0

Varighet på biler

spurt 2021-03-01 13:02:37 +0100

anonym bruker

Anonym

Noen tiår tilbake så kunne en bil holde i 20 år. En Mercedes f.eks. kunne også fremtre som en staselig bil i alle disse årene. Med overgang til elektriske biler, kan en forsatt beholde en bil lenge? Eller vil det bli uforholdsmessig dyrt å vedlikeholde moderne teknologi?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-03-01 15:04:24 +0100

Vel, svigerfatters Volga fremsto som ny etter rundt 45 år :-) Opp gjennom åra har jeg også sett andre en-eiers SSSR-biler som fremstår som det være seg nye eller i god brukstand, alt ettersom, etter flere tiår på veien! Men sånne biler det det jo også mulig å finne her hjemme, en viktig del av oppskriften for et langt og lykkelig samliv med en god bil er et normalt godt regime for service og vedlikehold, dernest jevnlig understellsbehanlding med hulromsbeskyttelse. Jeg har selv kun eiet en håndfull biler på 45 år, dessverre hadde jeg ikke som svigerfatter anledning til å kjøpe nye biler, mine første 5 biler hadde passert middagshøyden lenge før jeg overtok dem. Mine siste to biler har vært nye, min førte nybil ble kondemnert etter å ha drukna, men den nybilen jeg har nå tar jeg sikte på å beholde i 20-30 år totalt, alt ettersom når jeg går over til å ta tog på permanent basis.

Men, til spørsmålet ditt: ja, en moderne bil kan utmerket godt holde en stund, spesielt når vi snakker om en konvensjonell bil uten kritiske, kostnadsintensive faktorer som en batteripakke jo er! Noe forenklet sett, man kan faktisk skifte både motor og girkasse et par-tre ganger for det en eneste batteripakke til en elbil koster! Det negative med nyere biler er at service og vedlikehold er noe annerledes, noe mer krevende enn tidligere, og "rustbeskyttelsen" fra fabrikk holder ikke mål for en norsk vinter. Sånn er det bare, men igjen, med en konvensjonell bil kan man faktisk finne måter å håndtere dette på! Fullt så greit er det ikke med en elbil, spesielt ikke om det står "Tesla" på den! Likevel: Tesla 3 er blant de elbilene som nok har et potensielt problem i forhold til vår venn stålmarken, ref artikkel over dette temaet her på Broom for en tid tilbake.

Med en elbil er det jo egentlig sånn at selve bilen fortsatt har fire hjul, den har et hjuloppheng og bremser se om før, og karroseriet er egentlig ikke så ulikt det vi er vant til. Bærende konstruksjoner er også litt som før, men nå er ting limt, nå er det kanhende litt mer plast og spennende legeringer her og der, men ja, det er faktisk fortsatt spennende rustfeller! Hvordan det vil bære i vei med elbiler over tid, det vil bare tiden vise, men det er utfordringer knyttet til svære batteribanker med ufattelig høy kortslutningstrøm og enorme mengder energi i en bil! Selv små skader kan koste hundretusener å reparere! Legg til at elbiler også er ufyselig tunge, det gjør noe med kostnadene over tid, enten vi vil eller ikke, og det gjøre noe med behovet for løpende vedlikehold. Det har vi sett på amerikanske biler, det har vi sett på svære flak fra Mercedes, Audi og BMW, og nei, det er IKKE sånn at elbiler er like enkle som en T-Ford når det gjelder vedlikehold!

DEN STORE JOKEREN er likevel batteripakka: i bla Teknisk Ukeblad er det publisert mange ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-03-01 13:02:37 +0100

Sett: 85 ganger

Sist oppdatert: Mar 01 '21

Antall visninger