0

Er Skoda Octavia 1,2 TSI 105HK 2012 sedan/kombiversjon et lurt kjøp?

spurt 2021-03-15 12:38:04 +0100

anonym bruker

Anonym

Sliter med å finne forskjellen på denne og stasjonsvognene (utenom det åpenbare). Har funnet et eksemplar med kun 35500 km til under 100 000 hos forhandler og lurer på om det er et kupp eller fremtidig problem. Tenker da på kjente feil, mangler osv

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-15 16:53:51 +0100

Vel, det er ikke rasjonering på gode biler, og her er det bokstavelig talt en potensiell overraskelse under panseret: 1.2 TSI fra 2012 er sannsynligvis en motor som har KAMKJEDE og en strammer som sporadisk medførte grosse Probleme! Ja, enkelte biler fikk en "oppgradering" som løste problemet, mens andre fikk byttet motor på garanti, men det er et fåtall. Det er en ting du må sjekke opp og i mente før du løper og kjøper her! Det kan rett og slett bli ufyselig kostbart om det viser seg at den aktuelle feilen følger med på kjøpet her! Om jeg ikke husker feil, kom 1.2 TSI med en oppgradert løsning fra sånn omtrent andre halvår 2013 and on., den "nye" motoren har en form for ekstra-ekstra sterk tannreim istedetfor kamkjede, og en strammemekanisme som fungerer.

Glem aldri at det IKKE er rasjonering på gode biler, om det IKKE er gjort noe med motoren for å avhjelpe denne potensielle katastrofen, ville jeg gått videre. Velg heller en bil med 1.9 eller 2.0 TDI, eventuelt en større bensinmotor. Her større enn 1.4 literen....gjerne også en NYERE BIL.

Ellers er sedan - siden du skriver "kombi" er det antagelig en 5-dørs sedan det er snakk om - gjennomgående tungsolgt og derved billigere i innkjøp i Norge. Det er en fordel for deg som kjøper, ikke fullt så greit når du skal selge bilen igjen. Dvs at du bør ha en tanke om å beholde bilen en stund. Men ja, Octavia er en feiende flott bil, et godt valg om du ønsker deg en pålitelig og økonomisk bil. Dog...glem aldri at et normalt godt service- og vedlikeholdsregime er en betingelse for et problemfritt bilhold. Gjerne også med understellsbehandling/løpende etterbehandling som en del av dette, biler produsert fra 2000 and on ruster som kjeks om du ikke passer på dem. Stikkord: før du undertegner kjøpekontrakt på en bil: spander en NAF-test, 60-punkters testen koster deg 1500 spenn (om ikke ofrhandleren dekker hele eller deler av testen) om du er medlem uten veihjelp. Vel anvendte penger, og igjen: FØR FØR FØR du undertegner kjøpekontrakt! Det er så uendelig mye lettere å få utbedret feil og mangler FØR man kjøper bilen!

Og bare så det er sagt: en NAF-test er mye greiere enn å forsøke å lese seg opp på presumptive "vanlige" feil og mangler og forsøke å sjekke sjæl!

Tenk også tanken på å sjekke Skoda Roomster, eventuelt Fabia: et hakk mindre enn Octavia, faller liksom mellom to stoler i det norske markedet med derav følgende gunstige bruktpriser. Også Skoda RAPID er en interessant bil, verdt å se på! Men husk: PRØVEKJØRING er like viktig som en NAF-test! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger