0

19 år og pappa til 3

spurt 2021-02-21 21:17:59 +0100

updated 2021-02-22 07:53:19 +0100

Er det en plass bilene har gjennomgått en revolusjon la oss si de siste 20 år så er det på sikkerhet, det er ikke for ingenting at vi nå knapt har trafikkulykker med fatal utgang. Når 3 barns faren her vurderer en gammel 240 som familiebil så kan det få fatale konsekvenser. Før var det ikke uvanlig å stå bak setene eller sitte overskrevs over drivaksel tunellen fremover lent mellom forsetene for å ha bedre utsikt fremover da man gjerne ble litt bilsyk av å sitte nedi baksetet og selvfølgelig uten sikkerhetsbelte og det hadde forøvrig ikke de foran heller bare i bestefall et slapt magebelte. Vi satt til og med på bagasje lemmen med beina slepende i bakken i sånn 70-80 km/h uten annen sikring enn friksjonen mellom shortsen og teppet vi satt på hm ja det var liksom ikke farlig å kjøre bil dengang. En bråbrems her og vi ville trolig banket på døren til St Peter. Det som er bra i dag er at vi vet bedre og uansett om en 240 var en av de bedre for sin tid er det likevel lysår fra dagens biler ang sikkerhet til og med en Toyota Yaris ville grise banket en Volvo 240 flat i en euroncap test. Så hvis 3 barns faren ønsker å se sine barn vokse opp så velger han en moderne familiebil og kjøper 240 som kosebil til Volvo treff og lignende.

Mvh Kviasen

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-26 00:05:44 +0100

En liten pekefinger her: mange guttunger som ikke blir voksne og fortsetter med litt for meget leik og moro etter at de har fått kone og barn, får ofte en heller brå og brutal oppvåkning: det er faktisk sånn at det "svake" kjønn ofte er svært bevisst hva de forventer av en relasjon, spesielt når det etterhvert kommer barn med i bildet. Dersom "han far" måtte innbille seg at han bare kan dure i vei og fortsette med leik og moro, og la "ho mor" sitte igjen med ansvaret for hus og hjem og barna på toppen, ja da tar han skammelig feil! Den slags gikk av moten på 60-tallet, dagens kvinner har både bein i nesa og kan stå på egne bein om så måtte være påkrevet! Mange har sogar bedre utdannelse og bedre jobb enn "han far"!

Poenget? Dersom "han far" leiker litt for mykje, vil "ho mor" før eller siden spørre seg sjæl hva i alle dager hun trenger "han far" til! Ikke bare bruker han for mye, kanhende all sin fritid på denne jævla bilen, han svir også av ovseleg mykje pengar på det "ho mor" ofte vil oppleve som en reinspikka egotripp! Og nei, bil er pinadø ikke gratis, heller ikke en utgammel Volvo 240!

Konsekvensen? "Ho mor" kvitter seg med "han far", og tro meg, samlivsbrudd er IKKE noen spøk med tre små barn: stikkord: bidragsfogden! Rent bortsett fra dette er det følelsesmessig tungt, også for "han far", som jeg sier til nye medlemmer i klubben av "forlatte fedre": livet blir aldri det samme igjen!

The bottom line er enkel her: alt med måte! Kone og barn må og skal ha første prioritet, og det er faktisk en hel del andre ting som bør komme på lista før "råning" og "hobbybil"! Og å satse på en utgammel bil som familiebil og/eller bruksbil når man har stiftet familie? Det er så høl i hue som det kan få blitt, det gjør man ikke om man ikke er pokka nødt!

Ellers? Ja, mange unge kjøper i dag fjonge biler i både hundretusenkroners klassen og sogar mye mer som "førstebil", som foreldregenerasjonen har mange dog en tendens til å låne mer enn båten bærer! Lav rente og låneinstitusjoner som kaster hele gullrekka fra "billige" forbrukslån til kredittkort med altfor høy ramme etter alle som har en nogenlunde fast inntekt (og mange som ikke har det) er med sikkerhet en medvirkende årsak til at Ola Nordmanns låneopptak har økt hinsides enhver fornuft de siste 20-30 åra! Hustandenes gjeldsandel er absurd høy, det er ikke for ingenting at økonomene fra tid til annen bruker begrepet "boble"!

Sånn ar det ikke når jeg var ung, takk og lov for det! Man kan jo bli fristet over evne av mindre!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-25 21:56:22 +0100

Generasjonene er i endring og der vi egentlig kjøpte bilene våre rett før skraphaugen så ser jeg dagens 18 åringer kjøper fjonge biler nesten i hundre tusen kroners klassen. Jeg vet ikke om bilmiljøet fortsetter som det var men vi kan iallefall håpe at endel av vår kulturarv som faktisk også har bestått av bil tro det eller ei blir bevart og taes vare på. Jeg bøyer meg i hatten jeg for denne 19 åringen men han må nok som Benny nevner ha fokus på 2 plasser og kan ha masse gøy og kos likevel.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-22 12:05:27 +0100

Disse tingene dere er inne på var i alle høyeste grad nevnt i svaret mitt. Fraværet av alt fra airbager via ABS-bremser og ESP – og at f.eks. en nyere Volvo V70 nok ville være et smartere alternativ som familiebil enn Volvo 240 – men kanskje ikke fylte råne-rollen like godt.

Jeg er ikke helt enig i at man må sette alt av leik og moro på vent i 50 år. Da kan det rett og slett være for seint. Man må leve og ha det moro mens man kan – selv om man har «kjærring og unger».

Men selvfølgelig er dette mad både ansvar og sikkerhet ekstra viktig når man har familie.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-22 08:26:19 +0100

updated 2021-02-22 11:50:51 +0100

Trampeklapp, kloke hoder tenker likt! Volvo 240 er en feiende flott hobbybil, men har man satt tre barn til verden, er det en ting som gjelder her: skille mellom familens behov og egen trang til leik og moro! Det siste må man rett og slett legge til side en stund, kanhende til man blir pensjonist!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger