0

V 60 twin engine (phev)

spurt 2021-02-23 08:52:33 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. Jeg lurer på om det er ok å lade Agm start batteri via 12v cig uttak. Jeg tenkte bare å lade startbatteriet siden bil blir mye brukt på kortere avstander. Jeg hadde tenkt å bruke en smartlader fra ctek ( mxs 5.0) med tilhørende cig/status adapter fra bagasjerom. Grunn til at jeg spør er at dette er en hybrid bil. Jeg vil ikke påføre noen andre komponenter skade. Det er vanskelig å finne skikkelig info på dette. Mvh Jan Skattør

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-23 16:50:55 +0100

Nå er det vel egentlig ikke et sigarett-tenner uttak du bruker, slik jeg forstår deg snakker du om et et ordinært 12V uttak i bagasjerommet. Som sigarett-tenneren, dette er sannsynligvis sikret med en vanlig, rask sikring på 10A, og laderen du refererer til gir 5A ved 12V. Det er overveiende sannsynlig at den ikke trekker vesentllig mer strøm enn den gir ut. Den har også et AGM-mode, og sånn sett er det tut og kjør...laderen lever sitt eget liv og gjør det den skal...slik jeg forstår deg ser du for deg en vedlikeholdslading av et AGM 12V uttak.

Det jeg ikke helt forstår, er om dette AGM-batteriet er bilens startbatteri....eller om det er et "løst" batteri som du gjerne vil holde på topp. Uten at jeg har sett på prinsippskjemaet for Volvos hybrider, normalt sett vil det være naturlig å la bilens 12V batteri forsyne alle 12V strømforbrukere direkte, herunder 12V uttaket i bagasjerommet. Etter mitt hode er det altså IKKE høyspentbatteriet, kall det gjerne hybridbatteriet, som leverer 12V til bilens 12V strømforbrukere. nei, det er ikke umulig å la strømmen fra bilens generator gå via høyspentbatteriet og komme tilbake som 12V, men det blir liksom et trinn ekstra. Jeg tenker at det er en mulighet for at en ladekrets slik du ser for deg, egentlig bare innebærer å la strømmen gå ut fra 12V batteriet til laderen....og derfra tilbake til det samme batteriet. Sagt på en annen måte: du tapper strøm fra samme batteri som du lader. Siden enhver lader har et lite tap, vil du rett og slett tappe batteriet, sakte men sikkert.

The Bottom Line er at nei, jeg finner ikke uten videre prinsippskjema for din bil på nett, men Volvos salgsinformasjon sier enkelt og greit følgende: "Startbatteriet används för att starta upp elsystemet och driva startmotorn samt annan elektrisk utrustning i bilen." Uten at jeg har gravd spesielt mye, i ditt sted ville jeg rett og slett spurt mitt Volvo-verksted om hvor strømmen som kommer fra dette uttaket kommer fra. Jeg er rimelig sikker på at det kommer fra startbatteriet.

Om dette er korrekt (sist jeg tok feil var en gang på tidlig 60-tall :-)) ville jeg heller ladet startbatteriet med en tilsvarende lader - dvs en lader med AGM-modus og vanlig 220V tilkobling - en gang eller tre i løpet av vinteren. Det pleier vanligvis å være tilstrekkelig, også ved mye småkjøring. Som pensjonist kjenner jeg forsåvidt problemstillingen, ikke minst i disse corona-tider blir det mer småkjøring enn ellers. Vi veksler på våre to biler, den ene blir stående mer enn den andre om vinteren, da er det veldig lurt med si to toppladinger ila vinteren. Den andre har en helt herlig webasto, en sånn en bruker imidlertid strøm til vifta og drivstoffpumpa, derved tappes batteriet sakte men sikkert om man ikke kjører nok til å erstatte dette forbruket ved oppvarmingen om morran'. Bank i bordet, her har det foreløbig holdt med en vedlikeholdslading. Med en dieselbil merker man jo raskt at bilen starter ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar