0

RS diesel eller bensin...

spurt 2021-02-21 07:47:50 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, Eg er lurer på å kjøpe Skoda Octavia vRS men klarer ikkje bestemme meg for diesel eller bensin! Fordelen med diesel er 4x4 og drivstoff forbruk og pris, men bilen skal i all hovedsak brukes til pendling til jobb! Det er 22 km til jobb i 80 sone, spørsmålet er om dette blir for mye "småkjøring" for en dieselmotor.

Bensin utgaven byr på meir morro.. men mangler 4x4

Ikkje dei best formulerte spørsmåla men har du nokre tips 😳

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-21 10:52:01 +0100

updated 2021-02-21 11:08:37 +0100

Hei Trenger du firehjulsdrift så kjøper du det men liker du bedre bensinbil og ikke trenger nevnte 4x4 Så velger du det. Stadig bedre løsninger er kommet på diesel biler ang egr og nedsotings problemer så kan ikke sammenlignes med de eldre modelene. Uansett er nok likevel bensin å foretrekke hvis man kronisk driver med mye småkjøring, på en kald vimterdag med en del blå så er nok 22 km i mimste laget for å oppnå driftsvarm motor. En motor varmer kan være løsningen og brukes på vinterstid og i vinterhalvåret men kan skippes når temp stiger men du trenger likevel en og annen tur på motorvei for å rense partikkel filteret..

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-21 16:44:39 +0100

Vel, smaken er som baken, for noen av oss er ikke den evige jakten på turtall som uvegerlig følger med en benziner, spesielt "moro" :-) I ditt sted ville jeg gått noen runde med meg sjæl og gjerne prøvekjørt begge - grundig - og tatt en beslutning i forhold til den opplevelsen. Jeg pleier å si det sånn at man med diesel kjører på momentet, det betyr økt komfort og vesentlig bedre totaløkonomi, mens en benziner krever at man jakter turtall for å hente ut anvendbar kraft. En annen måte å eksemplifisere det på, er at med diesel har du et relativt lavt, "smalt" turtallsområde med anvendbar kraft og et stort hastighetspenn innenfor dette området. Selv en "slapp" 2.0 TDI med 150 hk er like kjapp som forrige generasjon GTI opp til 100-120, derfra og oppover går det virkelig radig, og igjen - selv med fattige 150 hk føler man virkelig at bilen aksellerer opp til toppfart, normalt sett rundt 220. For ordens skyld: jeg har kjørt en bil med denne motoren og firehjulstrekk på motorveier i det store utland, toppfarten er reell, og med firehjulstrekket er bilen stabil som et fjell uansett føreforhold, uansett hastighet. Haldex 5 som vi snakker om her, har litt kraft på bakhjula hele veien, og er designet nettopp for økt stabilitet og bedre kjøreegenskaper. Legg til at du får nærmere 100 kilo ekstra rundt bakakselen...det gir noe nær optimal vektfordeling.

Med en benziner kommer mange i den vrangforestillingen at motoren er "sprekere"....mon det....det eneste som skjer er at turtellernåla skvetter opp og ned som en jo-jo....men den som ser på speedomereret...vil se at egentlig er det ikke dramatiske endringer i hastighet. Med kun forhjulstrekk blir det uansett av akademisk interesse at man på papiret har et par ponnier mer, momentet er lavere...og med trekk på kun to hjul? Vel, man får IKKE planta disse ekstra ponniene ned mot asfalten like effektivt som med firehjulstrekk. Pga antispinnsystemet går det i røkk og napp bortover, spesielt med DSG kan det være en festlig opplevelse å gi flat pedal her :-)))

Som sagt....prøvekjøring og prioritering ut fra dine preferanser...du er eksperten på hva du selv foretrekker. Det gode med diesel er at ja, du får økt komfort og mindre stress, forutsatt at du evner å tilegne deg en kjørestil der du kjører på moment og IKKE turtall. Med 22 km hver vei er du vel akkurat "innafor" hva som kan funngere over tid ifht DPF, men du bør ha litt egentlig langkjøring innimellom. Jeg har selv erfart at det går helt greit - nå i corona-tiden har jeg ikke fått kjørt stort, selv om jeg bor på landet blir det bare en mil eller tre i slengen. Helt greit, ikke problemer med DPF whatsoever. Det skal mer "småkjøring" til enn som så, men den ene gangen - i en periode der jeg var syk - opplevde jeg det vi kan kalle DPF-warning. En tur på noen mil med litt høyere turtall var nok, siden har jeg ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-25 20:56:13 +0100

Trådstarter her er nesten i grenseland for å vurdere fks ladbar hybrid og kan faktisk greie frem og tilbake på en lading.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar