0

Kinesiske biler

spurt 2021-02-25 09:18:09 +0100

anonym bruker

Anonym

Hvor godt er de kinesiske bilene beskyttet mot rust?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-25 18:26:18 +0100

Vel, det enkle svaret her er at ingen biler som selges i det norske markedet er "godt" beskyttet mot rust. Ja, Mercedes skal være bedre enn de andre, men jeg er tilfeldigvis kjent med at en stor Mercedes-forhandler et unevnelig sted i Sør-Norge anbefaler og tilbyr sine nybilkunder understellsbehandling til en god pris. Ja, Mercedes sentralt tok "rustskandalen" for noen år tilbake meget alvorlig, men derfra til rustbeskyttelse fra fabrikk som holder mål også for en norsk vinter, er a complete different matter, se forøvrig artikkel på "Motors" nettsider publisert forleden!

Europeiske biler har en form for rustbekyttelse fra fabrikk, formodentlig er dette grunnen til at de respektive norske importørene ikke sørger for at de understellsbehandles når de kommer til landet. Det er imidlertid ikke det samme som at fabrikkbeskyttelsen er "god nok", tvert om! Ja, f.ex VAG sørger for å beskytte bunnplata på et vis, ikke godt nok, men det er bedre enn ingenting. Men, hva ser man når man kaster et blikk under bilen? Joda, alt som er montert i ettertid: bærebroer, støtdempere, støtdemperskåler...i det hele tatt: hele hjulopphenget og mye annet rart...er ikke "beskyttet" med annet enn et tynt lag lakk! Konsekvensen er kritiske rustskader etter kun kort tid, i beste fall snakker vi om 5-6 år! Det er så enkelt som at den norske vinteren IKKE er avskaffet, legg til at veiene "saltes" med atskillig mer aggressive kjemikalier nå enn tidligere tiders....salt!

Jeg er en av mange som har kjørt mine nye VW direkte til understellsbehandling, med påfølgende etterbehandling hvert andre til tredje år! "Koster...?" Nja, man får ikke sveisa stort rust for den totale kostnaden for si 10-20 år med løpende etterbehandling...! "Rustgaranti"? Ikke verdt papiret den er skrevet på, den dekker KUN "rust som kommer innenfra" og "gjennomrusting"! Om en bærebro eller et støtdempertårn ruster i fillebiter? Sorry, men DET dekkes faktisk IKKE av den "gode" 12-års "rustgarantien"! Selv ikke om man må frem med sveiseapparatet etter 5-6 år!

Asiatiske biler? Rustbeskyttelsen fra fabrikk er variabel, onde tunger ville vel sagt ikke-eksisterende, men uansett, meg bekjent blir samtlige asiatiske biler understellsbehandlet når de kommer til Norge! Det er i seg selv et MEGET godt argument for å kjøpe f.ex japs! Men medaljen har en bakside: altfor mange gir beng i ETTERBEHANDLING! Det er VELDIG dumt, mekanisk slitasje og det faktum at "godstoffet" som skal beskytte mot rust, tørker inn over tid. Da ruster bilen okkesom, minst like mye som alle andre biler! Sagt på en annen måte: understellsbehandlign er "ferskvare", og - igjen - siden den norske vinteren ennå ikke er avskaffet, er det noe vi må forholde oss til om bilen ikke skal havne på de evige rusthaugers jaktmarker så altfor tidlig! Se f-ex på Toyota Avensis....selv "legendarisk kvalitet" fra Toyotra ruster ofte vekk før bilene har rukket å bli mer enn ti-tolv år gamle! Legg til et par andre småproblemer...men summa summarum: eiere som ikke sørger for etterbehandling...eiere som gir beng i service og vedlikehold, da ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-25 19:51:25 +0100

updated 2021-02-25 19:52:18 +0100

En elbil vil i utgangspunktet produseres med stor focus på vekt reduksjon så produksjons metodene som vi kjenner fra konvesjonelle biler er nok ikke uten videre overført. Jeg har ikke saget en Bydtang i 2 biter enda for å finne ut av det men skjønner jo tegningen med at hvis man skal vinne rekkevidde kappløpet så er vekt selve alfa og omega her. Masse nye materialer kommer til å brukes og er jo ikke alle materialer som ruster slik at firmaer innen rustbeskyttelse raskt må omstille seg da elbiler bare pøses ut i markedet. Jeg har også nevnt tidligere at der det før ble borret hull rumdt i karroseriet for å sprøyte inn godstoff kan det nå istedenfor være forbundet med livsfare både for de som utfører jobben og bilen kan ende opp som en rykende nedsmeltet skraphaug. Ja satt på spissen dette men bransjen må følge utviklingen ellers taper de fort terreng.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-02-25 09:18:09 +0100

Sett: 433 ganger

Sist oppdatert: Feb 25 '21

Antall visninger