0

VW Golf 1.4 TSI 2013 170000km

spurt 2021-03-18 09:14:18 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei,

Skal gå til innkjøp av en bruktbil som skal brukes til mye langkjøring. Har tenkt at en 1.6TDI, og fortrinnsvis en 2.0TDI fra VW da kanskje er å foretrekke. Ute på finn ligger det derimot mye TSI, både 1.2 og 1.4, hvilket antagelig har sammenheng med avgiftskuttet på benzinere en god del år tilbake i tid. Har kommet over en Golf 1.4 TSI med 140hk hvor både skiver og klosser er byttet, registerreimsett er byttet, og det er 8 forholdsvis nye dekk (mange kroner spart med det første forhåpentligvis). Tenker sånn umiddelbart at det kan være et godt kjøp, men det står og faller på TSI-motoren (1.2 TSI ville vært uaktuelt, så 1.4 er det eneste som vurderes om det skal bli benziner).

Førstegangsreg. mai 2013 denne. Slipper jeg unna det trøbbelet man hadde med TSI-motorene til bl.a VW mtp registerkjedet?

Annonsen om du vil gløtte på den: https://www.finn.no/car/used/ad.html?...

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-18 10:42:57 +0200

Her ville jeg toppelsjekka om bilen har registerkjede eller om det dreier seg om den "nye" versjonen med registterreim (faktisk en ganske så høyspesifisert reim) . Om ikke selger har kontroll på dette, ville jeg fått bilens registreringsnummer og kontaktet Møller Teknisk. Vil de ikke svare der...vel...da bør selger bringe klarhet i dette. Ja, den magiske grensa ligger normalt sett rundt 2013, men jeg mener å erindre at vi snakker om ANDRE HALVDEL av 2013...iallfall er det dette som legges til grunn ifht Skoda...og f.ex 1.2 TSI ble iallefall tidligere produsert i....Tsjekkia. Legg til den noe spesielle fortolkningen av begrepet "årsmodell" i Norge...2013 blir litt ullent i denne settingen!

HER er forøvrig vår gode venn Benny sin artikkel over emnet: https://www.tv2.no/a/11197739/

The Bottom Line er at ja, både 1.2 og 1.4 TSI har antydning til anvendbar kraft fra lavere og midlere turtall, hurra for pustehjælpa fra turboen! Men be aware, du må fortsatt jage turtall for å holde følge med trafikken om det er litt stigning, eller for den sakens skyld, om du er på tur i det store utland der tempoet i trafikken er litt annerledes enn her. Dog, for norske forhold? En helt grei motor, dog ikke like økonomisk i drift som det være seg 1.6 TDI eller 2.0 TDI. Typisk vil du slite med å komme under 0.6 med eine kleine benziner, vi kjører vår 1.2 TSI som sitter i en Beetle på 0.63 i snitt med det vi vel kan kalle vesentlig langkjøring. DSG-kasse, som jeg ser det er på den aktuelle bilen, er må-ha på disse motoren, og ja, 1.2 TSI har faktisk også tilstrekkelige ytelser til å henge med i trafikken her hjemme. Faktisk en positiv overraskelse, vi kjøpte bilen ny, den var på vei som en ferdigspekka demobil til herværende merkeforhandler. Vi hadde litt dårlig tid med å erstatte en bil som ble kondemnert - hadde jeg spekka bilen, ville jeg valgt 2.0 TSI.

Men, de små benzinere fungerer de - men igjen - DSG er må-ha! Husk forøvrig oljeskift på girkassa hver 60.000, motoren vil ha oljeskift OG filterbytte hver 15.000 km. Mhp 1.6 TDI er den vel omtrent likeverdig, og ja, også der er DSG må-ha! Med 1.6 TDI er det en ting som er verdt å ha i bakhodet: du kan ikke jage turtall på samme måte som med de små benzinerne, og motoren er strengt tatt for liten til at man kan kjøre på momentet i samme grad som med 2.0 TDI. Den faller liksom mellom to stoler. Grei nok, den stopper jo ikke akkurat opp, men det skjer liksom veldig lite når du tråkker på gassen. Det er ikke noen følelse av kraftoverskudd noe sted, til tider lurer iallefall jeg på hvor momentet blir av innimellom de gangene jeg har kjørt leiebiler med 1.6 TDI :-) Men du og du...kjørecomputeren kom med letthet ned ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar