0

Ny/brukt familiebil suv, barneseter og god plass

spurt 2021-02-17 09:24:43 +0100

Vi har en v60 2015 som ikke gir oss nok plass i baksetet for to stk bakovervendte barneseter og vi har også behov for noe mer bagasjeplass. Vi ønsker også å gå fra stasjonsvogn til SUV selv om vi er klar over at det nok er stasjonsvogner som gir mest plass både i baksete og bagasjerom. Ikke akutt behov for nye bil, men ønsker å bytte bil iløpet av året, eventuelt tidlig 2022 om man skal vente på Tesla Y

Vi har sett på 18/19 Tesla X, har reservasjon på Tesla Y, skal prøvekjøre XC60 og XC90 neste uke. Ble litt skuffet over bagasjerommet i Enyaq, synes dybden var noe skuffende mtp 585L bagasjerom, men skal prøvekjøres når det blir mulig. Kodiaq og Rav4 er kanskje det som hodet tenker er mest fornuftig. BYD virker spennende men kanskje for "risky". Li Xiang One ser fantastisk ut, så om den kommer til Norge, ville kanskje det være verdt en risiko med "nytt" merke i Norge EQC synes vi var fantastisk å kjøre men litt for lite bagasjerom for våre behov. en brukt 19/20 E-tron 55 er også aktuelt Vi tenker også at KIA Sorento kan være en bil som fyller våre behov. Nye Discovery Sport Phev skal også prøvekjøres, litt usikker på bakseteplass 4x4 er kjekt men ingen must. Har tenkt hybrid/el, men muligens kan brukt disel være greit å ha 3-4 år også se hvordan el-tilbudet er da.

Pendler 50km hver vei til jobb så da kunne kanskje el/hybrid være greit, også mtp at kanskje det kommer moms på el innen vi kjøper neste bil.

Vi ønsker å kun ha én bil så ikke aktuelt med en hverdagsbil og en "helgebil" til utflukter. Ikke egen hytte, men glad i å reise på fjellet på dagsturer og besøke familie/venner på hytter så fremkommelighet og rekkevidde har jo en del å si, men bakseteplass til bakovervendte barneseter og bagasje plass er det viktigste for oss foruten sikkerhet selvfølgelig. Budsjett kanskje rundt 500-750 000, men noe fleksibelt. Lurer på om det er mulig å komme med noen råd her. Kjøpe ny vs brukt, leasing?. Andre modeller som bør vurderes? En brukt premiumbil for å slippe det største verditapet vs en ny plug-in rav4 eller Kia Sorento. Skoda Kodiaq synes jeg også virker veldig bra, både brukt og ny. Vi er henholdsvis 185 og 170cm På forhånd takk for svar

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-17 10:21:41 +0100

updated 2021-02-17 12:43:37 +0100

Hei Det rulles jo ut biler fra alle kanter så blir jo en jungel der ute for øyeblikket samt at kjøreforbud i byer, moms på elbiler og betsnart ikke hva når man scroller litt i media og gjør jo ikke akkurat saken lettere når vi noe oppskremt skal velge oss bil. Du hadde en mellomløsning for 3-4 år som et alternativ og da kan jeg nevne Ford S- max som fra 2015 model ticker svært mange av boksene dine og regnes som et trygt kjøp og denne får du med kraftig diesel, firehjulsdrift og automat samt 7 seter om du vil., Ford Edge er nok en bil jeg også ville satt på short listen min da det er en romslig suv som nå begynner å få hyggelige bruktpriser. Volvo Xc90 ladbar hybrid kan nok også være en innertier og til sist tar jeg med Outlander ladbar hybrid den er ikke så spennende men er som poteten og kan brukes til alt og tar seg overaskende godt fram på vimteren. Outsiderene er Discovery 4 og 5, fireren får du lett for budsjettet mens for femmeren må kanskje budsjettet ditt strekkes litt men da jeg ser at du har forsørger byrde for minst 2 barn så nevner jeg ikke disse.

Den mindre Discovery sport har du jo selv nevnt og denne har jeg prøvekjørt nylig og likte svært godt og husk tilhengerfeste er et must. Lykke til.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Synes ikke Ford har særlig inspirerende interiør. S-max er ikke aktuelt for oss selv om det kanskje er en litt høyreist stasjonsvogn. Kia Sorento virker veldig spennende som ny-bil. E-tron 55/tesla x er kanskje mest aktuelt som bruktkjøp av de "dyrere" modeller. Rav4 og Kodiaq som trygge valg

elgskog gravatarbildeelgskog ( 2021-02-17 12:07:58 +0100 )rediger
0

besvart 2021-02-17 13:07:40 +0100

Neida Elgskog smak lar seg ikke diskutere , det var nok mest for å koke ned et noe rikholdig utvalg slik at du får krysset vekk noen alternativer at jeg dro med Ford i dragsuget. E-tron er jeg helt sikker på at er en god bil så hvis økonomien tilater det ville jeg nok ha flyttet den opp noen hakk på listen min, du nevner jo Kia Sorent også og lest mellom linjene her ser det ut som det er en foreløpig favoritt for deg. Du nevner Rav 4 som trygt valg og er ingen tvil om det men så var det det med inspirerende interiør da eller for å si det sånn inspirerende er vel ikke akkurat denne bilens sterkeste side uansett men trygt valg ja absolutt.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-17 14:48:26 +0100

updated 2021-02-17 18:18:14 +0100

Vel, hvorfor ikke kjøpe Volvo igjen? Jeg ville imidlertid også anbefale å prøvekjøre en S-Max, og glem dette med "høyreist", det har foreler og ulemper, se gjerne på mer konvensjonelle stasjonsvogner også, om du ikke har nok bakkeklaring med en slik bil, vel, da er det på tide å putte fingeren i jorda og vurdere om det egentlig er forsvarlig å kjøre akkurat der! Forøvrig kommer man fint frem med et godt firehjustrekk i både 20 og 30 cm ubrøyta snø om man bare har nordiske vinterdekk, stikkord Nokian....ingen over, ingen ved siden!

Ellers er Kodiaq et godt alternativ, for al del: godt firehjulstrekk, god plass, alt godt! RAV4? Ekstrem nedtur her, hadde nær sagt at både Ford S-Max og Edge går RAV4 en høy gang. RAV4 hybrid har heller ikke et spesielt godt firehjulstrekk...greit å ha i bakhodet!

Tesla? Vel, stikkord du bør notere på tavla her er dårlig tilgang på verkstedstjenester. enda dårligere tilgang på reservedeler og ikke minst, høy feilfrekvens, dårlig kvalitet. Om du vil ha sorger og bekymringer, vel, da er Tesla et godt valg! Men sjekk bla den SENESTE artikkelen om "X" hos Motor: hvilken ovveraskelse....luftfjæringa roter det til på eldre biler! Og nei, det er IKKE en selvfølge at Tesla Norge tar dette som en garantisak! Legg til at vi snakker om en bil på opp mot 2.5 tonn med et ikke spesielt godt firehjusltrekk og assistentsystemer som ved gjentatte anledninger har vist seg å ikke levere....bla et nødbremsystem som åpenbart har permanent ferie! Om "god fremkommelighet" står på lista: glem X'en....en helt vanlig stasjonsvogn med AWD kommer frem der X'en står fast! Kfr også Tesla-Bjørns videosnutter fra en "test" av fremkommeligheten med X'en på Trandum......under forhold der en 1974 Lada med kun bakhjulstrekk hadde kommet frem som en drøm....ble X'en stående bom fast gang på gang!

Mitt stalltips er brukt Volvo eller ditto Skoda Kodiaq, da får du et greit og forutsigbart bilhold, og mer enn god nok fremkommelighet for de behovene du skisserer. Som sagt, prøvekjør gjerne også aktuelle kandidater fra Ford, designet i interiøret er egentlig bare en biting her! Elbil? Tja, har du mulighet for hjemmelading? Hvis ikke, glem det. Ellers? I praksis kryper rekkevidden ned mot 200 km og mindre når kulda kryper inn, det gjelder samtlige elbiler. Legg til at lading langs veien koster flesk, at det er "mange om beinet" på utfartsdager..."ladekø"....og at det ikke alltid er ladere der du helst til kjøre....det er IKKE "bare" å ta med en kanne strøm i bagasjerommet. Har du forresen strøm på hytta og kan kjøre til døra...alt med seg...dette bør du tenke nøye gjennom.

Ellers har "Motor" også publisert et par artikler om dette i senere tid...verdt å lese...kort og konsist, objektivt, burde vært obligatorisk lesning for alle som tenker i retning av elbil. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-17 14:56:19 +0100

Et kort ord om dette med finansiering er også på sin plass: En kombinasjon av egenkapital og et lån med gunstige betingelser, gjerne "pakket inn" i huslånet, er det klart rimeligste både på kort og lengre sikt. Leasing er en form for lån, der tilbyderen sørger for å sikre seg på alle bauger og kanter, og vær du sikker på at man også legger inn en heftig fortjeneste. Det er det deg som betaler, enten du vil eller ikke, og har man ikke tilstrekkelig inntjening gjennom et "ærlig" oppgjør mot slutten av kundeforholdet, så får du regning for påståtte "omkostninger" gjennom ekstraorinær slitasje, slitte dekk, og hva man nå måtte finne på. Merkelig nok er det litt som i bruktbilbransjen generelt når leasingbilen skal selges videre: man "glemmer" å rette opp disse påståtte "manglene" som du får lov til å betale for....ser du tegningen :-)? I det hele tatt, de som driver med leasing er IKKE i slekt med julesnissen, de driver med moroa for å tjene penger!

Ellers er en to-tre år gammel bruktbil et greit kjøp sett i forhold til verditap...da er en betydelig del tatt av første eier, og du kan (nesten) le hele veien til banken! Velger du en bil du kan være fornøyd med i mange, mange år, ja da blir helhetsregnestykket ganske så hyggelig, det er den oppskriften jeg selv har brukt gjennom noenoførti år. En god bil skal tross alt kunne holde en stund, gitt et normalt godt service- og vedlikeholdsregime, og ikke minst: understellsbehandling! Det siste er dessverre altfor ofte et forsømt kapitell, men noe foenklet sett: nyere biler ruster MINST like mye som før, glem "rustgarantien", den er ikke verdt papiret den er skrevet på. Med understellsbehandling forebygger du rust, og kostnadene for jevnlig etterbehandling osv over si 10-15 år er mye, mye lavere enn å sveise bare en eneste rustskade. Lett å velge spør du meg.

Som sagt...lykke til noch einmal! Husk GRUNDIG PRØVEKJØRING sånn at du finner "DIN" bil!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-18 12:48:29 +0100

updated 2021-02-18 17:27:07 +0100

I disse uavklarte tider der alle står som et spørsmålstegn om hvordan fremtidens bilhold skal se ut er det kanskje fornuftig som Norulf nevner med å kjøpe en 3-4 år gammel brukt bil og den tanken er du jo selv inne på. Hybrid kan kanskje være aktuellt her fks Lexus RX 450 som er en legende på nettopp hybrid. Bmw X5 er en av mine favoritter og nyere Mercedes M klasse er jo fantastisk flotte biler også. Det er et rikt utvalg så du må nok sette deg ned å lage deg en liste basert på hva betyr mest for meg prinsippet og stenge av endel av innspillene som kommer fra diverse media. Leasing ja det sier vel nesten seg selv at det er leasing selskapene som tjener mest på dette uansett hvordan regnestykket legges frem for deg og som Norulf sier hvem tror du ellers har betalt for marmor flisene på kontorene deres og for Armani dressene de har på seg foruten kundene deres.

Mvh Kviasem

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger