0

Smøring av bremser

spurt 2021-03-02 17:13:57 +0100

anonym bruker

Anonym

Da jeg bestilte mitt årlig hovedservice til min 2015 Auris, ble jeg fortalt av merkeforhandleren at jeg burde ta bremse smøring i tillegg. Prisen 1200 NOK. Dette har aldri blitt nevnt før i de 5 år bilen har vært til hovedservice. Trenger jeg dette?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-02 21:03:01 +0100

Jeg ville vel spurt om hva man egentlig skulle smøre her...for 1200 spenn tipper jeg det dreier seg om en delvis demontering og smøring av de bevegelige delen i kaliperne bak...det er der ting først og fremst "setter seg" og trenger smøring innimellom. Helt vanlig, og en fornuftig ting å gjøre fremfor å vente til kaliperne setter seg hinsides alt håp, det koster vesentlig mer å skifte kalipere.

Ellers koster det å være kar, timepris og delepriser er stive ved merkeverkstedene, men en ting skal Toyota ha: merkverkstedene yter en fenomenalt god service, og man gjør en forbilledlig jobb. Som sagt, spør, det er normalt sett en god grunn til at man foreslår en ting som dette. Ja, det kan også være kaliperne foran, men det er som nevnt bak dette problemet vanligvis oppstår, Dels fordi bremesystemet på en bil normalt sett har mest kraft på bremsene foran, dels fordi vi ikke har spesielt høy gjennomsnittshastighet i det norske veinettet, vi ligger faktisk på nest siste plass i Europa på den gjeve lista over gjennomsnittshastighet i nasjonenes veinett. Naturlig nok medfører dette at bremsene bak på bilen din har "ferie" og avspaserer mesteparten av tiden :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

takk for ditt råd.

Cheryl gravatarbildeCheryl ( 2021-03-03 12:15:06 +0100 )rediger
0

besvart 2021-03-05 16:22:42 +0100

Heisann! Først av alt et klapp på skulderen for at du følger opp servicene på bilen din. Det er mye viktigere enn hva mange tror.

For det første får du en trygg og driftssikker bil. For det andre vil det være et stor pluss den dagen du ikke skal ha den lengre og selger den videre.

Når det gjelder opp smøring av bremsene så synes jeg, generelt sett at det er en god ide om det ikke er en obligatorisk del av servicen. Dette kan variere noe fra bilmerke til bilmerke og fra service til service.

Det er en veldig vanlig feil på biler, særlig de som går mye på saltede veier, at bremsene kan ruste og sette seg fast. Ofte ender det med bytte av både bremseskiver og bremseklosser. I verst fall både foran og bak. Da snakker vi fort reparasjoner til mangfoldige tusen kroner. Verken 10- eller 20.000 kroner er noen uvanlig pris her. Det kommer helt an på hva slags bil man har.

Det som er vanlig å gjøre på en slik bremseservice er at man demonterer bremseklossene. Man vasker og rengjør bremseklosser og kaliptere, man smører opp, og detter det hele sammen igjen. Prisen her på 1.200 kroner tyder på, om jeg skal gjette, at de beregner en snau times tid på denne jobben (om det er inklusive moms). Det høres ikke urimelig ut i mine ører. Det koster litt å ha bil …

Jeg vil anbefale deg å gjøre dette av flere grunner. For det første kan forebygge potensielle kostnader, du får en god kontroll av bremsene og du vil sikre deg gode bremser til neste service. Om bremsene dine er i ferd med å sette seg fast og har begynt å gå tregt, så kan du faktisk merke forskjell etter denne servicen.

Jeg gjorde i alle fall det på min egen bil, som jeg hadde for noen år siden. Jeg ble nesten skremt av forskjellen før og etter. Men dette kom snikende så sakte og umerkelig at jeg ikke oppdaget det. Håper dette var oppklarende. Ønsker deg lykke til med nysmurte bremser!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger