Som alltid, kjøremønster og behov bør være det avgjørende for valg av drivlinje. Det er dere som skal være fornøyd, og for meg fremstår det som om dere har et nøkternt realistisk syn på både det ene og det andre. Det koker jo ned til to-tre ting dette her: dere har et kjøremønster som i stor grad består i langkjøring i ordets rette betydning, og denne kjøringen foregår i like stor grad i områder der "ladestasjoner" vil være utropi i både 10 og 20 år fremover, kanhende lenger. Ja, det er kanhende "politisk korrekt" å kjøre elbil for fiffen med adresse Asker og Blærum, de kjører så alikevel knapt nok 2-3 mil av gangen år de tar frem bilen for å frakte seg sjæl og matpakka til kontoret på Aker Brygge, men det er faktisk LITT annerledes for de av oss som ikke bor i og rundt OSlo-gryta :-) Jeg skal ikke dra den lange plata om de faktiske fremtidsutsiktene for "elektrifiseringen" av Norge, det har jeg skrevet mye om i andre innlegg her, utover å påpeke to ting: Dels at det er høyt opp og langt frem til elbil kan være et realistik alternativ i Tana og omegn, dels at den politiske symbolhandlingen med å forby salg av NYE biler med konvensjonell drivlinje fra 2025 faktsik ikke er vedtatt ennå.
Og so what? Vi som har en dieselbil fra FØR et eventuelt salgsforbud, vil fortsatt kunne bruke bilene våre med et smil rundt munnen i lang tid fremover, sannsynligvis så lenge at vi går over til rullator og tog og hva det måtte være lenge før vi må parkere bilene våre! Det er så enkelt som at uten diesel som energibærer stopper Norge! Varetransport, jordbruk, tog...just name it! Forby bruk av dieseldrevne personbiler? Vel, politisk gjennomført bart i Oslo kanhende, men i andre "storbyer" som egentlig ikke er speseilt store sett i europeiske sammenheng...? Vanskelig! På det være seg Finnmarksvidda eller landsbygda her i sørvest hvor jeg bor? Det skjer ikke i vår tid.
DEN PRAKTISKE GREIE MED ELBIL er at først og fremst kan man ALDRI regne med å kunne utnytte full batterikapasitet....typisk snakker vi om maks 80, normalt sett rundt 60 % av maks kapasitet. Dette henger sammen med at man ikke bør kjøre batteriene lavere enn 20 %, dernest er det sånn at "toppladingen", altså de siste 20 % fra 80% og oppover, tar uforholdsmessig lang tid. Ja, det går greit hjemme, men langs veien betaler man for strøm, dernest for tid. Da blir det plutselig veldig dyrt å si til seg sjæl "full tank", ifølge elbilforeningen blir det dyrere enn å kjøre diesel! Legg til at både kulde og ikke minst, en "liten" scooterhenger medfører at dere kan redusere de 60-80 % med "rekkevidde" dere klarer å fylle på to: vips, så har en elbil med 500 km oppgitt rekkevidde et sted mellom si 150 og 200 km reell, utnyttbar rekkevidde! Uavhengig av om jeg her maler fanden på veggen eller ei, maks rekkevidde ved langkjøring vil ligge ... (more)