0

Mercedes og Volvo

spurt 2021-02-16 08:35:21 +0200

anonym bruker

Anonym

Kunne tenkt meg å spørre "Volvo Benny" om hvor mange merker har har flere biler enn Mercedes som har passert 1.000.000 km?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

6 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-16 09:09:20 +0200

updated 2021-02-16 11:38:49 +0200

Her kommer et forslag: Hyundai Pony, denne var for ca 25 år siden oppført i Guinness rekordbok som den personbilen i verden med lengst kjørelengde og hadde gått som taxi i et fjell land i sør Amerika og hadde stort sett ikke byttet annet enn slitedeler.

Har man måttet foreta motorbytte, girkasse eller gjort større reprasjoner mener jeg bilen ikke kvalifiserer for the high milage club ikke at det gjaldt Hyundaien ovenfor men generelt.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-16 20:01:37 +0200

Tja. jeg har latt meg fortelle at det er uproblematisk å kjøre en million med Passat 1.9 TDI. Jeg kom rett nok ikke lenger enn en snau halv million med min egen, men det var fordi en forb.... idiot vrengte over i min kjørebane og smadret bilen min! Den fremsto som ny, motren hadde null målbart oljeforbruk mellom oljeskiftene, dieselforbruk på 0.45 i snitt over året, reel toppfart på 200+, sist målt over 3-4 mil på en motovei i et unevnelig utland en måned før den ble smadret, og ikke minst: null feil på den ene EU-kontrollen etter den andre! Så...jeg er rimelig sikker på at jeg kunne kjørt bilen en million+. Jeg har ellers kun eiet en drøy håndfull biler i løpet av et langt liv, jeg synes 4-500' er passe, såpass ruller en god bil uten nevneverdige problemer. Da har mine biler altså enten blitt spiker eller gått videre til neste lykkelige eier, jeg er positivt sikker på at minst to av dem har rundet 700.000 etter min eietid.

I det hele tatt, det er flere biler enn vi snakker høyt om som med letthet kan kjøres veldig, veldig langt gitt et normalt godt regime for service og vedlikehold, og ikke minst, løpende understellsbehandling. Volvo er faktisk en av disse, likeledes flere biler med dieselmotor...det har noe med å kjøre på moment fremfor å jage turtall å kjøre. Et godt varmehushold er også viktig, og ikke minst: å unngå turtall over 2000 o/min før olja er gjennomvarm.. Det er nå engang også lurt å ha en defensiv kjørestil, idioter som innbiller seg at meningen med livet er "aktiv" kjøring, vel, de kan kjøre i støkker en flunka ny bil i løpet av en kveld!

For noen år tilbake ble det etterlyst VW med lang kjørelengde av Møller, blant de som poppa opp var det en mann med en Golf GTI (!) som hadde bikka 700.000, en Golf 1.6 D med rundt de 500, og en Jetta 1.6 TDi taxi som vel dengang var kjørt rundt de 500. Sistnevnte mista jeg tracket på når bilen hadde rulla 800.000, da ble den solgt videre til en taxisjåffør på Jessheim for å gå videre som privatbil. Mhp Mercedes i taxiversjon - en "ekte" taxiversjon leveres med litt "dauere" motorer som holder en stund - skal det ha vært biler som har runda både to og tre millioner kilometer som taxi i Oslo. På Geilo likeså, der var det en taxi-eier som hadde en "liten" Merc med 55 hk sugediesel som runde millionen. I Drammen var forøvrig Lada en populær taxi, der ble en 1500 S kjørt et sted mellom 7 og 800.000 før den ble konvertert til privatbil. Med mine Laddiser rulla den som ble kjørt lengst rundt 425.000 før den ble re-eksportert til mor Russland, så ja, en Laddis kan kjøres ufattelig langt, så igjen bilen mange år etter i St Petersburg! Gamle biler dør ikke, de finner bare nye eiere ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-17 14:41:50 +0200

updated 2021-02-18 09:41:28 +0200

Vedder på at det er flere Lada 1500 som har passert 1 million km grensen med letthet men at det ikke er og ikke var like vanlig å publisere denne infoen som spesielt oppsiktsvekkende, Regner lett med at flere passasjerer som mistet den Trans Sibirske jernbanen kastet seg i en Lada 1500 taxi og satte avgårde noen døgn før de nådde toget igjen nær grensen til Kina. Min favoritt liste er: 1. volvo 140/240 2. Volvo 740 3. Mercedes w124 4. Huyndai Pony 5. Toyota Corolla 6. Lada 1500 7. Ford F 150 8. Toyota Land Cruiser 9. Mitsubishi Pajero 10. Lexus LS first heneration 11. Toyota Camry first generation

Alle må ha orginal motor blokk med orginal veiv og stempler samt orginal girkasse, det grunmleggende karroseriet må være inntakt. Det kan ha vært foretatt utretting men ikke bytte av større biter som kanaler ol.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-18 09:52:52 +0200

Merker meg her Kviasen at listen din bare består av eldre biler, man skulle jo tro at nyere biler er bedre.

Hilsen Khaleesi

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-18 10:08:37 +0200

updated 2021-02-18 10:58:34 +0200

Hei Khaleesi Er litt sammensatt dette, i nyere biler kan man så og si programmere levetiden i en reservedel og levetiden kan med stor nøyaktighet forutspås av Ingeniørene og et hjul lager kan man fks si at kan snurre 610000 ganger rundt og når det da har snurret akkurat det antallet omdreininger er det utslitt give or take noen få prosent. Når man velger deler til produksjons bilen blir det en aveining mellom levetid, vekt og kostnad på delen som Ingeniørene må forholde seg til. Tidligere var det slik at man måtte ta i så man var sikker på en måte da data utregninger ikke var tilgjengelige på samme måte som i dag. Så de som har forutsettning for å gå lengst og være tilnærmet evigvarende med litt stell er de som tok mest i for å si det enkelt. Volvo og Lada er vel de som tok mest i og hadde vel hjul lagere som knapt dagens lastebiler kjører rumdt med idag.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-18 16:06:41 +0200

Ja, Kamerat K har en feiende flott favorittliste! Jeg ville vel kanhende plassert Lada et par hakk lenger opp, kanhende også lagt inn VAG med 1.9 TDI et sted, men ellers er det lutter enighet og fryd! Når det gjelder nyere biler kontrra de litt eldre har Kamerat K (som vanlig) et vesentlig poeng: nå for tiden er det litt for enkelt å designe deler som holder sånn circa garanti-tiden ut og knapt nok det, man skal jo selge NYTT må vite! Min subjektive oppfatning er at "longlife" service er et skritt i samme retning, det bidrar til å ta rotta på ellers gode biler ganske så mye tidligere enn det ellers ville skjedd! Likeledes er begrepet "rustbeskyttelse" fra fabrikk ganske så interessant, det er knapt nok en eneste produsent som gjør en god jobb her, og dårligere har det blitt år etter år!

At dette også har en produksjonsteknisk begrunnelse, i den forstand at man sparer penger på å ta en aldri så liten "Kiwi", er hevet over tvil: kjapt og billig (for produsenten) blir det ålright, men spesielt "trygt" for kundene? Nada! At tidligere tiders Volvo og Lada (for ikke å forglemme UAZ, Volga, Moskwitch) hadde godt dimensjonerte lager? You bet, i tillegg brukte man i stor utstrekning kulelager lenger enn "de andre" i SSSR! Det har sine fordeler, bla kan man slippe unna med lavere oljetrykk. Volvo på sin side var veldig tidlig ute med å bruke nålelager, men du og du, der var det kun SKF som gjaldt, og godt dimensjonert attpå til! ikke noe slinger i valsen hos Volvo!

Hvilket bringer oss videre til en annen ting som skiller eldre biler fra "moderne" biler: under panseret på f.ex Volvo satt det motorer med helt andre marginer i varmehusholdet enn tilfellet er i dag. I dag er spillvarme noe styggeskap, likeledes skal det ikke være for mye å varme opp! Det gir lettere motorblokker, lettere topplokk, mindre kjølevæske, mindre olje! Selvfølgelig på godt og vondt, det vonde er at det er mindre marginer: går noe gæli, ja da går det ofte skikkelig gæli! Legg til at "moderne" motorer også har gjennomgående forferdlig mye høyere trimmingsgrad, det påvirker også levetiden, og definitivt ikke i positiv retning!

Hjuloppheng og så videre? Vel, både Lada og Volvo, som vel står høyt på favorittllista hos de av oss som har levd en stund, var robuste så det holdt! Igjen, ikke noe slinger i valsen, ikke bærebroer som knakk for et godt ord dengang da! I løpet av rundt tyve år med Laddis hadde jeg ikke behov for å skifte en bærebro så mye som en eneste gang! Ei heller hjullager, kfr ovenfornevnte! Tilsvarende kjørte jeg Volvo 240 som tjenestebil i mange år, rett nok fakturerte herværende merkeverksted direkte voldsomt, men hjullagre...bærebroer...for ikke å snakke om motorene...det var i realiteten et problemfritt bilhold for arbeidsgiver! Antagelig litt for problemfritt for verkstedet også, man gikk hen og smadre frontruta og førte det på fakturaen! Når vi samtidig ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar