0

Mer effekt a3 184 hk

spurt 2021-03-08 23:48:32 +0100

anonym bruker

Anonym

Har en 2014 mod a3 sportsback med 2.0 TDi Quattro 184 hk motor. Som jeg ønsker og få litt mere ut av. Hva burde jeg velge. Så på en aktør bestchip at den boksen skulle gi 245 hk. Men det kan vell ikke,stemme? Hørtes enormt mye ut.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-09 12:57:08 +0100

Det enkle svaret her er "la være". Å øke ytelsen, å øke momentet medfører samtiig massiv økning i belastningen på hele gullrekka, fra turbo og innsugene, via stempler og råder, videre gjennom girkasse og kraftoverføring like hen til drivleddene og hjulene. Her snakker vi forøvrig om såvel mekaniske som termiske belastning, om du ser på en sprengskisse av motoren din vil du rimelig raskt innse at dette er langt over grensen til den absolutte idioti. Det spørsmålet du bør stille deg, er hvem som har best forutsetninger for å få optimal ytelse og optimale driftsforhold ut av nettopp din motor: utviklingsavdelingen hos verdens største bilprodusent....og sannsynligvis verdens beste på nettopp små dieselmotorer....eller en tilfeldig idiot som egentlig ikke gjør noe annet enn å hive opp ladetrøkket og øke dieselmengden gjennom motorens turallsområde.

Dernest er det en kritisk faktor som du bør være veldig klar over: det er ikke uvanlig at tunerne tukler med mer enn bilens styringsystem: man har også en lei tendens til å manipulere kritiske datastrukturer og filer. Det kan i verste konsekvenss medføre store utgifter for deg om det oppstår feil...da kan ikke et verksted uten videre "fikse" feilen for deg...merkeverkstedet vil ofte si "kjøp ny styringsenhet". Ikke fordi man ikke KAN slette alle data og restore originaldata, men fordi man (ofte) har en policy der man rett og slett sier NEI. Årsaken er ikke bare at man vil være kjipe, man kan ikke garantere at man får luka vekk alle feil i datastrukturen derosm man ikke starter fra scratch. Det kan man mene mye om, men det er DEG som står der - tuningfirmaet vil som regel ikke ta ansvar for noe som helst når det kommer til stykket.

SIST, MEN IKKE MINST: Enhver tukling med effekt og moment SKAL - UTEN UNNTAK - godkjennes av Biltilsynet og meldes forsikringselskapet. Dette krever at du legger frem dokumentasjon for HVA som er gjort...og at UTSLIPPENE ER INNENFOR DE KRAVENE SOM ER DEFINERT I BILENS TYPEGODKJENNING eller tilsvarende EU-KRAV. Nei, det er IKKE "unntak" her heller! Det som er litt dumt, er at dokumentasjonen må komme fra ENTEN fabrikanten ELLER et uavhengig, GODKJENT laboratorium. 100.000 kroners spørsmælet du bør stille deg, er HVEM HAR ANSVARET for å fremskaffe slik dokumentasjon?

Vel, svaret er enkelt: om du ser det selv i speilet, ser du HVEM som MÅ TRYLLE og få frem denne dokumentasjonen. Gjett hvorfor de aller fleste tuningleverandører har en setning med små bokstaver et eller flere stder i reklamen sin: "kunden har selv ansvaret for å..................."! Dette koker jo ned til at verken fabrikanten eller et uavhengig, akkreditert laboraotorium vil så mye som DRØMME OM å stå inne for sånt MAKKVERK som det "arbeidet" disse "tuningspesialistene" leverer! Det burde jo egentlig ligge i sakens natur: det som høres for godt ut til å være sant, er ofte akkurat det! å trylle frem 261 hk for noen få tusenlapper.....det er skikkelig MIKKE MUS!

Ja, jeg er fullt klar over at "de fleste" bare gjør ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger