Tusen takk for masse underholdende bil stoff her på broom. jeg leser artikler og innlegg her hver dag og denne spalten bidrar til masse nytte og hygg

spurt 2014-02-01 13:10:32 +0100

Hei Benny ! Tusen takk for masse underholdende bil stoff her på Broom. Jeg leser artikler og innlegg her hver dag og denne spalten bidrar til masse nytte og hygge. Jeg har et spesielt spørsmål til deg som jeg håper du kan svare på fordi i dette landet er det dyrt å både kjøpe,eie,samt vedlikeholde bil. Jeg er som deg teknisk utdannet bilfagmann og jeg har 30 års fartstid som mekaniker\tekniker på forskjellige bilmerker hos div merkeforhandlere.

Jeg har i all min tid som fagmann jobbet med stor samvittighet og stor service innstilling til mine kunder og jeg har opplevd topp kvalitet samt bunnkvalitet på bilene og reservedelene. Både originale og uoriginale deler.

Så til problemstillingen. Vi har på vårt verksted en lærling på 20 år som har spinket og spart for å kjøpe "drømmebilen" en BMW 118 D 2007 mod og denne lekkerbisken har gått 118 000 km. Alle servicer fulgt opp hos merkeforhandler og gutten var kjempestolt da han fikk et "godt" kjøp hos oss. (vi er ikke BMW forhandler) Så merker gutten en raslelyd fra motor og vi konstaterer at register kjede er strekt. En fortvilet gutt hendvender seg til nærmeste BMW forhandler og får et tilbud på 40 000.- raske kroner for å fikse motoren. Motor må ut og kjede + drev må skiftes. Gutten får beskjed at "motorene er slik" at kjedet strekkes .. og det mener jeg er altfor tidlig .. dette er noe fabrikken skulle tatt på sine skuldre og fikset uavkortet på en utvidet garanti.

Jeg har jobbet både med Toyota og Jeep\Chrysler og uten spørsmål så har begge disse bilmerkene fikset slike garanti jobber på en utvidet garanti. Fabrikken har gjort en feil med altfor dårlig legering\maskinering av delene og med tilbakemeldinger ble dette straks tatt tak i og fikset på garantien.

Jeg mener sterkt at dette kan ikke BMW leve med og det er sterkt provoserende at en slik flott bil skal få slike motorproblemer på kun 118 000 km uten at BMW vil hjelpe denne gutten. Han er fortvilet og kjøpte denne drømmebilen for 170 000.- og får nå en påkost på 40 000.- og BMW trekker bare på skuldrene og vil ikke komme med en utstrakt hånd.

Vi ville satt veldig pris på din betraktning om hva vi skal gjøre og hvilke "knapper" vi skal trykke på for å hjelpe denne flotte ungdommen som snart skal ta fagbrev.

mvh

Harald

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett