0

fusker og dårlig drivkraft

spurt 2021-03-10 15:00:43 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg har en kia Venga 2011 med disel motor. Merker at den har begynt å fuske og har dårlig drivkraft fremover. Hender også at motoren kvæles når jeg skal rygge på flat bakke. Den går fint på flat bakke med mister all kraft når jeg får litt bakke.

Hva kan denne årsaken være. Bilen var på service for 2 år siden.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-11 08:59:19 +0100

Vel, om bilen var på service for to år siden kan det hende at den skriker på hjælp og ønsker seg service! Nå sier du ikke noe om verken hvor langt bilen er kjørt totalt, eller hvor lenge det er siden dieselfilteret er skiftet sist, men jeg tenker at nettopp dieselfilteret kan være en mulig årsak til de problemene du beskriver her. Ellers er det nå engang sånn at dieselfilter ikke er noe som skiftes hver gang bilen er på service...det er også fort gjort å glemme...legio muligheter her! Det jeg vil si, er at dersom dette tildels meget kritiske filteret ikke er skiftet på en stund, kanhende ikke i det hele tatt på din bil, vil det uvegerlig være vann i dette filteret! Siden vi har hatt en heller kald vinter i år, kan du utmerket godt ha fått enda mer kondens i drivstoffsystemet, dette havner før eller siden i drivstoff-filteret. Og kulde + vann = isdannelse, vips, så skriker bilen på hjælp!

Jeg ville begynt i den enden, det er den billigste mulige årsaken her. Jeg kan ellers anbefale at du følger litt med på hva som skal skiftes når selv. Verkstedet ditt gjør kanhende en utmerket jobb, men de har mange kunder, og det er menneskelig å glemme. Avhengig av hvor du bor, to år eller mer mellom servicene innebærer to eller flere vinterere, vinter = kondensproblematikk, dette påvirker både drivstoffsystemet og ikke minst, motorolja. En dieselbrenner bør ha oljeskift hver 15.000 km ved et normalt kjøremønster, avhengig av oljetype, maks 20.000 om du kjører mye langkjøring. En ting til du bør skrive på veggen: alltid filterbytte når du skifter motorolje!!!

Mhp dieselfilteret er et typisk skiftinervall mellom 60' og 100.' kilometer, noen fabrikanter bruker merkelig nok veldig små bokstaver når de sier noe om intervallet her. Men det er altså i aller høyeste grad avhengig av lokale forhold som temperaturvariasjoner. Jeg tenker at rundt 60' er et fornuftig intervall for å skifte dieselfilter, det koster lite og betyr mye. Kfr at et filter som har stått for lenge i bilen vil inneholde mer og mer "snafs" og ikke minst, vann. Når filteret gradvis blir tettere og tettere, vil det kunne suges vannperler gjennom. Det er dårlig karma for moderne innsprøytingsystemer, i korthet kan det fort bli veldig dyrt. Dette er forøvrig også årsaken til at du ALDRI skal bruke kondensfjerner på nyere biler!!!!! Kondensfjerner gjør at vannet "perler" seg, små vannperler sklir rett igjennom dieselfilteret...vips...så har du et potensielt kjempeproblem!

The Bottom Line er at du bør få skiftet dieselfilteret snarest. Med litt flaks løser det problemene dine, og gjør det ikke det? Ja, da tar du det derfra. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger