0

Hvordan er Skoda ?

spurt 2021-02-20 11:30:52 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Jeg er i fred med å bytte bil, jeg har i dag en Volvo XC 60 diesel og kjører ca 20-25000 km i året. Jeg kjører som oftes korte avstander og av og til til hytta (250 km unna). Jeg pendler til jobb og må kjøre gjennom bomstasjoner, ut ifra dagens takster vil jeg spare 135 kr dagen med å bytte til elbil (takst for fossil bil er 270). Jeg har sett og prøvd flere forskjellige biler , audi , Bmw , Mercedes. Har også fått øynene opp for Skoda enyak. Men hvordan er Skoda når det gjelder byggekvalitet ? Er dette en bil som vil tape seg i verdi fortere ? Har også sett litt på den nye Audi Q4 e-tron , denne er det litt lite info om for øyeblikket men absolutt en interessant bil.

Mvh Jan Reidar

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-26 00:18:24 +0200

Nåja, E-Tron har hatt så mye feil at den burde vært omdøpt til E-Troll! Jeg tenker at Skoda gjennomgående gjør en bedre jobb her, ja, Audis elbiler kan bli bra om en stund, men min magefølelse sier at Skoda kommer til å få ned feilraten først! Her ville jeg forøvrig også beholdt Volvoen og heller gått for en rimeligere elbil, jeg er litt glad i Ole-Brumm strategi her!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-25 21:19:47 +0200

Har du råd med e tron og ønsker det så velger du det, du gjør iallefall ikke så store feilen med det. Må du tenke økonomi så kan du vurdere Skoda, Tjekkerne er bra på å bygge bil og har gjort det i flere tiår så det kan de. Behov og økonomi er det man må vurdere først når man skaffer ny bil.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-20 12:41:03 +0200

Skoda har sv'rt god byggekvalitet, ifølge VW selv bedre enn VW fra Tyskland...det sier sitt. Jeg var forøvrig innom en av Skodas fabrikker for noen år tilbake, der var det Ordnung muss sein fra A til Å, helt fantastisk, pinadø renere enn i min egen flislagte garasje! Jeg merket meg også at arbeiderne hos Skoda hadde svært gode lønns- og arbeidsvilkår sammenlignet med andre i Tsjekkia, i tillegg hadde man mange goder, som en svært god bedriftshelsetjeneste, og over hele fabrikken så man tydelige tegn på at HMS ble tatt minst like alvorlig som blant de beste i Norge! Fornøyde arbeidere er en kritisk faktor for kvaliteten på ethvert industriprodukt, kfr engelske biler i sin tid!

Ellers tenker jeg jo at jeg i ditt sted ville beholdt Volvoen til hytteturer og annen kosekjøring/lankjøring, en god bil kan holde i mange, mange år, og slik du ser ut til å tenke, tipper jeg at du har tatt veldig godt vare på bilen din Kjøp heller en noe rimeligere elbil som du kan bruke til den daglige kjøringen gjennom bomringer og så videre, både til jobben og butikken! Da får du litt Ole Brumm, ja takk begge deler! Elbilen kan du således lade hjemme (husk hjemmelader, det er absolutt påkrevet for at elbil skal ha noen mening i det hele tatt!!!!) og utnytte elbilfordelene too the max mens de ennå er der. For...det er innlysende at nåværende fordeler (som jo egentlig innebærer at alle andre subisiderer elbil-fansen) ikke er bærekraftig over tid. Om vi snakker om to dager etter stortingsvalget eller neste statsbudsjett, er uvisst, men at fulle bompenger og ditt og datt for elbiler kommer, det kan vi være helt sikre på!

Om du kjøper nytt eller brukt, er både et økonomisk og en smakssak. Jeg ville vel sagt at f.ex en brukt E-Golf kunne vært et alternativ, kanhende du da måtte ha lademulighet på jobben, eventuelt en ny Nisseleif. Sistnevnte har jo også en mer praktisk anvendbar rekkevidde. Ellers har jo VW et par alternativer, likeså Skoda, noen rimeligere enn andre, mens versjonene med større batterier koster deretter. Veridtapet er uansett vanskelig å spå noe om, i overskuelig fremtid snakker vi om et moderat verditap, kanhende noe høyere enn vi er vant til fra konvensjonelle biler, jokeren er og blir batterienes (antatte) levetid. Noe forenklet sett, den som kjøper en elbil og planlegger for å beholde den over ti år eller mer, gjerne legger opp et løp for å optimalisere ladesyklusene og derved maksimal levetid for batteriene , vil kunne le hele veien til banken den dagen batteribanken er kass og bilen antagelig bare har skrap-verdi igjen! Nei, moroa vil ikke være "gratis", men nøkternt realistisk sett, kostnaden pr år, pr kilometer eller whatever, vil være ganske grei! En god venn som kjøpte E-Up regner med omtrent samme kostnader pr km som om han hadde kjørt en liten dieselbil. kanhende litt mindre. Det er alt i alt veldig bra tenker nå jeg!

Den andre jokeren med ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar