0

Feilstatistikk på A4 Allroad 190 hk diesel - f.o.m 2017

spurt 2021-02-17 08:52:19 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Vurderer å bytte min gode Volvo V60 D2 2014 modell, og fornye til en 2018 A4 Allroad. Volvoen er topp, føles solid og har hatt svært få problemer (et hjullager og kløtsj ventil), men ønsker en nyere bil med firehjulstrekk og rekkevidde. Har sett litt etter nye V60 med diesel og firehjulstrekk, men den blir litt for dyr foreløpig. Lurer på hvordan feilstatistikken er for A4 Allroad 190hk fra og med 2017 modell, og er det noe spesielt jeg bør se etter (Steptronic girkasse, elektronikk, bremser m-m)? Burde en heller vurdere 3.0 V6 mht driftssikkerhet?

mvh Terje

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-17 10:47:58 +0200

updated 2021-02-17 13:09:37 +0200

Hei Det med feilstatistikk er nok ikke noe vi vanligvis bruker så mye, det er gjerne Tyske Decra som lager slike statistikker basert på tuv tester i Tyskland eller det samme som eu kontroll for,oss. Mange av feilene her er fordi eierene ikke har sjekket lyspærene sine eller kanskje fått en steinsprut slik at ruten må byttes og da blir slike statistikker noe feil å se på fordi de også må tolkes riktig. Generelt lager Audi bra biler men har som de fleste andre bilmerker hatt,problemer med litt girkasser og sine mindre tfsi motorer men er luket bort etterhvert En større motor som en 3,0 vil gi et mye behagligere kraftutak fra motoren med bla gunstigere turtall som kommer motoren tilgode og om jeg ikke husker feil har 3,0 diesel motoren tiptronic kassen. Først av alt styr unna en bil som er tuklet med og da altså chippet det kommer det skjelden noe godt utav. En grundig test av bilen bør også foreligge før kjøp.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-17 14:25:28 +0200

Kloke ord fra Kamerat K som vanlig, legg til en FULL NAF-TEST, altså den "store testen"! Dette er en relativt komplisert bil, og slett ikke alle gidder å ta vare på bilene sine, da kan det fort bli spennende å være nestemann i rekka om man ikke garderer seg. Jeg skriver ellers NAF-test med STORE bokstaver innledningsvis, årsaken til det er at bla herværende merkeforhandler av det gjeve merket "Audi" har lagt seg til en stygg uvane med "tiltstandsrapporter" av den binære typen, der man hopper over "NOT OK" og bare skriver "OK" over hele fjæla. Temmelig intetsigende spør du meg, det tok meg omtrent to minutter å plukke tilstandsrapporten i fillebiter på nettopp en nesten-ny A4 Allroad for noen år tilbake. Sikre tegn på at den ene servicen bilen angivelig skulle hatt, var ekstremt slurvete utført, et motorrom som så ut som en jævla dass på en bil som var kjørt knappe 40.000.....to sett dekk med akkurat såvidt 3 mm mønster om man la godviljen til....ikke støvsuga innvendig siden den var ny....på tross av at den hadde stått i lokalene hos forhandler noen måneder....og ikke minst: det var et avvik på flere titusenlapper mellom prisen på finn og prisforlangende i bruktbilhallen....i mitt disfavør. Bare så det er sagt: jeg har også tidligere observert regelrett juks med tilstandsrapportene i det aktuelle firmaet, bla hadde man "glemt" å nevne at en bil hadde en svær bulk i tanken og innslått kanal på den ene siden!

Som sagt...NAF-test....herværende merkeforhandler har høy sigarføring og er heleiet av Møller. når en slik forhandler kan nedverdige seg til å bruke tilstandsrapporter som egentlig sier alt og ingenting, da er det definitivt flere under samme paraplyen som ikke gjør en god jobb. Å kjøpe en Audi privat? Det ville jeg ikke gjort, finn en bil hos en ikke-merkeforhandler, forlang NAF-test og ta det derfra. Det er så enkelt som at prisdifferansen mellom privat salg og forhandlers pris er for liten når det dreier seg om relativt populære merker, og noe kynisk sett, man betaler IKKE tilnærmet det samme for en bil ved privat salg vs en forhandler.......om man ikke velger en bakgårsforhandler, frå man normalt sett noe igjen i form av trygghet osv hos en forhandler. Her vil jeg også legge til at du selvfølgelig kjøper en "norsk" bil, da er det gjenstående fabrikkgaranti.

Og, som Kamerat K sier, har du den minste mistanke om at bilens styringsystem er tuklet med, gå videre! Dels fordi DU er den som sitter med dritten om dette IKKE er ført inn i vognkortet....det gir mange blaffen i med god grunn: for at slik tukluing skal være lovlig, må det OGSÅ dokumenteres at bilens utslippsverdier er innenfor satte krav....enten ved dokumentasjon fra FABRIKANTEN....eller fra et uavhenbgig laboratorium. Fabrikanten sier "fuck off", og et uahvenglig albroratroium? Hvor mange leverandører av chip-tuning gidder å svi av noen titusenlapper for slik dokumentasjon?

Mao står du der med gråten i halsen mens ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar