0

En brukbar elektrisk 8-seter?

spurt 2021-03-02 19:51:52 +0200

Hei Benny,

Som far til fire med ofte besøk fra (sviger)foreldrene (når landet ikke er koronastengt) har jeg behov for en forholdsvis stor bil med plass til 8 + bagasje. De siste 7 årene har jeg derfor kjørt en traust, gammeldags, men pålitelig og romslig Hiace (lang) med 9 seter fra 2004, som jeg blitt veldig gode venner med. Du kan vel si at jeg er blitt skikkelig bortskjemt med plass og det med at det aldri er noe galt med bilen. Men det er ikke til å stikke under en stol at bilen drar litt på årene (akkurat som meg) og at den ikke er direkte miljøvennlig. Nå i det siste begynner det å dukke opp noen elektrifiserte alternativer, uten at jeg er blitt helt klok på hva kan være en god etterfølger. Her spiller vel inn pris, rekkevidde (i praksis, ikke i brosjyren), plass, pålitelighet og at den "tåler" skitne dresser og støvler. Har du noen gode råd?

Helsing, Vincent

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-03 10:16:50 +0200

Tja, jeg ville vel sagt at det kan være lurt å sitte litt på gjerdet, iallefall lenge nok til å tenke seg nøye om. Du har jo en god bil som du tydeligvis er veldig fornøyd med, og har du et normalt godt regime for service og vedlikehold, herunder jevnlig understellsbehandling, er det ingen ting som sier at du ikke kan ha glede av denne bilen i både 10 og 20 år til. En HiAce som blir tatt vare på har, om ikke evig liv, så iallefall et veldig, veldig langt og lykkelig liv. Legg til at du sjelden eller aldri vil oppleve problemer eller som du sier, at det er noe "galt" med bilen, ærlig talt, hvorfor skal du bytte i hui og hast fordi vinden tilfeldigvis blåser i retning av batteribiler nå om dagen - angivelig "for miljøets skyld"?

Vel, det er mye å si om dette, her følger et par tanker som kanhende hjelper deg et stykke på vei. på tamlen følger også en konkret anbefaling om en feiende flott elbil med mange seter! Men ha tålmodighet, følg resonnementet som følger og se på helheten fra ditt ståsted! Du sier ikke noe om hvor du bor, hvor gammel du er og så videre, men jeg ville ikke forhastet meg her. Dels fordi utvalget av elbiler av den sorten du nevner, ikke er spesielt stort. Dels fordi du ikke skal se bort fra at relativt nye modeller kan ha mange spennende problemer som følger med helt gratis på kjøpet! Dels fordi dette med "rekkevidde" egentlig er atskillig mer begrensende enn elbilfansen vil ha det til: du får jo egentlig ikke utnyttet maksimal oppgitt rekkevidde i praksis! Optimal ladesyklus for batteriet tilsier at man holder kapasiteten mellom 20 og 80 %, dessuten tar det VELDIG lang tid å lade de siste 20 % opp til 100 %. Om du skal lade hjemme...jolly fine! Men må du lade langs veien, betaler du for STRØM og TID. Det blir mao RÅDYRT for både det du måtte lade opp til de 80 %....og DYRERE ENN Å KJØRE DIESEL for de siste 20 %! Helt fantastisk!

Rekkevidden på VINTERSTID er også en skikkelig høydare! Tenk deg gleden over en effektiv rekkevidde som kryper ned mot kanhende 10 mil! For ikke å snakke om dette med at det kommer til å ta noen år før det finnes lademuligheter i en slik grad at man faktisk kan bruke elbiler der ute i vårt langstrakte land...hadde nær sagt utenfor Oslo-gryta! LADEKØ kommer helt klart til å bli et veldig mye brukt ord i årene fremover, og NEI, det er INGEN "snarveier" her, slik elbilfansen synes å tro der de står og skriker som måker "skal ha, skal ha, skal ha"! Det er så enkelt som at det norske elektrisitsnettet faktisk IKKE er dimensjonert for "elektrifisering" av landet! Det vil kreve en massiv oppgradering, det vil kreve et betydelig to-siffret antall milliarder, enn si tre-siffret, og det vi ta flere tiår. Uten å gå veldig dypt i dette, en del ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar