0

Familiebil tre barn i by og på landeveg - elektrisk eller ladbar hybrid?

spurt 2021-03-02 13:11:43 +0100

Hei Benny,

Vi er ein familie på fire, snart fem. Då blir alderskombinasjonen 0, 2, 4 -. og altså tre barneseter av forskjellig størrelse i åresvis framover. Vi har til no klart oss med sykkel kombinert med bildeling, men ser at behovet no endrar seg vesentleg.

Vi bur godt planta innanfor ein bompengering og kjem oss knapt på butikken eller i barnehage, utan å betale bompengar. Vi har opplegg for lading på fast parkeringsplass i blokka der vi bur. Vi reknar med å bruke bilen mest lokalt, og sannsynlegvis til dagleg barnehagetransport. I tillegg kjem vi til å reise regelmessig på langturar ca 200 km på vestlandsvegar, og minst ein gong årleg (gjerne to) 500 km. Vi skal berre ha ein bil.

Budsjettmessig trur vi +/- 600 000 er smertegrensa, men helst vil vi laaangt under ein slik sum. Målet er så låge driftskostnader som mogleg for å unngå at ein får dårleg samvit kvar gong ein set seg i bilen. Difor luktar vi hovudsakleg på elbil, som har vist seg å vere ein vanskeleg kategori for vår familiestørrelse. Alternativet, slik vi ser det, er ein ladbar hybrid - men då aukar både innkjøpsprisen og driftskostnadane betrakteleg innanfor vårt segment, ser det ut til. Vi er elles pragmatiske og fokuserer på trafikksikkerheit, driftssikkerheit og økonomi (Dessverre! Eg får kjøpe meg ein morosam bil etter at ungane har flytta på hybel ein gong).

Ideelt sett skulle vi hatt noko sånt som ein Ford S-Max, men slike bilar finst berre i fossil. Vi har prøvekøyrd sjusetaren Maxus Euniq, men den var skuffande på innandørs logistikk, så det var overraskande vanskeleg å utnytte plassen med tre barn samtidig. I tillegg har den for kort rekkevidde. Vi skal prøvekøyre Kia e-Niro kommande helg. Den er nok for liten til tre barnestolar i baksetet, men kanskje kan vi klare å kompromisse med ein stk. komprimert forelder i midten bak. Ukomfortabelt, men gjennomførbart? Skoda Enyaq og VW ID.4 er notert, og har truleg omtrent like breitt baksete Den ladbare hybriden Toyota Rav4 ser svært spennande ut, men her blir jo utgiftene med ein gong mykje høgare, og dimed ser vi mest på elbil.

Kort fortalt (TL;DR): Plass til tre ungar, billegast mogleg i drift i bysentrum, moglegheit for langtur, trafikk- og driftssikker. Kompromissvillig på det meste anna (inkl. komfort).

Kva for alternativ finst? Tenker vi feil og ser på feil kategori av bilar? Burde vi prioritere annleis?

Dette blei veldig langt.. Eg takkar verkeleg for alle innspel vi kan få! Det er verkeleg komplisert å kjøpe bil i 2021.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-05 19:11:19 +0100

updated 2021-03-05 19:14:08 +0100

Du bør absolutt velge elektrisk, nå som du har muligheten. I hvert fall dersom du finner en med tilstrekkelig plass. Selv sverget jeg til diesel i alle år, før jeg "så lyset" for 1,5 år siden. Da ble det en elektrisk bil med lang rekkevidde. WLTP sier 480 km. Jeg har klart 500 på en passe varm dag, med sola i ryggen og lite trafikk. Har vært nede i 350 km på motorveg i 110 med en temperatur rundt 16 -17 kuldegrader. Leder for det meste hjemme, og de gangene jeg har vært på langtur og måttet lade under veis har det bare vært OK med en pause. Prisen på ladestasjon langs vegen, betalt med "brikke" eller app gir omtrent samme kostnader pr km som en dieselbil med forbruk oppunder literen. Foreløpig er det redusert årsavgift, begrenset med bompenger, og noen steder gratis parkering. Første hovedservice etter 1 år kostet 1600 kroner !! Avgiftene blir muligens endret, men de gjør nok avgiftene på fossilt drivstoff også. Alt i alt har jeg ikke angret en dag ! Det tror jeg ikke du ville gjort heller, om du finner en bil som er passe stor og som ikke har altfor dårlig rykte når det gjelder service og oppfølging. Du bør ha en ordentlig ladestasjon. Ikke lade fra vanlig stikk-kontakt. Det er både ulovlig og veldig langsom lading. Ladestasjon på 7,2 kW er ideelt. 3,6 kW er helt greit.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-02 16:52:05 +0100

Vel, om Ford S-Max dekker behovet og er ideel, velger du selvølgelig S-Max, med regelmessige langturer er ikke DPF og soting noe problem, Alternativet er en benziner, for all del, men diesel har fremdeles fortrinn. Prøvekjør gjerne forskjellige alternativer, det er en god måte å avdekke behov og ønsker på. Man skal jo være fornøyd med bilen over tid - det å strekke eiertiden er en mye mer effektiv måte å spare store summer på, enn å kjøpe "politisk korrekt" i form av hybrid eller elbil.

"Billig" med elbil? For det første koster hjemmeladeren såpass mye at dere kan kjøre det første året gratis med en dieselbil. For det andre er underveis-lading både rådyr og tildels tidkrevende, stikkord: LADEKØ. Hybrid? Tja, der er Toyota en suveren "vinner" i markedet, Prius har f.ex overraskende god plassutnyttelse, og fantes iallefall en stund som syv-seter også! Men jentungen får faktisk plass til tre barneseter (etter mye prøving og måling) i baksetet, undre over alle undre!

Dags dato ser jeg også at Skoda Octavia kommer som hybrid om dette frister. Da får dere en passe stor bil, med en solid organisasjon i ryggen, kvalitet så det holder og len fantastisk praktisk bil! God plass får dere faktisk også, Skoda gjør godt arbe' med disponeringen av innvendig plass! Ikke stor nok? Skoda Superb! Men kanhende en konvensjonell drivlinje oppleves bedre...igjen...prøvekjør!

The Bottom Line er at ja, det er en drøss alternativer, men det eneste som er sikkert er at elbilfordelene kommer til å fordampe som dugg for solen! Akkurat som pollitikerne lurte det norske folk til å kjøpe diesel, kommer man til å ta en 180 grader med elbil-fordelen! Dagens massive subisidering er rett og slett ikke bærekraftig over tid, så enkelt er det! Man bør også ha i bakhodet at den dagen det kommer ny batteriteknologi, vil verdifallet på dagens elbiler være så massivt at det får en murstein til å fortone seg som stillestående i lufta. Ja, man kan sikkert kjøpe en elbil i dag og komme sånn passe godt ut av det med en eiertid på 10 år, det blir i verste fall omtrent samme kilometerkostnad som med en dieselbrenner eller en hybrid, men jokeren her er bilens restverdi etter 10 år: har det kommet ny batteriteknologi, enn si: hvor lang er egentlig levetiden på batteripakka? Det er ikke noen free lunch her! Om man er klar over dette, ja da kan man endelig kjøpe elbil, gitt at man får den praktiske kabalen til å gå i hop.

Spare bompenger? Vel, også her kommer det til å bli endringer, like sikkert som at poltikernes valgløfter fordamper to dager etter høstens stortingsvalg. Ikke noe nytt under solen her. Til syvende og sist er bompenger egentlig en forholdsvis liten del av budsjettet for de fleste, om dere da ikke må gjennom en bom hver eneste gang dere setter dere i bilen - da bør dere regne mer nøyaktig på det. I det hele tatt: skaff dere en oversikt! Det samme gjelder ifht årlig ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-07 12:22:43 +0100

Heisann!

Takk for svar begge to! Eg noterer meg brukarnamnet "Kona", og mistenkjer at du sjølv kanskje køyrer lillebroren til den bilen vi prøvekøyrde i helga, Kia e-Niro :)

Vi har heilt klart landa på elbil no, og spørsmålet som gjenstår er då kva for elbil vi skal kjøpe. Smertegrensa budsjettmessig er 600 000, men det synst eg då også er ein smerteleg sum. Men vi treng rekkevidde og plass til tre ungar og to vaksne. I elbil-marknaden er det ikkje flust av slike bilar.

e-Niro fungerer. Men det er ikkje komfortabelt å trekke det kortaste strået på langtur og bli den forelderen som må sitte i midten mellom to seter bak. Rekkeviddemessig absolutt bra.

Alternativa vi har identifisert er tospannet ID4/Enyaq. Desse er litt vanskeleg å skilje mellom, men etter alt å døme er det litt pengar å spare på å gå for ID4. Desse vil koste oss opp mot 100 000 meir, men då får vi også litt meir plass.

Det er lansert ei lang rekke sjusetarar (ombygde varebilar for det meste), men alle desse har litt for kort rekkevidde til at eg er villig til å gå for den løysinga. I dette segmentet er Tesla Model X den einaste som kan by på rekkevidde, men den er ikkje innanfor vårt budsjett før nybilgarantien har gått ut på bruktbilane. Det er eg også ganske skeptisk til (nok vedlikehald på tre ungar, om eg ikkje må forholde meg til streikande bil også).

Så elbil med rekkevidde over 400 WLTP og plass til ein heil familie på fem er ein ganske underutvikla marknad. Det skjer interessante ting i 2021, men vi har ikkje veldig god tid til å vente på nyvinningane, og etter alt å døme er det få lanseringsklare bilar som møter våre behov uansett.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-03-08 17:31:08 +0100

Smaken er som baken, en ting man skal skrive med store bokstaver på kjøleskapet når man tenker i retning av elbil, er at man justerer forventningsnivået til "nøkternt realistisk". Det gjelder hele gullrekka for hva man kan forvente av en elbil, fra løpende kostnader til - ikke minst - rekkevidde.

Mhp løpende kostnader har faktisk en elbil fortsatt hjuloppheng og bremser, i tillegg er det fortsatt fire hjul på bilen. For å ta det siste først: vær spesielt ops på feiende "flotte" lavprofildekk: dette koster flesk, og det finnes elbiler som har innført spesielle dekk med svært lav rullemotstand i vognkortet. Da blir det fort enda dyrere, nei, det gjelder ikke alle elbiler, men det er en ting å være ops på, mest mulig standard-dimensjoner, mest mulig standard dekk er en god ting her. Hhp hjuloppheng er faktisk IKKE elbiler "bedre" og "billigere" enn andre biler, tilsvarende med bremser, som med hybrider, man kan like gjerne tegne abonnement på bremseskiver og calipere. Legg til at elbiler veier noen kilo mer...jo tyngre en bil her, jo mer koster det å holde den "rullende".

Mhp faktisk rekkevidde bør man justere forventingene kraftig: for det første trives elbilbatterier best om man holder batteriets kapasitet mellom 20 og 80%. Dels bør man unngå å kjøre batteripakka helt ned, dels bør man unngå å lade over disse 80 %, kfr diverse artikler i bla Teknisk Ukeblad. Dessuten er det sånn at det tar fryktelig lang tid å "fylle" de siste 20%. Jolly fine om man har nok tid og en hjemmelader, eventuelt annen lademulighet der man ikke betaler for tiden man lader, men på kommersielle ladetilbud er det faktisk sånn at man betaler blodpris for både mengden strøm man "fyller" og tiden man bruker på å lade. Da blir det fort veldig dyrt å lade langs veien om man skal kunne utnytte den høyst teorietiske maksimale rekkevidden, faktisk dyrere enn å kjøre en ganske grei dieselbil - kfr elbilforeningens klagesang! At det vil bli "billigere" over tid?

Glem det, både strømpris og nettleie kommer til å skyte like lukt til himmels de neste årene for å dekke inn konsekvensene og kostnadene som uvegerlig følger med politikernes rådyre symbolpolitikk med "elektrifisering" over en lav sko, i tillegg må de som ønsker å etablere en ladestasjon med X "høl" for hurtiglading dekke moroa med å føre frem en gampekabel fra nærmeste trafostasjon (som kan levere tilstrekkelig mengde strøm) av egen lomme. Dette er ikke småpenger, og nei, de som setter opp ladestasjoner og selger strøm langs veien er IKKE i slekt med verken julenissen eller frelsesarmeen! Gjett hvem som må dekke gildet! Dette er faktisk en del av regninga som IKKE uten videre kan vippes over på andre skattebetalere og strømkunder!

I det hele tatt: elbil kan fremstå som "billig" her og nå, men ser man litt lenger frem, vil man komme i hu et gammelt ordtak: etter den søte kløe, kommer ofte den sure svie, iallefall for lommepungen. Som jeg alltid sier: det er egentlig ikke noe sånt som ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger