0

Diesel eller el-bil

spurt 2021-03-03 13:12:42 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! Jeg vurderer å selge min Audi-diesel og kjøpe brukt El-bil til rundt 400.000, men synes det er vanskelig å finne objektive opplysninger om hva det koster å ha El-bil. Hvor stort er verditapet, sammenlignet med diesel/bensin? Hvor store er km-kostnadene, sommer og vinter, i forhold til lave/høye strømpriser? Hvor langt varer batteriet? Hilsen Bjørn

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

7 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-03 17:43:37 +0100

Vel, Dine Penger har jevnlig artikler over temaet verditap, med Leaseplan som leverandør av grunnlagsdato. Det som er litt dumt, er at dette gir et bilde av det som har vært, mens du og mange andre helst vil se et stykke inn i fremtiden. Er vi nøkternt realistiske, vil verditapet på elbiler være noe høyere enn for andre biler. Det er så enkelt som at brukte elbiler har noe lavere etterspørsel, ikke minst når det nå flommer på av nye elbiler. Det er også et aldri så lite element av usikkerhet med i spillet her: batterienes levetid, og ikke minst prisen på ny batteripakke har stor betydning for en hvilken som helst elbil, enten elbilfansen liker det eller ikke! Gitt det faktum at produksjonen av elbilbatterier med dagens teknologi er svært ressurskrevende både mhp råstoff og ikke minst energi, er det overveiende sannsynlig at prisen på nye batteripakker ikke vil gå ned, tvert om. Håpet er at det kommer ny batteriteknologi som gir billigere batterier med lengre levetid og høyere energitetthet i forhold til vekt osv osv, men vi vet ikke om dette kommer i morgen eller kanhende et tiår inn i fremtiden. Sannsynligvis et sted midt i mellom!

Det som er litt dumt, er at det ikke vil være helt enkelt å erstatte batteripakkene i eksisterende elbiler med ny teknologi. Det vil med sikkerhet gjøre veldig mye med bruktbilprisene på elbiler, jevnfør også hva som skjedde med "Think". Dersom du kjøper elbil i dag, bør du altså ta høyde for at verditapet på et tidspunkt kan falle raskere enn et blylodd. Men so what? Bil har aldri vært, og vil heller aldri bli noen god investering, uansett drivlinje. Der spesielle med den elbilen du kjøper i dag, er at den dagen batteripakka sier na-na, ja da er bilen i realiten kass. Du kommer IKKE til å kjøpe ny batteripakke til den om f.ex batteripakke ryker på bielns 10-års dag. Hvis vi ser på regnestykket da, vil det for en liten elbil, som f.ex E_Up, være omtrent like dyrt å eie elbilen som det er å kjøre en liten eller halvstor dieselbrenner over samme tidsrom. Men mens dieselbrenneren uten problemer kan gi eieren både 5 og 10 år lenger, blir elbilen spiker. Om du da ikke skaffer deg en batteripakke fra en kondemenert bil og skifter dem selv, med E-Up er det faktisk realistisk å gjøre jobben sjæl om man kan litt om mekanikk og strøm. Sånn er det imildertid ikke med alle elbiler, noen er mer krevende enn andre. Og ny batteripakke inkludert jobb koster fra si snaue 300.000 og oppover, for Tesla snakker vi lett i trakten av en halv mille.

Som sagt, dette gjør noe med verditapet, ref innledningen: det er et høyere verditap på elbiler sammenlignet med både konvensjonelle biler og hybrider. Hvor stor forskjellen er vil i stor grad avhenge av hvor lenge batterienes levetid...og om/når det eventuelt kommer ny batteriteknologi.

Kilometerkostnadene? Vel, hvor lenge vil skattebetalerne godta en massiv ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-05 19:30:17 +0100

Dette med rekkeviddeangst rammer hardest hos de som ikke har elbil, og Norulf er spesielt hardt angrepet !!
Selv har jeg kjørt elektrisk i 1,5 år. Har måttet lade langs vegen noen få ganger. Har ikke stått mer enn 20 minutter i kø. Til sammen i hele perioden ! Løsningen er å ta ladestopp litt før du MÅ. Er det kø kan du kjøre til neste stasjon. De ligger på rekke og rad, og GPS-n forteller hvor. Den forteller også om du rekker fram eller ikke. De gangene jeg har ladet langs vegen, har prisen pr km blitt omtrent som en dieselbil som bruker i underkant av literen. 1-år service kostet 1600 kroner. Ikke 16.000 som mange fossile biler koster. Redusert årsavgift og reduserte bompenger enn så lenge. Kan stå med varmeapparatet i gang, uten å støye, uten å forurense. Med varmepumpe har du isfrie ruter på to til tre minutter. Hvor lenge må du stå med dieselbilen i gang ? Til lenge etter at naboen har våknet tenker jeg..
Jeg er helt sikker - skal aldri mer ha fossil bil.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-09 11:20:31 +0100

Vel, "heldige" er de som har et kjøremønster der mesteparten av kjøringa er innenfor en radius av si 10-15 mil fra hjemmeladeren, og ellers bor sånn til at ladestasjonene ligger på "rekke og rad" der de kjører"! Nå er imidlertid virkeligheten litt annerledes for ganske mange av oss, gjett hvorfor diieselbiler fortsatt er, og vil være, en "høydare" i bruktbilmarkedet i Norge! Det faktisk sånn at verken den norske vinteren eller den greia med lange avstander er avskaffet ved kongelig dekret :-)

Mhp dette med servicekostnader sies det kun "et år" over, ikke et ord om kjørelengde. Snakker vi kanhende om 60.000 km årlig for den konvensjonelle bilen...og SSB sin "gjennomsnittlige kjørelengde" på 13-14.000 km for elbilen :-) ? Henført til Brooms nylige artikkel om servicekostnader for elbiler, er det noe som skurrer kraftig med 1600 spenn her...kanhende vi snakker om en nesten-ny bil der "servicen" består i kun ettersyn av at ting ikke har ramla av! Men før eller siden må jo ting skiftes ut i hjuloppheng og bremser, ikke minst på en elbil...skal man ha et nøkternt realistisk tall her, må man se over tid...og inkludere posten for deler og rekvisita...som uvegerlig kommer på en bil som er et par hakk tyngre enn en konvensjonell bil. Arbeidet med å skifte ut disse delene er heller ikke gratis, i det hele tatt, det er IKKE noen "free lunch" her, slik tallet "1600" antyder. Ja, man slipper oljeskift her og der, på den annen side sett: hva med levetiden for batteripakka? Holder denne i si 10 år før ordet "utskifting av batteripakke" lyser opp i dashbordet, ja da har man aber pløtzlich en kostnad som langt overstiger oljeskift osv osv over de 130-140.000 km bilen da er kjørt - igjen i henhold til SSB.

Nei, ingen kan si noe sikkert mhp batteripakkas levetid pr i dag, det eneste vi kan være sikre på, er at Li-Ion IKKE har spesielt langt livsløp, og at en såvidt resurskrevende produksjonsprosess ikke vil gjøre batteripakkene billigere med det første. Sånn er det bare, og nei, løsningen for de som har elbiler i dag, vil ikke nødvendigvis være "ny batteriteknologi". Ja, vi kan se for oss at produsentene plutsleig snur trill rundt og designer batteripakker med ny teknologi som er både billigere og bedre og passer inn i dagens elbiler med Li-Ion, men kommer det til å skje? Vil virkelig produsenter som i alt det vesentlgste kan hente inn mer inntekter på å levere batterier til nye biler se noe stort poeng i å levere aftermarket-batterier til en hyggelig pris for å forlenge levetiden for eldre elbiler?

Min krystallkule er dessverre ikke god nok her, er vi snille og lar håpet komme tvilen tilgode, kan det skje, men om ønsket om profitt,, som jo er det dominerende her, får rå, ja da blir det i beste fall omtrent like dyrt å eie en elbil over ti år som å eie en konvensjonell bil. Men mens elbilen får mindre og mindre bruksverdi ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Serviceprisen er hentet fra kjøpekontrakt. Betalte 4.800 for tre servicer da jeg kjøpte bilen. Det skulle vel bli omtrent 1600 pr stk ??

Helmar gravatarbildeHelmar ( 2021-03-10 05:47:00 +0100 )rediger
0

besvart 2021-03-09 22:58:23 +0100

Vel vel. Forslag: Ta en tur til Trondheim. Ta taxi. Sørg for å få en elektrisk bil. Det er høy tetthet av de der. Snakk med fører. Med litt flaks treffer du eier. Prat bil ! Hvis du etter en slik tur fremdeles har angst for rekkevidde og bekymringer av alle tenkelige slag, ja da er nok den gamle 2107 med 1,6 liter motor og forgasser med manuell choke det tryggeste.🤣

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-10 14:57:23 +0100

En varm takk for invitasjonen til Trøndernes hovedstat er herved overrakt, kanhende jeg tar en tur når pandemien roer seg! Dog er det et problem med Trondheim: trøndersk er mye verre å forstå enn målføret litt lenger mot øst, der vår alles kjære Lada fremdeles er den mest solgte! Og nie, 207 blir litt i nyeste laget for meg, selv om den har fjong grill og et par lekre detaljer Min favoritt er og blir 2103, tett fulgt av 2101. Ta en titt HER, under "public albums finner du et par bilder av feiende flotte SSSR-biler: https://northernwolf.piwigo.com

Mhp elbiler er det altså ikke for alle, og jeg tenker jo at det er et tankekors at selveste Tesla X, som jo på blir sett på som kongen på haugen av noen, knapt nok oppnår samme rekkevidde som en Lada 1500S anno 1974. Legg til at det slett ikke er noen "free lunch" å eie eller bruke elbil, og det er faktisk en hel gullrekke med begrensninger og ulemper som tilsier at det ennå er høyt opp og langt frem før elbiler kan dekke de samme behovene og gi samme grad av frihet som en konvensjonell bil. Når det er sagt, jeg forstår deg dithen at du faktisk er en av dem som har sett lyset og lagt deg på en fornuftig linje, med en elbil som er både passe stor og med fokus på gode bruksegenskaper fremfor "fantastisk ytelse" og dill og dall. Det er smart, den skal du ha!

Ellers er det jo sånn at elbiler også har vært aktuelt der borte i øst: vår alles kjære Moskwitch hadde en prototype på elbil, basert på en varebil, på tidlig 70-tall. Når vi er inne på dette me Moskwtich: Izh, eller Izjevskij Mekhanitsjeskij Zavod, er en fabrikk som lager litt av hvert, tidligere produserte man også en "fetter" av nettopp Moskwitch. Broom brakte en artikkel om en elbil-prototyp for en tid siden, HER: https://www.tv2.no/a/10037691/

Så får vi heller tilgi Broom for at man blander kortene litt: bilproduksjonen er en egen divisjon under et stort konsern som altså har sitt hovedsete i Izjevsk, en industriby veldig langt mot øst. Dette med våpenproduksjon har ingenting med bilproduksjonen å gjøre, men det er korrekt at en av de tingene man produserer i nabolaget er nettopp Kalzhnikov i en drøss varianter. Er du interessert i Kalashnikov, finner du en utstilling med de fleste variantene i en egen avdeling på artillerimuseet i St Petersburg: et svært museum i tre etasjer med alt fra rifler og kanoner og ildledningsystemer til raketter! Sett av to-tre dager om du vil ha med alt, en stor opplevelse!

MARUSSIA var også en nisje-produsent som var i virksomhet fra 2007 til rundt 2015, man designet et karosseri og satte i sammen en bil med deler fra kreti og pleti, litt som Tesla, og forberedte denne doningen for forskjellige drivlinjer, herunder hel-elektrisk, hybrid og en konvensjonell drivlinje med V-6 benziner. HER finner du mer om ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-10 16:04:01 +0100

updated 2021-03-13 07:41:04 +0100

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-13 18:02:32 +0100

Vel,artikkelen er skrevet av en aktør som egentlig er opptatt av at folk skal låne til oppetter pipa for å skaffe seg det nyeste-nye! Det blir litt som å stole på merra som passer havresekken dette her!

Det er tre kritiske faktorer som egentlig blir hoppet bukk over her: dels denne lille bagaellen med at elbil-subisdiene ikke er i nærheten av å være bærekraftige på verken kort, mellomlang eller lengre sikt. Dette vil evegerlig føre til at politikerne må stramme til avgiftstrykket, også for elbileiere, i årene fremover. Et moment som vil gi et kraftig puff i denne retningen, er de samfunnsøkonomiske konsekvensekvensene av covid19 for både Europa generelt og Norge spesielt. At det også vil påvirke bruksavgiftene for biler med konvensjonelle drivlinjer, er hevet over tvil, men den relative økningen vil være størst for elbiler: kfr det som har vært mottoet for avgiftskåte poltikere de siste 70 åra: "hent penga der de er"! I denne sammenheng vil det innebære økte bruksavgifter for elbiler, uansett hvor mye elbilforeningen skriker og "krever".

Dernest vil elbileiere som lader langs veien virkelig få føle på kroppen at aktørene som driver ladestasjoner ikke driver veldedighet. Tvert om, en gradvis utbygging av hurtigladere, om enn noe begrenset de første årene, krever også fremføring av kabling. Dette vil være en direkte utgift som ikke dekkes inn av felleskapet gjennom nettleien, den eneste måten dette kan dekkes inn på, vil være ved økte priser for brukerne. Legg til at såvel strømprisene som nettleien generelt kan forventes å øke i en slik grad at vi nok vil se samme strømpriser i Norge som på kontinentet i løpet av få år: da blir det plutselig like dyrt å lade Teslaen der hjemme i garasjen som i Danmark! Nei, ingen snakker om dette i Norge, men det er faktisk flere grunner til at elbiler ikke er noen "høydare" i Danmark. Sånn er det bare, og det er lite vi kan gjøre med akkurat det, bortsett fra kanhende å gjøre "smarte" valg når vi velger elbil: heller velge en fornuftig, passe stor elbil med relativt lavt strømforbruk pr mil fremfor en vesentlig tyngre elbil med "kolofenomenal ytelse". Det er jo også i elbilenes verden sånn at det koster å være kar: enten fordi vi fløtter på et tonn ekstra, eller bare MÅ HA en bil med ytelser som ligger langt hinsides alt vi noensinne har behov for!

Den virkelig store elefanten i rommet er som nevnt annsteds, levetiden for batteripakka. Når våre venner bak artikkelen bevisst legger seg på en tidsramme på 8 år, unngår man med et nødskrik det dilemmaet som alle potensielle kjøpere av brukte elbiler uvegerlig kommer i: ved 8 år er enten garantien på batteripakka long gone, eller den er i ferd med å gå ut. Da er det store spørsmålet: har batteripakka i den da 8 år gamle elbilen 2 år rest-levertid....eller snakker vi kanhende hele 4 år?

Om 8 år vil vi ha et bedre grunnlag for å si noe om dette, det ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-03-03 13:12:42 +0100

Sett: 152 ganger

Sist oppdatert: Mar 13 '21

Antall visninger