6 sugediesel. Greit nok, "kuren" var å ha nesten tom tank, hive på noen liter parafin eller tennvæske, voila, med litt høyere forbrenningstemperatur forsvant koksa og problemet noen titusentalls kilometer!

Selvfølgelig IKKE å anbefale på en moderne motor med turbo og DPF, men jeg tenker at godstoff av den sorten du kjøper hos Bilextra (faktisk også hos Biltema) av den sorten som det står DPF Cleaner" på, kan ha noe for seg om du er blant dem som har en TDI og i det vesentligste har et kjøremønster som består av småkjøring. Dog: følg bruksansvinsingen, ikke overdriv....bruk dette en gang i året eller noe sånt om du innimellom opplever at den gule varsellampa tenner. Du vet, den som kan indikere "tett DPF" - med trykk på KAN - den tenner også ved f.ex en defekt glødeplugg.

Men for alle praktiske hensyn: sjekk manualen til bilen din først: normalt sett er det nok å kjøre et par mil med litt mer turtall enn ellers, fortrinnsvis langkjøring, sånn at du får opp temperaturen i eksosanlegget og derved initierer renseprosessen for DPF. Det enkle er ofte det beste!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger