0

Mazda MX5 1.5 vs 2.0

spurt 2021-03-21 18:05:10 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, hvilken motor ville du anbefalt? Tenker at jeg kun skal bruke bilen til cruising med madammen og en tur til Vålerbanen nå og da. Er de gode og holdbare begge to?

mvh Roger

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-22 11:27:22 +0100

Hei Roger! MX5 er en fin og morsom sommerbil – uansett motor. Til cruising med madammen duger det med 1,5-liter. På Vålerbanen er helt klart 2-literen å foretrekke, da den har mer moment i bunnen av turtallsregisteret.

Disse bilene er velbalanserte og morsomme å kjøre uansett – så med mindre du er ofte på banekjøring, mener jeg at motorstørrelsen her ikke er veldig viktig.
Jeg kjenner ikke til noen svakheter på noen av de motorene. De er generelt sett gode.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-22 11:54:13 +0100

DENNE artikkelen sier litt om forskjellene på en grei og forståelig måte : https://www.autoexpress.co.uk/mazda/m...

I korthet går det på at ignenting slår noen kubikkcentimeter ekstra når det gjelder å ha anvendbar kraft fra relativt sett lavere turtall. Det betyr at du i noe større grad må jage turtall for å ha anvendbar kraft med 1.5 literen enn med 2 liters versjonen. Du får også mer av alt med 2 literen.

The Bottom Line er at noen liker mora, andre liker dattera. Med det tenker jeg på at for noen oppleves det som "sprekere" med en motor der turtelleren må ligge på oppsiden av 4-5000 o/min for at det skal skje noe, mens andre har et mer nøkternt forhold til dette med turtall,. Litt som forskjellen på å kjøre en seriøs dieselbrenner og en benziner, men nok ikke riktig like stor forskjell siden det dreier seg om to benzinere her. Hva som passer best for din kjørestil, vet du best selv: tenk litt etter om du har en kjørestil der du liker å "cruise" i ordets egentlige forstand: dvs moderate turtall og kjøre på momentet - eller om du får ståpels av å se turtelleren hoppe opp og ned mens du girer av hjertens lyst. Sagt på en annen måte: er det koseturene eller banekjøring med flat pedal som ligger ditt hjerte nærmest - som gir deg mest glede? Og bare så det er sagt: det å ha en mer sedat kjørestil er på ingen måte ensbetydende med dassekjøring. Hadde nær sagt, med norske fartsgrenser og ikke minst freskt bøtenivå er det nok 2-literen som er det fornuftigste her! Lettere å holde seg i skinnet med en motor som ikke er altfor turtallshappy!

Mhp holdbarhet vil en motor med større slagvolum som sjelden blir svett ha vesentlig bedre holdbarhet enn en mindre motor som piskes hardt. Som du skjønner, det går veldig mye på din kjørestil. Jeg er blant dem som opp gjennom åra har hatt en sedat kjørestil, jeg har typisk kjørt mine biler til tallet i kilometertelleren ligger mellom 4 og 500.000 uten noensinne å oppleve problemer som er verdt å nevne. En ting jeg er spesielt nøye med, er å unngå å trekke turtall over de 2000 o/min før motoren og ikke minst olja, er gjennomvarm. Motsetningen er smartinger som innbiller seg at "aktiv" kjøring fra de kommer ut av garasjen er tingen. Vel, kan være at det er "moro", men min subjektive oppfatning er at det er en grunn til at de som sverger til en slik kjørestil i større grad enn andre opplever seriøse motorhavarier og hele gullrekka med "problemer",

Sagt i klartekst: passer du på bilen med jevnlig service og vedlikehold, og ellers har en fornuftig kjørestil, er det knekkende likegyldig hvilken motor du velger her. Ja, det vil nok være noe enklere med en 2-liter, men glem ikke at MX5 - som det står i artikkelen - er konstruert rundt 1.5 literen. Nei, det er ikke noen stor ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger