Vel, smaken er som baken, for noen av oss er ikke den evige jakten på turtall som uvegerlig følger med en benziner, spesielt "moro" :-) I ditt sted ville jeg gått noen runde med meg sjæl og gjerne prøvekjørt begge - grundig - og tatt en beslutning i forhold til den opplevelsen. Jeg pleier å si det sånn at man med diesel kjører på momentet, det betyr økt komfort og vesentlig bedre totaløkonomi, mens en benziner krever at man jakter turtall for å hente ut anvendbar kraft. En annen måte å eksemplifisere det på, er at med diesel har du et relativt lavt, "smalt" turtallsområde med anvendbar kraft og et stort hastighetspenn innenfor dette området. Selv en "slapp" 2.0 TDI med 150 hk er like kjapp som forrige generasjon GTI opp til 100-120, derfra og oppover går det virkelig radig, og igjen - selv med fattige 150 hk føler man virkelig at bilen aksellerer opp til toppfart, normalt sett rundt 220. For ordens skyld: jeg har kjørt en bil med denne motoren og firehjulstrekk på motorveier i det store utland, toppfarten er reell, og med firehjulstrekket er bilen stabil som et fjell uansett føreforhold, uansett hastighet. Haldex 5 som vi snakker om her, har litt kraft på bakhjula hele veien, og er designet nettopp for økt stabilitet og bedre kjøreegenskaper. Legg til at du får nærmere 100 kilo ekstra rundt bakakselen...det gir noe nær optimal vektfordeling.
Med en benziner kommer mange i den vrangforestillingen at motoren er "sprekere"....mon det....det eneste som skjer er at turtellernåla skvetter opp og ned som en jo-jo....men den som ser på speedomereret...vil se at egentlig er det ikke dramatiske endringer i hastighet. Med kun forhjulstrekk blir det uansett av akademisk interesse at man på papiret har et par ponnier mer, momentet er lavere...og med trekk på kun to hjul? Vel, man får IKKE planta disse ekstra ponniene ned mot asfalten like effektivt som med firehjulstrekk. Pga antispinnsystemet går det i røkk og napp bortover, spesielt med DSG kan det være en festlig opplevelse å gi flat pedal her :-)))
Som sagt....prøvekjøring og prioritering ut fra dine preferanser...du er eksperten på hva du selv foretrekker. Det gode med diesel er at ja, du får økt komfort og mindre stress, forutsatt at du evner å tilegne deg en kjørestil der du kjører på moment og IKKE turtall. Med 22 km hver vei er du vel akkurat "innafor" hva som kan funngere over tid ifht DPF, men du bør ha litt egentlig langkjøring innimellom. Jeg har selv erfart at det går helt greit - nå i corona-tiden har jeg ikke fått kjørt stort, selv om jeg bor på landet blir det bare en mil eller tre i slengen. Helt greit, ikke problemer med DPF whatsoever. Det skal mer "småkjøring" til enn som så, men den ene gangen - i en periode der jeg var syk - opplevde jeg det vi kan kalle DPF-warning. En tur på noen mil med litt høyere turtall var nok, siden har jeg ... (more)