0

Lada 1500 s Et klenodium for spesielt interesserte

spurt 2021-02-19 19:19:05 +0100

updated 2021-02-19 19:24:35 +0100

Regner med herremann Norulf jekker en flaske Clausthaler når han ser reportasjen om den flotte Lada 1500 s og en riktig så bra og innformativ reportasje var det også med en dose innteresant historie bak bra Broom 😊

Hilsen Khaleesi

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-20 11:33:29 +0100

Helt korrekt, men Clausthaler er litt i sterkeste laget, det holder med vørterøll! Så godt som ny Laddis til salgs attpå til, om det hadde vært en av de tidligere utgavene kunne det kanhende nesten vært interessant! Den som omtales i artikkelen, er samme sorten som den siste Laddisen jeg hadde. Denne har bla en mer moderne forgasser og bruker således en desiliter mindre på mila, og man slipper dilldallet med hevert-effekten i den gamle forgasseren som gjorde bilen mer tungstarta enn nødvendig når motoren var varm. Det negative er at denne versjonen av 1500 S mangler de flotte pyntelistene, de dobbelte, runde lyktene og den mer forseggjorte innredningen fra de tidligere versjonene. Det mangler også en del utstyr, men for all del, det er en grei bil!

Den jeg hadde av sorten var knall rød, og setetrekkene var spist opp av sola, mutter kjørte bilen opp og ned til Spania i mange år før jeg overtok den. De rundt 3300 kilometerne til Spania gikk som regel unna på under 48 timer fra Fredikrshavn til Torrevieja på datidens nasjonalveier, det kan man kalle respektabelt. De som hadde dyre BMW'er og kjørte bånn gass i motorveinettet nedover, brukte typisk rundt 30 timer. Om man spanderer på seg overnatting i seng og så videre underveis, da tok det en dag i hvert land, altså tre kjøredager der man kom i land i Danmark på morran' og gikk til køys utpå kvelden vel fremme i Spania på tredje dag. Den mest minneverdige turen jeg hadde, var med en Skoda Favorit pickup, med liten bensinmotor og reell toppfart max 100 km/t, da var det ikke mer igjen å hente, bilen gikk pinadø i selvsving og dura som et propellfly innvendig!

Laddisen var ren lukus i forhold, nogenlunde greit lydisolert, noe busy på motorvei med kun 4 trinns girkasse, men helt grei så lenge man holdt seg rundt 90. Mutter kjørte jo lenger med Laddisen enn meg, hun kjørte først hjem fra Spania via Portugal(!) , etter et par dager hjemme kjørte hun like godt videre til Nordkapp langs norskekysten og tilbake igjen via Finland. Spenstig spør du meg, da var muttern' rundt de 70. Jeg overtok bilen etterhvert, den rulla ca 425.000 før den ble re-eksportert til Mor Russland. Bilen kosta mutter 25.000 når den var et snaut år gammel og kjørt knappe 20.000 km, vi fikk 3750 kroner igjen for bilen når den ble re-eksportert. Greit verditap på etter å ha kjørt 405.000 km, over noe i trakten 10-12 år om jeg ikke husker feil. Rett nok var dette min siste Laddis, så bagasjerommet var fullt av deler, i tillegg dytta jeg inn noenogtyve dekk og felger i kupeen og på takgrinda, fulgte med på kjøpet alt sammen. Delene var ting jeg tok vare på som jeg ikke fikk spesielt mye bruk for, det gikk ikke mer enn et par bæreposer med slitasjedeler på alle de åra vi hadde bilen, herunder et eksosanlegg...et eneste! Tilsvarende ble originalclutchen ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger