Det avhenger primært av hvor mye du kjører, om du kjører lite, gjerne kun i sommerhalvåret, er det strengt tatt kjørelengte som definerer når du bør ta en service. Dette forutsetter at bilen står tørt og godt, med relativt konstant temperatur, om vinteren. Det er så enkelt som at det eneste som degraderes over tid når bilen ikke brukes stort, er motorolja, og da primært i form av kondens og vannansamling i olja: olje er som kjent hygroskopisk. Det er derfor du av og til vil kunne finne et lag med grå guggemasse under oljepåfyllingslokket på eldre biler.
Det er også av betydning hvilken oljetype det er på bilen din: om det er vanlig mineralolje, hadde nær sagt type traktor, er 10.000 km normalt sett et greit serviceintervall for oljeskift på en bensinmotor. En ting til som er viktig for alle motorer: alltid filterbytte ved oljeskift, spesielt om du kjører lite er dette viktig, stikkord: vannansamling! A complete different matter er det om du bruker hel- eller delsyntetisk olje, da kan du strekke intervallet til si 15.000 km, men ops-ops, dette er gjennomgående også tynnere olje, det vil si at du kan ha noe høyere oljeforbruk! Da må du passe litt på underveis og eventuelt ettterfylle!
Andre ting, som bremsevæske, girkasseolje, luftfilter, whatever, har andre serviceintervaller. Normalt sett er jo bilen din såpass gammel at det ikke skulle forundre meg om det sto en detaljert serviceinstruks i bilens servicehefte eller instruksjonsboka? Dette er greit å forholde seg til, og om du velger et uavhengig, autorisert (alltid bruke et AUTORISERT verksted!!!!) verskted som gjør godt arbe' til greiere priser enn merkeverkstedet, har verkstedet vanligvis tilgang til et datasystem der de har denne informasjonen. Ta et ord med kundebehandler/verkstemster på et velrenommert verksted, gjerne et du kjenner fra før, og be om hjelp til å etablere en serviceplan som passer for din bil og ditt kjøremønster, verre er det ikke! Tipper man vil gi et råd om oljeskiftservice en gang i året om du kjører lite, gjerne med en liten inspeksjon samtidig, og en større service med skifte av luftfilter, kontroll av bremsevæske osv osv si annethvert år eller etter så og så mange kilometer.
Det er i store trekk slik jeg alltid har gjort det selv, dog tok jeg tidligere i stor grad servicen på bilene mine selv. Nå bruker jeg et uavhengig, autorisert verksted til det meste, med utgangspunkt i serviceinterall på 15-20.000 km (helsyntetisk olje av den dyre sorten, mye langkjøring) for det man kalle "liten" service og 60.000 km intervall for "stor" service, med bla oljeskift på Haldex/DSG. Enkelt og greit, verkmesteren holder styr på tingene for meg, jeg passer bare på å bestille tid når det nærmer seg. Men jeg sjekker fremdeles bilene våre selv minst to ganger i året, det koster lite, og det gir mye, det holder liksom hue mitt litt i sving så jeg ikke blir helt sløv :-)
Jeg kan ellers anbefale at du sørger for jevnlig understellsbehandling ... (more)