0

Sharan 184 HK

spurt 2021-03-15 13:33:53 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. Har en Sharan 2017 modell Diesel som er gått 55000 km. Siste oljeskift var på 29000. Etter dette er det etterfylt 2,3 liter olje, snart 2 år. Skal inn på service innen 45 dager sier "bilen". Er dette normalt? Kan jeg forvente at oljeforbruket vil gå ned?

Etterfylt slik at det er midt mellom min og maks.

Da det enda er garanti (under 5 år) er det noe jeg bør gjøre overfor forhandler.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-15 16:31:32 +0100

Først og fremst, nei, når en motor først har begynt å bruke olje i et slikt omfang, ja da fortsetter den å bruke olje. Årsakene til at en motor bruker olje, kan være mange, men en enkel måte å si det på er at motorens bevegelige deler blir "mindre tette" som følge av slitasje. Når det er sagt, rundt en liter pr 10.000 kilometer er ikke noe man trenger å ha våkenetter over, det er ikke mange åra siden at et oljeforbruk på alt mellom 0.5 og 1 liter var helt normalt på 1000 kilometer. Legg til at olje er hygroskopisk, det innebærer at vann - som jo kommer til som følge av kondens - vil tas opp i oljen og således erstatte en del av oljen som forsvinner på annet vis. Ikke minst under norske forhold, med lave hastigheter, store temperaturvariasjoner osv osv, vil kondens og vannansamling i olja være et fremtredende trekk.

Normalt sett går dette greit, men om du har kjørt lenge siden siste oljeskift, og plutselig finner ut at du skal hive deg på Kiel-ferga og ta en bilferie med "Vollgasfahren" an der Autobahn, kan det verta mykje moro! Dels fordi koksansamlinger, spesielt på stempeltoppene, vil isolere varmen i stemplene, kanhende det sogar starter en forbrenningsprosess av denne koksa med høl i stemplene til følge, dels fordi VANNET som jo er tatt opp i olja uvegerlig vil FORDAMPE når du kjører med bånn gass over lenger tid enn du i det hele tatt kan drømme om her hjemme! Disse to tingene samtidig er forklaringen på at det sporadisk står biler med "N" for Norsk Nisse på veiskulderen an der Autobahn! Skal man kjøre "vollgas", bør man ta det litt sånn gradvis!

Vel, dette var en digresjon, men i og med at vi snakker om to år, kan du være rimelig sikker på at det egentlige forbruket er enda litt høyere. I og med at du kun har etterfyllt til "midt i mellom" min og maks, kan du legge til rundt en halvliter til. Likevel, det er uansett godt "innafor", selv om du naturlig nok opplever det som et dårlig tegn. Ja, du kan endelig ta det opp med forhandler, det verken skader eller koster noe å lufte sin bekymring, og om det mot alle solemerker skulle skje dramatisk økning av oljeforbruket før garantien er na-na, ja da kan du jo vise til hyggelig samtale da og da!

THE BOTTOM LINE er imidlertid at "longlife" programmet er dårlig karma for motorens ve og vel. Du vil raskt skjønne hvorfor om du har en viss mekanisk innsikt og tar en titt på en sprengskisse av motoren din. Dernest skal du notere deg første hovedsetning: den eneste veien ut av motoren for det snafset og vannet som uvegerlig samler seg opp i motoren over tid, er gjennom tappepluggen og filterbytte. Og nei, det er faktisk ikke sånn at det blir "mindre" snafs og vann i olja fordi dagens olje er av den sorten som bla gir mindre synlige "biprodukter ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger