0

Golf nyere enn 2017 TSI eller TDI

spurt 2021-03-24 13:23:33 +0200

anonym bruker

Anonym

Ser på to-fire år gamle golfer (kombi med dsg-kasse) på Finn, og det er ingen tvil: 9/10 er benzinere. Særlig er det mange 1litere ute på finn, både 110- og den nyere 115hestern. Hvordan er disse motorene? Og vil de passe godt til en som kjører opp mot 40000km i året? Vet jo at diesel gjerne har vært kongen på haugen hva gjelder langkjøring (og forbruk?), men har inntrykk av at benzinere fra VW har blitt bedre de siste åra (basert på lesning).

Det lille av diesel ute på Finn som ikke er for gammelt er 1.6litere med 110/116 hk. Hvordan vil du rangere dette motoralternativet opp mot 1litern som drikker bensin? Ser ut til at det blir disse det står mellom, altså 1.0 110/115 hk bensin og 1.6 TDI 110/116 hk.

Tar i mot det jeg kan få av råd og tips, og da spesielt på kjørekomfort og forbruk ettersom jeg kjører mye. Setter likevel pris på en bil som "sparker" ok fra seg og da :) Golf kombi med dsg blir det uansett. Liker både komforten og utstyret som leveres på Golf VII facelift. Håper på svar! :)

(Et alternativ er selvfølgelig å øke budsjettet noe, slik at man også kan vurdere benzinern med 1.5litern og 150hester. Hvordan er denne mtp kjørekomfort/forbruk/snert sammenlignet med de to andre allerede nevnte variantene?)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-24 15:41:05 +0200

Diesel er fortsatt kongen på haugen når det gjelder langkjøring, forbruk og ikke minst, komfort. Når vi snakker konvensjonelle drivlinjer vil dette neppe endre seg i verken din eller min tid. Det er så enkelt som er dieselmotoren dels har høyere virkningsgrad, dels mer anvendbar kraft fra lave og midlere turtall. Ja, små benzinere, som jo på sett og vis har fått litt av samme teknologi som dieselmotorene etterhvert, har fått mer moment å spille på over et bredere turtallsområde, men det er fremdeles sånn at du må jage turtall for å få ut toppeffekten. Noe kynisk og mye forenklet sett, eine kleine benziner med 110-115 hk er ikke i nærheten av f.ex gamle 1.9 TDI 110 hk ytelsesmessig. Når det gjelder forbruk, har man - som alltid - greie tall for oppgitt forbruk, men i praksis er og blir en benziner noe tørstere. Vi har en 1.2 TSI som konebil hjemme hos oss, å komme under 0.6 er mulig, men det krever flat vei og ekstremt jevn kjøring i moderat tempo.

Vi har faktisk en grei "referansestrekning" her hvor jeg bor: lite høydevariasjon, god og jevn asfalt, lite trafikk til tider av døgnet over rundt 5 mil, tilfeldigvis min arbeidsvei gjennom noenogtyve år. Benzineren kommer unntaksvis ned mot 0.55. generelt ligger den på 0.6. Både min 2.0 TDI med firehjulstrekk og min f.d 1.9 TDI gikk på lave 0.4 i sommerhalvåret, opp mot 0.5 i vinterhalvåret på samme strekning, eller 0.45 i snitt over hele året. Ikke veldig vitenskapelig, nå når jeg ikke er i arbe' lenger blir det jo ikke rare kjøringa. Men jeg kjøpte min diesel ifrehjulstrekker før jeg forlot arbeidslivet, i de tider der jeg kjørte rundt de 40' i året, med fokus på sikkerhet, komfort, fremkommelighet og ikke minst: grei totaløkonomi....det er flere fordeler med 2.0 TDI vs benzinere.

Min tese er at du kan forvente rundt 0.6 i snitt med 1.0 TSI. Det er så enkelt som at de små benzinerne sliter mer for selv den minste stigning, i tillegg er forbruket høyere enn dieselbrenneren så lenge motoren er kald. Ja, dieselbrenneren trenger noen mil for å bli gjennomvarm, men merforbruket er likevel lavere enn for en benziner. Men for all del: 0.6 på mila er helt greit det, blir jo ikke allverden over 40.000 km likevel. Med 2.0 TDI ville jeg lagt 0,5 til grunn i regnestykket, gitt at du har "normalt" med bakker og trafikk og rill og rall på din pendlervei. Legg til at en vanlig forhjulstrekker har noe lavere enn en firehjulstrekker i praksis, jeg valgte firehjulstrekk på Golfen min for åa fremkommelighet til og fra jobb - jeg måtte kunne komme meg på jobb til alle døgnets tider i allslags vær - dessuten er firehjulstrekkeren vesentlig mer stabil i alle hastigheter, under alle føreforhold sommer som vinter. Verdt å ta med i betraktningen: Haldex5 har litt trekkkraft på bakhjula hele tiden, dessuten får ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Tusen takk for dine betraktninger! Må si det frister mest med diesel, og da fortrinnsvis 2liter for å ha litt mer å rutte med av krefter. Et alternativ jeg ikke trakk fram da i så måte er jo GTD'en; har du noen bemerkninger/innsigelser mot GTD?

HenrikF gravatarbildeHenrikF ( 2021-03-24 18:45:29 +0200 )rediger
0

besvart 2021-03-24 21:35:21 +0200

Nja, GTD er forsåvidt grei nok, men en f.d kollega som nærmest abonnerte på nye biler prøvde bla både GTI og GTD med DSG: girkassa og antispinn-systemet konkurrerte liksom om å lage baluba når han skulle kjøre ut på en veldig trafikkert vei med korte siktsoner fra jobben. Du vet, en sånn situasjon der du gjerne gir på litt ekstra. DSG-kassa gira oppover når hjula begynte å spinne, så slo antispinnsystemet inn og nærmest kvalte motoren, helt fantastisk! Når du heller ikke får slått av antispinn fulllt og helt, blir det lett til at man sier noen velvalgte gloser! Typisk forhjulstrekker spør du meg, når du kommer ut fra en vei som står 90 grader på kryssende vei må du jo nødvendigvis svinge samtidig, da blir det mindre vekt på et av drivhjulene, vips, så spinner du som bare fyttinøffen bortover...derved jobber både DSG-kassa og antispinn voldsomt :-)

De åra jeg jobba på samme stedet og hadde min daglige spinn-test ut i samme krøsset, hadde jeg stort sett Passat B2 hhv B5. B2 er jo nærmest for antikk å regne, med 1.6 sugediesel og fantastiske 54 hk. Ja, det ble hjulspinn i dette krøsset, men aldri problematisk. M5 hadde rundt dobbelt ytelse, men null antispinn, på regnvåt vei spant jeg på de tre første gira. Ikke verre enn å kompensere med gassen for å holde nogenlunde stø kurs og nok aksellerasjon til å smette inn i lukene som måtte komme i trafikken. Heftige greier? Nja, jeg kjører normalt sett defensivt og svært så forsiktig, men jeg bor altså i Rogaland, der er det en utbredt ukultur blant de "innfødte": det dreier seg om å gjøre alt man kan for å sørge for at ingen andre slipper ut på veien!

Greit nok, ovenfornevnte problemstilling oppstår om du er blant dem som ikke er spesielt redd for å gi flat pedal og bruke momentet når du trenger det. Bare så det er sagt, selv om du girer ved så lave turtall som 2000 o/min, har du et virkelig respektabelt moment med 2.0 TDI. Det er ikke bare "litt" mer å rutte med av krefter, det er en motor som selv i 150 hk versjonen er like rask som Golf VI GTI opp til si rundt 100-120. Videre oppover vil du virkelig oppleve det tyskerne kaller "durchzugsvermøge" - selvfølgelig gjør vi ikke sånt her hjemme - men på motorveier i det store utland kan man fint hygge seg i 160 (grensa for den adaptive cruisekontrollen) og bare gi et lite trykk på gassen for å kunne foreta høyhastighetsforbikjøringer uten å ligge som en propp i dass i venstrefila. Uten å nevne tall, oppgitt toppfart er absolutt reelll. Hadde nær sagt, ikke prøv verken aksellerasjon eller toppfart her hjemme, norsk veistandard passer best til 2CV tempo.

Motoren som sitter i GTD (og faktisk kan fås i både "vanlig" Golf og like vanlig stasjonsvogn sammen med både firehjulstrekk og DSG i Tyskland) har altså litt flere hestekrefter. Om man trenger dem i Norge ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar