0

Hvor mye avslag på Bilforsikring hvert år

spurt 2021-02-20 23:01:27 +0100

anonym bruker

Anonym

Vi i familien er etterhvert godt fornøyde med Toyota, og mange av bilene våres er så gamle at det ikke er verdt å køpe annet enn lovpålagt ansvarsforsikring på dem. Hvert år forhandler vi om forsikringsprisen på ansvarsforsikring og lurer på hvor mye avslag man bør kunne forvente seg på forsikringen fra år til år sålenge bonusen er stigende oppgit i prosent av nåvernde pris på selve ansvarsforikringen, og uten Trafikkforsikringsavgiften.Normalt går bonusen våres opp 10 prosent hvert år uten skade. Nå er den er kommet opp på 70 prosent på andre året og vi lurer altså på hvor mye rabatt eller avslag vi skal forvente å kunne få hos de ulike forsikringsselskapene fra år til år når sålenge bonusen på ansvarsforikringen er stigende.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-21 00:34:44 +0100

En ting som er viktig å ha i bakhodet, er at en forsikring har to priser: en før en skade, og en helt annen etter en skade. Det gjelder også i stor grad om du kun har ansvarsforsikring på bilen din. Det innebærer at det er enkelte selskaper man bør unngå: om du f.ex får en idiot i fleisen, skulle man tro at det ikke betyr noe hvilket selskap du har, ikke sant? Tro omigjen: enkelte selskaper er mer opptatt av å avgjøre saker ved skylddeling enn andre. Det betyr at du ikke får så mye som et øre i erstatning om en idiot vrenger over i din kjørebane og selskapet frekt og freidig prøver seg med skylddeling. Dette skjer hver dag, og verstingen er det samme selskapet som ligger på toppen i antall klagesaker i finansklagenemda. En ting er at du ikke får erstattet bilen din, det blir raskt bare småpenger likevel når selskapets takstmann har sagt sitt, verre er det om du eller andre i bilen blir påført skader som medfører medisinsk invaliditet. Da er det plutselig helt andre summer det er snakk om - og nettopp der ligger hovedmotivet for å prøve seg med skylddeling. Bilens egen fører/passasjerulykkedekning er begrenset

I korthet: du bør først og fremst velge et selskap som gjør en god jobb også etter en skade. Dernest er det på sin plass å påpeke at prisen på ansvarsforsikring variere nevneverdig fra selskap til selskap, spesielt ikke når du har topp bonus. Det er snakk om noen hundrelapper den ene eller andre veien, å "shoppe" fra selskap til selskap og bytte for å spare småpenger har lite for seg. Familien vil spare mer totalt sett ved å samle alle sine forsikringer under en samlepolise, gjerne i et selskap som gir fagforeningsrabatt. Den beste rabatten jeg vet om av denne sorten er LO-rabatten i tidligere Sparebank1 Forsikring, nå Fremtind. Prisen er grei, rabatten for samlepolise likeså, i tillegg får man de beste vilkårene uten tillegg i prisen. Et alternativ er forøvrig IF, der har Coop en avtale. IF var et møkkaselskap på tidlig 2000-tall, men det ser i dag ut som om man har skjerpet seg kraftig etter å ha mistet en drøss kunder på kort tid den gang.

Hva bonus angår, er dette en fast prosentsats. topp bonus er normalt sett 70 hhv 75 %, avhengig av selskap. Rabatten blir avregnet av total premie for kjøretøyet, om du har kun ansvar får du altså rabatten basert på prisen for kun ansvarsforsikring. Det dumme er at grunnprisen for forsikringen varierer fra år til år, stort sett går prisen bare en vei: oppover. Og nei, det gis IKKE aldersrabatt for bilene, uansett om du kun har ansvar eller full kaskodekning. Man må gjerne mene at det burde vært billigere med f.ex kasko på biler over 5 år, man får så alikevel bare peanøtter igjen for bilen om den blir totalskadd. men nei, man må betale fullpris for kaskodekning minus eventuell bonus!

Trøsten for dere er at ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-21 08:25:22 +0100

Norulf traff selve kjernen her og det er å velge et av de større selskapene som Gjensidig, If eller Storebrand og ikke bli lurt ut på glattisen for å spare småpenger ved å velge et selskap som tilsynelatende er billigere i kroner og øre. Det er når man står der og trenger hjelp at man kan prise seg lykkelig over å ha valgt rett her. Forhandling på forsilrings premien har nok blitt vanskliigere år for år men husk at i et selskap som fks Gjensidige betales noe av innbetalt premie tilbake til kunden så fordi om det tilsynelatende ser høyere ut i betalings øyeblikket kan likevel totalen være gunstigere år for år.

Noen selskaper har 80 prosent eller 1 gratis skade eller begge deler og noen har 70 prosent og 1 gratis skade etter fks 2-3 år alt etter som så man må shoppe rundt litt.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-21 16:08:34 +0100

Kloke ord fra Kamerat K......men en liten pekefinger....det kan være lurt å sjekke klagestatisikken for Gjenstridige i finansklagenemda: man ligger på topp i både antall klager ifht antall kunder....og ikke minst...man ligger på topp i en understatistikk som sier noe om hvilke selskaper som gir beng i finansklagenemdas avgjørelser. Ellers er denne tilbakebetalingen bop-bop, på tross av fagforeningsrabatt (Bla fagforeninger som faller inn under AF-paraplyen har en avtalt rabatt for sine medlemmer) kommer man egentlig ikke spesielt godt ut. Ja, på papiret ser det fint ut, man opererer med rabatter med tilsynelatende gode prosentsatser på forskjellige avtaler, men det er prisen man til syvende og sist skal betale som betyr noe. Man bør altså IKKE se seg blind på verken prosentvis rabatt eller tilbakebetalinger her.

Vær også ops på gamle Vesta....selskapet som i en årrekke lå på topp når det gjaldt mediaoppslag med meningsløste rettslige konflikter overfor egne kunder. Dette fikk tydeligvis konsekvenser, man byttet navn...lett å finne ut hva selskapet nå heter :-) Som Gjensidige-gruppen, man har også flere "underselskaper", altså små forsikringselskaper med sterke knytninger til morselskapet :-) Om "nye Vesta" er bedre eller dårligere, vil jeg ikke ha noen mening om, det må dere eventuelt undersøke selv. Og nei, jeg har ikke mine avtaler i "nye Vesta".

Dog har jeg stiftet bekjentskap med et "datterselskap" når jeg fikk et "fantastisk" tilbud om forsirking i et lite, relativt ukjent selskap i forbindelse med kjøp av ny bil hos en av Møllers merkeforhandlere. Latterlig lav pris, 1500 spenn i året for full kasko uansett hvor mye bonus man hadde eller ikke hadde! Der som ellers, det som høres for godt ut til å være sant, er ofte akkurat det! Først og fremst var dette et lokke-tilbud over maks tre år.....etter tre år skvatt prisen oppover til "normalpris", hva man nå måtte mene med det...å få et konkret svar var umulig. Man ville også veldig gjerne overta resten av min forsikringsportefølje....ikke så rent liten....også der var man uvillig til å opplyse om konkret prisnivå....hvilken overraskelse!

Den virkelige "høydaren" som gjorde at jeg ble varm i toppen i min ellers høflige samtale med dette unevnelige mini-selskapet, var at man ikke under noen omstendighet ville gi meg innsyn i fullstendige forsikringsvilkår for noe som helst - verken bilen som man hadde slikt et "fantastisk" tilbud for eller de andre forsikringsavtalene man veldig gjerne ville overta! Lite tillitvekkende spør du meg, det er da man bokstavelig talt kjenner lukta av ugler i måsan!

The Bottom Line er at forsikring er og blir en tillitsak. Den tilliten må gjelde begge veier, vi tegner våre forsikringsavtaler nettopp for å ha trygghet i en situasjon der vi kommer ut for en ulykke. Verken mer eller mindre. Noen selskaper er dårligere enn andre, men der som ellers, det er også i denne bransjen selskaper og ikke minst enkeltpersoner som virkelig forsøker å være en god samarbeidspartner når uhellet er ute - man forsøker etter beste evne å gjøre en best ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-25 21:14:24 +0100

Yepp jeg har bekjente som har vært oppi uhell der forsikring selskapet faktisk motarbeider kundene sine og jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at at folk biter på disse innpåslitene telefonforsikring selgerene, er virkelig folk så ...... ........ ?

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-26 00:42:02 +0100

Ja, uten å gå i detaljer her og nå, jeg var kunde i et unevnelig selskap som ble litt for store etterhvert, i sånn omtrent 20 skadefrie år. Når en idiot vrengte over i min kjørebane og smadret bilen min med meg inni, prøvde man seg med skylddeling! Når jeg ikke godtok dette - ble jeg persona non grata, saksbehandleren var ikke lenger tilgjengelig, man svarte ikke på henvendelser fra verken meg eller min advokat! Jeg hadde aber pløtzlich to motparter, både mitt eget selskap og motpartens selskap var eiet av en og samme aktør i finansbransjen! Etterhvert truet man med både det ene og det andre, man ville sogar gå til retten for å tvinge sitt syn igjennom!

Nå har jeg vært ute en vinternatt før, saker som dette dreier seg om å være ærlig og korrekt, og ellers gjøre de rette tingene i rett rekkefølge. Bla tilkalte jeg politiet på skadestedet, mye pga personskade, men også pga motpartens trafikale adferd. Av gode grunner oppsøkte jeg også lege samme dag, og når jeg så hvor saken bar hen, gjorde jeg to ting: jeg engasjerte en av NAF sine advokater lokalt og flyttet alle mine forsikringer over til et mer seriøst selskap. Forsikring er en tillitsak, og det mange glemmer, er at denne tillitten må gå begge veier. Her ble tilliten ble brutt i det øyeblikk selskapet begynte å opptre uredelig overfor meg som kunde.

Ja, det tok mellom tre og fire år å få ting på plass, kun kort tid før jeg måtte i retten ble poltisaken avgjort, der konkluderte man med at motparten hadde utvist grov uaktsomhet. Da var det plutselig ikke så interessant for selskapet å prøve seg i retten, etter det sørget min meget dyktige advokat for å få på plass et greit forlik. Ja, jeg kunne muligens fått ut noe mer på en rettsrunde, men man skal aldri glemme at forsikringsbransjen anker bare for å anke, da går det fort noen år til! Det er heller ikke gitt at man vinner frem, den kloke går for forlik fremfor rettslige konflikter.

DEN KLOKE følger også oppskriften jeg har gitt over: sjekk relevante kilder der man kan finne ut hvem som er hvem blant de tre-fire selskapene vi egentlig har å velge mellom i det norske forsikringsmarkdet. Når man finner en god samarbeidspartner, sørger man for å etablere et godt kundeforhold med en fast kontaktperson, vips, så går alt så meget enklere!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar