Jeg tenker at i ditt sted, med begrenset erfaring osv, og som "nybilkunde", vil være fornuftig å la Toyota ta seg av service og vedlikehold. Du kommer neppe til å kjøre spesielt mye, men service er viktig, snakk med forhandler og få råd om et serviceprogram som passer for deg. Uten at jeg kjenner nye Prius spesielt, jeg vil anta at årlig service vil være det som gjelder her. Om du kan kjøpe service for et antall år sammen med bilen, får du oversikten på den måten. Ellers vil forhandleren kunne gi deg en pekepinn. Ellers bør du undersøke med forhandler når du bør sørge for å understellsbehandle bilen: også Toyota ruster, om bilen er understellsbehandlet når den kom til Norge, veldig bra, men typisk må den da etterbehandles om to til tre år. Det koster vanligvis i trakten av 4000 pr gang, velg en anerkjent understellsbehandler med gode referanser!
Andre ting som koster litt, er dekk. Typisk rundt 6000 give or take i den dimensjonen som jeg tror Prius har for tiden. Sørg alltid for å ha gode dekk, spesielt gode vinterdekk er kritisk for deg som fersk sjåffør: kun nordiske vinterdekk som gjelder!!! Continental eller Nokian Hakkapellitta, aldri gå for noe dårligere her! Jeg tenker også at piggdekk er tingen om du har lite erfaring, det kan innebære piggdekk-avgift i Oslo, men det er jaggu dyrere å havne i uløkka! Piggfritt er bra greier, for all del, men det er en klar fordel med erfaring før man velger piggfritt første gang!
Dekk holder typisk 30.000 km, kanhende noe kortere for vinterdekka. Det er altså ingen stor utgift.
FORSIKRING - her full kaskodekning - er relativt dyrt når du ikke har opparbeidet det som kalles "bonus" fra før. Det er i korthet rabatt for skadefri kjøring. Noen selskaper gir deg en grei "startbonus", ellers får du rabatt for fagforeningsmedlemskap: LO har avtale med Fremtind forsikring, knallgod rabatt, mens AF har avtale med Gjenstridige. Coop-medlemskap gir deg rabatt hos IF. Ta gjerne noen telefoner, jeg kan anbefale Fremtind, mens Gjenstridige...vel....det er IKKE en like god samarbeidspartner når du virkelig trenger dem.
BOMPENGER er også noe du må forholde deg til, BOMBRIKKE gir deg rabatt og ordnede forhold mhp betalingen. Hvor mye det koster avhenger av hvor mye du kjører, verken mer eller mindre.
PRIUS HYBRID ELLER PRIUS LADBAR HYBRID er også et valg du gjør: om du kjører LENGER ENN typisk 5 mil, vil du ha lavest forbruk ved å kjøre i helt vanlig hybrid-modus, uansett om du har den ene eller andre varianten over temaet Prius. Er det en LADBAR bil, kan du teoretisk kjøre på strøm på kortere turer, men HUSK: du MÅ HA mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader om det skal være noe poeng med å benytte seg av dette med "LADBAR". I DET HELE TATT: regn med si 0.5 liter på mila i snitt med en Prius...mulitpliser med antatt kjørelengde pr år....da har du et greit utgangspunkt for drivstoffbudsjettet. Jeg ... (more)