0

Elbil med henger

spurt 2021-03-05 12:04:41 +0100

anonym bruker

Anonym

Kjører i dag Pajero der jeg til stadighet drar på en henger. Behovet er ikke større enn at jeg hadde klart meg med en Model 3 med henger. Turene med henger er 300 km en vei. Uten henger skal jo Teslaen klare dette. Spørsmålet er hvor mye rekkevidden reduseres om jeg skal kjøre distansen med henger?

Ser jo at jeg må sette fra meg hengeren om jeg skal lade underveis. Må derfor være sikker på at jeg kommer frem.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-05 16:53:57 +0100

Vel, mens Pajeroen din neppe har merforbruk på mer enn 0.1 desiliter på mila med et tonn slep, vil en hvilken som helst elbil som ved et trylleslag kunne ha så mye som halvert rekkevidde. Sånn er det bare, legg til at en elbil trives best om du holder batterikapasiteten mellom 20 og 80 %. Dette har dels med batterieenes levetid å gjøre, dels med at du ikke bør kjøre kapasiteten for langt ned, og sist, men ikke minst, de siste 80% tar uforholdsmessig lang tid å "fylle på". Når vi vet at ladetilbud langs veien som regel innebærer betaling for både strøm og tiden det tar, blir det fort rådyrt og tidkrevende å fylle til topps. Mao er det IKKE sånn at praktisk rekkevidde er den samme som fabrikantens oppgitte rekkevidde. Legg til at kulde gjør veldig mye med rekkevidden, muligens noe mindre kulde-effekt med Tesla, men dersom du har et kjøremønster med mye langkjøring, gjerne i en radius på 2-300 km fra din kjære hjemmelader, kan det være at du burde vurdere en ladbar hybrid i steden: da får du på sett og vis ja takk, begge deler.

Mhp Tesla bør du også fortrinnsvis ha et Tesla-verksted i nærheten, Tesla er IKKE feilfrie biler, og de krever service...bilene er tunge og du har fortsatt bremser og hjuloppheng. Når du er vant til Pajero, ser jeg for meg at du kan oppleve tilgangen på verkstedstjenester og ikke minst, reservedeler, som problematisk. Verdt å ha i bakhodet, Tesla 3 har egentlig ikke noe som du ikke kan få med andre elbiler der alt det Tesla ikke har klart å få helt skikk på, er på plass. Dette med "fantastiske ytelser" har null mening for norske forhold, og be aware, Teslas påstander markedsføring av middelmådige støttesystemer som "autopilot", har med sikkerhet ført til mange ulykker: bilene har rett og slett verken en fungerende avstandsholder i det vi andre kaller adaptiv cruisekontroll, i tillegg er det åpenbart et problem med nødbrems-systemet. Nei, det er ikke noe problem om man har oppmerksomheten der den skal være og ikke kjøper påstanden om "autopilot", men det er nok ikke like lett for alle å forstå at støttesystemer og autopilot i ordets egentlige forstand er to vidt forskjellige ting! Om du kjøper Tesla: sett en gull lapp på dashbordet sånn at du ikke blir en av dem som lærer dette på den harde måten! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger