Nja, om man skal si noe om begrepet "samleobjekt" og en bil som dette, kommer uvegerlig setningen til å inneholde ordene "for meget spesielt interesserte" også! Såvidt jeg forstår, dreier det seg om en liten, nusselig 5-dørs kombibil med en artig liten motor fra en japansk fabrikant som for alle praktiske hensyn aldri har vært noen storselger i det norske markedet. Og nei, dette er ikke vondt ment, jeg er selv en av dem som har tildels meget spesielle interesser når det gjelder biler! Det som er litt problematisk, er at det er få som har sett lyset og deler akkurat MIN intreesse!
Litt sånn vil det ære med en feiende flott bil som en Daihautsu Charade også! At den er sjelden, er hevet over tvil, men det er en bil du enten tar vare på videre selv, eller så lager du en veldig god annonse, gjerne med skikkelige bilder, på vår alles kjære finn, og satser på at du finner en sann entusiast som vet å verdsette bilen, og vil ta vare på den for ettertiden. Det finnes nok noen sånne der ute, problemet er bare å finne dem! Alternativet er at du selv kontakter et museum eller en samling, mener det er en slik samling i retning Lillehammer, gjerne i forbindelse med Hunderfossen et eller annet også, og det være seg låner ut eller donererer bilen til museet.
Dette sier også litt om dette med verdien på bilen: det er i stor grad loven om tilbud og etterspørsel som regulerer her, kanhende en japansk samler kunne vært mer interessert enn de du måtte finne her hjemme i Norge, men nøkternt realistisk sett, dette er ikke en bil du får veldig godt betalt for. Det finnes rett og slett ikke mange nok interessenter for en slik bil, selv om du (og jeg) nok deler oppfatningen av at det er en unik bil som, om ikke annet, har en historisk verdi. Om jeg skulle avhendet en slik bil, ville jeg nok satset på en form for auksjon, altså en annonse med "selges høystbydende, og tatt det derfra. Det viktigste er jo at bilen blir tatt vare på!
The Bottom line er at så altfor mange av de bilene vi omga oss med si for så lite som 30-40 år tilbake i tid, har blitt til spiker! Forferdelig trist spør du meg, men samfunnet blir bare mer og mer bruk og kast, sånn er det bare. Jeg tolker deg dithen at du har et sant entusiast-hjerte, måtte bilen din leve videre, enten i din garasje eller et annet sted, som du forsåvidt er inne på, det er en bil som burde få en plass i en samling et sted der kommende generasjoner kan glede seg over den!