0

VW 2.0 FSI motoren

spurt 2021-02-21 17:25:45 +0100

anonym bruker

Anonym

Først og fremst en STOR takk til Norulf og Kviasen som holder forumet gående! Ser dere kan en del om bil og VAG, så jeg lurer på hva dere tenker om 2.0 FSI motoren? Produsert mellom 2004-2009 mener jeg...

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-22 01:35:25 +0100

updated 2021-02-22 01:36:50 +0100

Hei Ja tror nok Norulf og meg selv holder det gående av samme grunn og det er nok at vi begge hadde spørsmål som aldri ble besvart. Norulf hadde spørsmål om hvorfor Haldex 5 slet dekkene mere bak enn foran tror jeg det var og jeg hadde spørsmål om salg av bil men ingen svar fra Orakelet i Broom eller andre på forumet. Så vi fikk nok samme ide men prater selvfølgelig for meg selv her om at alle som har tatt seg bryet med å stille et spørsmål ang bil fortjener et svar og da mener jeg ikke nødvendig vis: Du må nok bytte plugga dine! men heller gi av sin erfaring og kanskje få både et forståelig svar for de fleste og noen ganger kanskje til og med litt humor og og historie både fra ens egen og generelt slik at det blir hyggelig lesning der man ofte vil tilbake for å se de siste innlegg og svar i et levende forum med god høyde under taket slik at de som har spørsmål også må tåle en og annen velmenende formaning uten å ta seg nær av det. Broom med Spør Benny har jo all mulighet i verden til virkelig å få til et fungerende forum med den kunnskapsbase som nå er samlet med alle besvarte spørsmål som nå teller mange tusner og begynner snart å virkelig bli til noe og er trolig ganske unik. Broom og Knut Skogstad har trolig bare ikke innsett dette enda da Spør Benny tidligere var basert på at de som hadde bilspørsmål samlet disse opp i la oss si en uke og så ble noen utvalgte spørsmål besvart men dette hadde man ikke behøvd et forum til og hadde holdt i massevis med en mail der man sendte inn spørsmålet sitt. Så hva vet jeg kanskje Norulf og meg selv bare er de plagsomme småsøskenen til Benny som aldri kan holde munn he he.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-22 11:50:28 +0100

Nja, jeg har ike stillt så mange spørsmål her, kanskje et par....og Benny hadde et ganske så greit svar, det gjaldt oktan vs et hobbybilprosjekt som dessverre gikk fløyten :-( Ellers har du helt rett, vi har samme drivkraften bak, litt av poenget for min del er å holde hodet og evnen til å skrive sånn nogenlunde i gang. Som mekaniker sett er jeg bare en halvstudert røver, dog har jeg lært det jeg kan av praktisk arbe' av tålmodige mennesker som virkelig kunne sine ting, i en tid der en mekaniker var en mekaniker - og ikke en duttebass som nok er flink med pc'en, men ikke vet bak og frem på en skiftenøkkel slik det har en tendens til å være i dag.

Det gode med Broom-redaksjonen er at det er en gjeng med forskjellig bakgrunn og hver sine kjepphester, jeg setter spesielt stor pris på den enkle, likefrem skrivestilen som er varmerket til "gamlegutta" her!

2.0 FSI? Benzinere er ikke in greie uansett, men enkelte serier av 2.0 benziner har hatt sine svakheter. Dog tenker jeg at det i noen tilfeller er litt som med hunder: det er egentlig ikke hunden sin feil at eieren negliserer enkle råd. Overført til biler (og motorer) som ender opp med å få overskrifter som "bruktbilen fra helvete" og andre sjarmerende betegnelser, det er slett ikke alltid at det er bilen som er det egentlige problemet! Ja, 2.0 FSI har hatt et par morsomme problemer i enkelte serier, men dels er VAG ganske så gode til å rette opp i slike ting løpende, dels finner verkstedene og kreative eiere løsninger, eksemplvlis byttes deler som har iboende svakheter ut med deler der svakhetene er elimiminert. HER finner du en "oppskrift som iallefall dekker noen av de kjente problemstillingene som har vist seg underveis: https://www.shopdap.com/blog/post/vw-...

Ser man kynisk på det, finnes det ikke feilfrie motorer, men enkle tiltak kan faktisk gjøre mye for å forebygge mange problemer: eksempelvis er det av stor betydning for motorens indre liv å være nøye med oljeskift/filterbytte (alltid filterbytte ved oljeskift!!!), typisk er 15.000 km et fornuftig intervall her...glem dette med "longlife" intervaller! Det ligger også i sakens natur at Haldexhhv DSG-kassene SKAL ha oljeskift ved rette intervaller, det er IKKE oljeskift man skal spare på! En helt annen ting er at man ALDRI skal jage turtall før motorolja er gjennomvarm, i praksis er man snill med gassen og holder turtallet under 2000 o/min til olja er varm - OLJA - ikke kjølevæska!

Dernest er det dette med "chipping", "tuning", "optmialisering" og gud vet hva idiotene som selger denslags kaller det....jeg kaller det TUKLING med motorens styringsystemer: dette er så høl i hue som det kan få blitt, det burde være rimelig innlysende at VAG - som bruker noen milliarder euro på motordesign hvert eneste år - vet veldig godt hva som er BEST for DIN motor....sånn er det IKKE med "Garasjetuning A/S"! Enhver som har ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-22 15:10:55 +0100

De første 2,0 FSI motorene fra årstallene du nevner hadde sine problemer og gjalt PSV ventil, oljeforbruk, en design feil med turbo, innsug manifold og vannpumpe men heldigvis skjelden alle samtidig og flere ikke spesielt vanlig og rammet bare de få. PSV ventil altså veivhus ventilasjons ventilen var nok det de fleste opplevde med høyt oljeforbruk og førte gjerne til koksing av innsugs ventilene. Lekkasje fra vannpumpen var også noe flere opplevde her. Produksjons kvaliteten forbedret seg raskt etterhvert som feilene meldte seg og ble ryddet opp i Så skal ikke være spesielt skummelt å kjøpe en bil fra la oss si 2009 men kanskje være litt tilbakeholden med de helt første produksjons seriene av motoren.

Norulf nevner og det sier seg selv at chipping av en motor som allerede balanserer på en knivs egg er risikosport fullt på høyde med å basehopper fra prekestolen men liker man adrenalin kick så hvorfor ikke, man slipper jo iallfall å sende inn flere helikoptere og halve Heimevernet til å redde stakkaren som henger fast oppi der en plass og er jo sånn sett billigere for samfunnet.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar