0

XV Hybrid 2020

spurt 2021-03-02 19:52:50 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg har min subaru nr 4 nå. De 3 foregående Legacy, Outbak og Forester Var det aldri noe problem med, så da kjøpte jeg en XV hybrid. Har nå hatt den siden januar 2020 og har hatt problem med at bensinfilter tetter seg ( har skjedd 11 ganger nå) og forbruket ved den siste kuldeperioden med småkjøring ( bruk av motorvarmer på morgenen) Har vært ca 1,4 liter pr mil +..- . Verksmester sier denne bilen ikke er lagd for min type kjøring eller småkjøring. Jeg spør; Er det mulig å fjerne dette bensinfilter og få justert motor så den blir ok. og har Du noen tips til hvem som kan gjøre slik jobb. Er lei av alle verkstedbesøk nå.

Mvh.Arnulf Andersen.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-03 09:25:57 +0200

Vel, det tildels overdrevne fokuset på dieselbiler, "lokale utslipp" og ikke minst, koksing av DPF ved mye småkjøring, har flyttet fokuset helt bort fra det faktum at en benziner rett nok blir kjappere varm (mindre effektiv motor, mer spillvarme), men den er også mye, mye mer sensibel, om vi kan bruke et slikt begrep her, for småkjøring! Som du har registrert, forbruket øker! Jeg vil jo si at 1.4 liter er helt greit, det kan gå både 2 og 3 liter på mila, kfr f.ex hine dages Volvo 145 varevogner som gikk som montørbiler i daværende Televerket! Senere kom 245 med bedre forgasser, men også der fikk mange en aha-opplevelse! Hadde nært sagt, like kort "rekkevidde" som en elbil :-)))

Ja, hybrid-teknologien hjelper litt for din del, men i kulda går jo benzineren uansett mer enn ellers, både for å opprettholde spenningen på hybridbatteriet og ikke minst, for å holde deg god og varm!

Mhp bensinfilteret: slik du fremstiller det, vil jeg anta at det dreier seg om vann og isdannelse. Dersom du fjerner filteret, som jo er den eneste barrieren som hindrer vann og eventuelt annet "snafs" fra å gå like lukt inn i drivstoff-innsprøytingen på bilen din, ja da driter du skikkelig på draget! Uavhengig av om det dreier seg om et filter av den "gamle" sorten, gjerne et svært finmasket stålnett, eller en filterinnsats ala det vi finner på dieselbiler, det er bare moro å rense dette evenutelt skifte det, ikke tar det mye tid, og ikke koster det stort! Om du får vann på "feil" side av filteret, ja da finner du lynraskt ut hva virkelig dårlig karma er! Vann (og for den sakens skyld, alt annet enn bensin) som kommer inn i innsprøytingsystemet, har en lei tendens til å medføre problemer av den sorten som virkelig får kassa-apparatet ved verkstedet til å spille "pengegaloppen" så snart bilen kommer innafor døra!

Og nei, du kan ikke "justere" deg vekk fra dette problemet, men uten at jeg kjenner oppbygningen av "veien" fra bensintanken til innsprøytingsystemet, men noe avhengig av hvordan rør og slanger ligger, og ikke minst, hvilken type filter vi snakker om og hvordan det er plassert, jeg ville jo tenkt i retning av å sette inn et tilleggsfilter FORAN det eksisterende bensinfilteret. Det var sånn vi løste tilsvarende problemstillinger på hine dages Lada 1500-1600 serie: der lå bensinfilteret som en integrert del av bensinpumpa, og siden dette filteret strengt tatt hadde liten kapasitet, var det en god ting å sette inn et ekstra filter på lavtrykkslangen FØR dette filteret som var enklere å skifte og/eller rengjøre og bokstavelig talt tømme for vann og snafs. Vær imidlertid klar over en ting: drivstoffsystemer er ikke noe man leker med, her skal man vite hva man gjør, og gjøre alt riktig: tro meg, du vil IKKE ha en bensinlekkasje her, spesielt ikke om du f.ex skulle ha en bil med elektrisk bensinpumpe plassert ved tanken BAK...da spruter det uante mengder bensin ut før du ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-03 22:09:33 +0200

Jeg skulle vel skrevet bensinpartikkelfilter som kom på biler rundt 2020 og er en EU bestemmelse.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-05 18:02:18 +0200

Nja, jeg innbilte meg at Subarus Hybrid hadde en BENSINMOTOR? Da heter det egentlig noe annet enn DPF, men for all del, flre bensinmotorer får også partikkelfilter etterhvert, det har bla med at også bensinmotorer har høytrykks innsprøytingsystemer i våre dager! Jeg bruker for enkelthets skyld begrepet "DPF" i det etterfølgende, men egentlig er DPF og partikkelfilter to sider av nesten samme sak. Kjeft på meg om jeg tar feil, men jeg tenker altså "bensinmotor" her. Om så er, ja da er det pinadø første gang jeg har hørt om at en BENZINER som angivelig ikke er "laget for småkjøring"! Sot og sådant mer er primært et dieselfenomen, en bensinmotor skal pr definisjon være mye enklere i forhold til den sorten problemer!

Mulig Subaru var enda treigere enn Toyota med DPF, men våre venner hos VAG hadde faktisk en form for DPF så tidlig som 1989 på biler som ble solgt i Europa! Skjønt, DPF er vel å ta litt i, det dreide seg om en keramisk katalysator som reduserte partikkelutslippet. Dog var VAG også svært tidlig ute med den "nye" sorten DPF, mener vi snakker midten av 2000-tallet på de første.

Uavnhengig av dette, det går an å fjerne DPF, men da er plutselig ikke bilen lenger i samsvar med typegodkjenningen. Da må du sette det på igjen før hver EU-kontroll, og det er liksom LITT mer dilldall enn bare å fjerne DPF og sette inn en rørstubb, som man faktisk kunne gjøre med bla ovenfornevnte keramiske katalystor hos VAG. Alternativt slå ut innmaten...men heller ikke dette er å anbefale med et DPF...det er rett og slett ikke lovlig!

Først og fremst, om du har problemer med koksing av DPF er det sannsynligvis en kombinasjon av at du har et kjøremønster med nesten utelukkende småkjøring, og at Subuaru nok ikke har gjort like god jobb med sin versjon over temaet DPF som f.ex VAG.

VAG er det jeg kjenner best, men mange andre har også gode systemer - så det er sagt! Min bil er euro6 godkjent, og har en rensesyklus som starter når flere kriterier er oppfyllt, et av dem er tilstrekkelg temperatur i eksosanlegget. For alle praktiske hensyn, dette fungerer som en drøm, også i disse tider når pandemien har begrenset min kjøring til en radius på typisk 2-3 mil hjemmefra. Ellers kjører jeg normalt sett vesentlig langkjøring. Men, en eneste gang har jeg opplevd at lampa som sladrer om delvis tett DPF har tent: jeg var syk en stund, og kjørte stort sett kun til nærmeste butikk og et par kilomter til skogen for å gå tur med bikkkja. Da ble ikke renseprosessen aktivert, vips, så hadde jeg et problem! Men løsningen sto beskrevet i instruksjonsboka: kjør noen mil på landevei med et gir eller to lavere enn ellers, noen sier turtall over 2000....etter 2 mil slukket lampa for aldri mer å dukke opp igjen. I ditt sted ville jeg nok kanskje tatt en kosetur på noen mil innimellom, spesielt på vinterstid, det ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar