0

Har kjøper krav på erstatning etter 2,5mnd?

spurt 2021-03-14 20:31:14 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei,

vi kjøpte en Volvo V50 brukt hos AKV Auto i Oslo romjulen 2020. Nå er det en feil ved anti-skli systemet og varselet lyser hele tiden Bilen klarer ikke å kjøre raskere enn 40 km/t opp en bakke selv om vi har gasspedalen i bunn og vi begynner å kjøre opp bakken i 60 km/t. Lurer på om vi har noen rettigheter som kjøper. For eksempel at bilforhandleren vi kjøpe Volvoen hos for mindre enn 3 mnd siden betaler for reparasjon?

På forhånd, tusen takk for hjelpen. Mvh, Ina Iverslien Borgbjerg

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-14 23:12:54 +0100

HER finner dere hvilke rettigheter (og plikter) som gjelder: https://www.forbrukerradet.no/forside...

To ting som er av vesentlig betydning her: ikke la tiden gå for lenge...og forsøk å løse problemet gjennom dialog med selger i første omgang. Sørg også for å dokumentere, subisidært notere dere hva som blir gjort når i sakens anledning. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-17 15:22:27 +0100

Haisann! Dette er både kjedelig og trafikkfarlig. Denne bilen bør faktisk ikke brukes i trafikken før den er reparert.

Når det gjelder hvilke rettigheter du har som kjøper har i dette tilfellet avhenger dette av flere ting. For det første og det viktigste – hva sier kontrakten? Fikk du noen bruktbilgaranti – hva dekker denne eventuelt? Finn fram kontrakten din. Det skal stå der.

Akkurat disse tingene er kjempeviktig å sjekke opp før kjøp.

Nå oppgir ikke du verken pris, alder eller kjørelengde på din Volvo V50. Så svaret må bli litt generelt.

Om du ikke har noen bruktbilgaranti, og du har kjøpt bilen av en forhandler, så gjelder forbrukerkjøpsloven. Den gir deg en klagefrist på inntil fem år. Det er ikke dermed sagt at du får dekket alle feil som oppstår de neste fem årene.

Dette gjelder om det oppstår feil som selger kjente til eller burde ha visst om. Eller om bilen er i vesentlig dårligere stand enn man kunne forvente ut av alder, kjørelengde og pris.

Enkelt kan man si at jo eldre bilen er, jo billigere den er, og jo lenger den er kjørt, desto mindre kan du forvente av den. Og dermed klage på.

Mitt råd til deg er, som nevnt, å sjekke kjøpekontrakten aller først. Dernest må du ta kontakt med de du kjøpe bilen av og legge fram dette for dem. For så å høre hvordan de stiller seg til dette.

Om du ikke har noen garanti på bilen er jeg nok kanskje redd at dette ikke er noe selger er villig til å dekke. Disse bilene gikk ut av produksjon i 2012. Det begynner med andre ord og bli noe aldrende biler. Mange har også godt langt. Da går gjerne ting i stykker. Slik er det bare, uten at det er «noen» sin feil. Da må man som bileier dekke dette selv.

I ditt tilfelle behøver slett ikke feilen være kostbar å fikse opp i heller. En serviceinnstilt forhandler vil nok også hjelpe deg å løse dette på en god måte som dere begge er tjente med. Det er i alle fall lov til å håpe på det.

Jeg ønsker deg uansett lykke til med bilen!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger