0

Drivstoffsystem

spurt 2021-03-16 19:00:49 +0100

anonym bruker

Anonym

Må skifte komplett drivstoffsystem på bilen (diesel), alt fra dieseltank, dyser +++.
Kostbar affære med andre ord. Er dette i det hele tatt verdt arbeidet, bilen er 08-modell og ruslet 316 000 km. Utenom dette er bilen i topp stand, ingen rust eller andre feil eller mangler.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-16 21:35:35 +0100

Tja, jokeren her er hva som ligger i "+++". Om du med dette mener alt som ligger mellom tanken og dysene, snakker vi raskt om en situasjon der du nok kan spare betydelige summer ved å legge si 70.000 på bordet og kjøpe en tilsvarende bil. Så kan du velge om du rett og slett vil bruke den nyinnkjøpte bilen og ha din gamle stående som delebil, eller vice verca, der du bruker den "nye" bilen som delebil for å holde den gamle på veien. Det siste innebærer imidlertid fryktelig mye jobb!

Det koker ned til at du må gjøre et valg basert på hvor mye tid og penger du vil bruke for å holde din kjære 318 på veien. Om du ser utelukkende på pengeverdien av bilen, vil mange tenderere til å si at det ikke er i nærheten av å være lønnsomt. For meg er det imidlertid mer naturlig å se på hvilket forhold man har til bilen og ikke minst, hvilken stand bilen faktisk er i. Kall det gjerne en vurdering av en form for bruksverdi. Om vi skal gjøre et tanke-eksperiment her: bilen din er ikke kjørt spesielt langt. Om den er passet normalt godt på, bør du ha minst 200.000 km igjen uten nevneverdige problemer. Det forutsetter at motoren forøvrig er i god stand, og at bilen ikke har antydning til begynnende rust av den kritiske sorten. Dette er de to viktigste show-stopperne her!

Om vurderingen av disse to tingene får terningkast 6, ville jeg gjort en nøkternt realistisk vurdering av kostnadene ved å skifte den gullrekka du antyder. Og nei, jeg ville IKKE kjøpt disse delene fra BMW Norge! Jeg ville enten skaffet en donor-bil og plukka det som kan plukkes derfra, eller bestilt deler fra Tyskland. Jobben ville jeg hygget meg med i garasjen i ledige stunder, eventuelt fått hjelp av en god venn som kan de tingene jeg ikke kan. Likevel: det blir fort titusenlapper av det! Du bør også spørre deg selv om du vil tilbringe si i trakten av 100 timer i garasjen. Det er et realistisk anslag gitt at du er en normalt dyktig garasje-mekaniker som har en grei plass å stå og alt verktøy tilgjengelig.

The Bottom Line er likevel at alternativet, altså skaffe seg en annen bil av samme sorten der alt fungerer. For 70.000 får du kanhende en bil som er kjørt 100.000 mindre, eventuelt kan du legge på noen titusenlapper og go får en nyere bil. Det kan meget vel kan vise seg å være mer lønnsomt både i forhold til rent økonomiske betraktninger, men også i forhold til bruksverdi: det vil jo som nevnt innledningsvis, være ovselig mye jobb! Ting tar tid, uansett hvor entusiastisk man måtte være, uansett hvor stor kjærlighet man måtte ha til bilen sin! Og i denne tiden står du der uten bil!

Sagt i klartekst: jeg tenker at dette er et tilfelle der det kan være lurt å stikke fingeren i jorda og skaffe seg en ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-17 11:49:58 +0100

Enig med Norulf at det kanskje er på tide å stikke fingeren i jorda her. En 13 år gammel 318 som har gått så langt, er i mitt hode en bil til 30.000 kroner.

Da er det virkelig smart å vurdere nøye om man skal ta en slik påkost / jobb.

Jeg tror kanskje at det er bedre å legge disse pengene i en nyere og friskere doning.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger