0

Verkstedet mener glødepluggene er fastgrodde

spurt 2021-03-21 16:18:05 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg har nylig fått min golf (VI 4WD Diesel 2009 modell) gjennom eu kontrollen. Verkstedet fant da ut at glødepluggene bør skiftes. Jeg synes selv at bilen har begynt å bli litt tungstartet. Derfor fikk jeg verkstedet til å skifte glødepluggene. Når verkstedet skulle skifte glødepluggene fant de ut at glødepluggene satt så godt fast at de var redd for at de ville knekke. Da ringte verkstedet meg , og sa at de avbrøt reparasjonen slik at jeg fikk tenke meg om, hva jeg ville gjøre. De sa at verste senario var at hele topplokket må demonteres, og dette er en omfattende jobb som fort kan koste opp mot 30.000 kroner. De fortalte meg også at hvis glødepluggen knakk så var det en liten sannsynlighet for at de kunne få den ut med det verktøyet de hadde, men at dette var lite sannsynlig. Jeg er glad for at verkstedet ikke tok sjansen siden dette kan bli veldig dyrt. Jeg kjøpte bilen, for et halvt år siden og er veldig fornøyd med bilen, og den har nylig bikket 200000 km. Jeg hadde bilen hos automester tror du det er større sannsynlighet, for at merkeverkstedet møller kan få ut glødepluggene selv om de er fastgrodde? Er det verdt å kanskje koste på bilen som er verdt rundt 60000 kr så mye? Hva blir konsekvensen med å kjøre med slitte/defekte glødeplugger over tid? Er det ofte at glødeplugger knekker, og at de må opp med hele motoren? Dette er dyrt for meg på 18 år, som kanskje må bruke så mye penger bare på å skifte glødeplugger. Hva anbefaler du meg å gjøre med denne kjedelige saken?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-22 11:16:46 +0100

Heisann!

Ja, dette er kjedelig. Men det er dessverre ikke helt uvanlig at glødepluggene setter seg fast. Det er riktig som du har blitt fortalt – om det verste tenkelige skjer at de brekker så kan det fort bli en større jobb.

Jeg antar at ikke alle glødepluggene er defekte? Da hadd du neppe fått startet bilen når det er kaldt ute. Det man før gjøre her er å måle hvilke som er defekte og bytte disse. Samt å krysse fingrene for at den, eller de, sitter fast.

Det kan absolutt være verdt å få et annet verksted til å se på dette for deg. Det kan jo være at de prøver litt mer, har noen andre triks de kan bruke for å få løsnet de. Kanskje ved å varme det litt forsiktig opp? Jeg tror det kan være en god ide. Men du må også være klar over at du kan løpe en viss risiko her. Om det går galt er det du som får regningen.

Enig med deg i at det er dyrt å koste på 30-lapper på en bil man har gitt 60.000 for. Men jeg vil tro at dette skal kunne la seg løse.

Mitt råd er altså å forsøke et annet verksted. Forklar hva som er problemet og gi de gjøre ett nytt forsøk.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-22 12:27:18 +0100

Konsekvensen av å ikke skifte glødepluggene er at du før eller siden - når en glødeplugg eller to til sier takk for seg - vil oppleve at du ikke får start på bilen - ikke om det smalt. P.t er det sannsynligvis bare en glødeplugg som har gått til Jesus, mer skal det ikke til før bilen blir tungstartet. Ja, jeg har faktisk hatt en Passat 1.6 D med tre defekte glødeplugger, den var mildt sagt tungstartet, men den startet...bla takket være et usedvanlig spenstig batteri og det faktum at jeg bor et sted der det er ganske så greie temperaturer året rundt. Men for en nyere dieselmotor er det en litt mer krevende øvelse å starte, derfor bør du få byttet glødeplugger. Et annet forhold som taler for at du bør ta dette snarest råd, er at glødepluggene ikke "løsner" mer av å stå i fred 100.000 km til! Tvert om - da har du aber pløtzlich kanhende FIRE glødeplugger som sitter bjønn!

The Bottom Line er at det normalt sett ikke er noe stort problem, verken å skifte glødeplugger generelt eller håndtere en plugg eller to som sitter bjønn, det er jo ikke noen selvfølge at de bare MÅ knekke...det er et par tricks i ludo for å unngå akkurat det! Men skulle de knekke, så er det faktisk et par tricks til i boka for å få ut resten, og legge inn det vi på lekmannspråk kan kalle "løsgjenger". Verken mitt lokale merkeverksted eller enda mer lokale uavhengige, autoriserte verksted har noensinne hatt problemer med verken å skifte glødeplugger, jeg har til og med gjort det sjæl i dann og vann, men nettopp fordi "noe" kan gå galt, er det lurt å la et verksted som har rett verktøy og litt mer erfaring enn man har selv, ta jobben. Kosta vel 1700 spenn å skifte alle fire på min Golf VII TDI forleden, en plugg var kaputt gewesen, og man skifter ikke EN plugg: man tar alle 4 samtidig. Det skal tillegges at Golf VII har en ekstra dyr glødeplugg med trykksensor, når man glemmer å bestille denne koster det 1700 spenn å skifte alle fire...det står man i! Det skal tillegges at det gikk i likaste laget, helt uten problemer - hvilket det som oftest gjør.

Tidligere har jeg imdlertid sporadisk opplevd at en glødeplugg sitter mer enn de andre, me nsom nevnt, både merkeverkstedet og "han derre andre" har håndtert det på en grei måte, innenfor en halvtimes arbeidstid...med merkeverstedet betyr det en tusenlapp ekstra, mens "han derre andre" har en timepris rundt tredjeparten....det er så man ler hele veien til banken!

THE BOTTOM LINE er at ja, man kan kløne det til sånn at topplokket må av, det er hvis det ramler løse biter ned i sylinderen som man ikke får opp på annet vis. Men bank i bordet, etter akkumulerte erfaringer fra si 1.5 millioner kilometer med VW D / TDI har jeg aldri opplevd at så skjer. Dog er ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger