0

Lange antenner

spurt 2021-02-15 20:33:41 +0200

anonym bruker

Anonym

Kanskje ikke bilrelatert spørsmål direkte, men har sett flere biler hvor de har montert en lang antenne på taket. Ser ut som den er pluss/minus meteren lang. Sist jeg så det var på en relativt ny Passat, og det er ikke spesielt fint å se på. Men hva brukes den til?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-15 20:48:24 +0200

updated 2021-02-15 20:50:06 +0200

Hei Det er en antenne som brukes tiil jaktbruk enten vhf eller cb radio altså en sambands antenne. Oftest ser du disse på Land Rover Defendere og lignende som beveger seg utenfor normal mobil dekning. At det var på en Passat er nok uvanlig men den kan jo ha vært en form for tjenestebil kanskje det sto Vegvesen på den.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-16 07:51:25 +0200

Helt korrekt som Kamerat K sier, om vi ser radioteknisk på det, dreier det seg om sendere / mottakere, eller "transceivere" som det også kalles, som jobber i et vesentlig lavere frekvensbånd enn GSM mobiltelefoni. Lavere frekvenser = lengre bølgelengder med derav følgende behov for fysisk større antenner, med en pisk-antenne gir det seg utslag i en lengre antenne. Som antydet over, dette er systemer som fungerer utmerket også der mobiltelefoni må gi tapt!

Mhp dette med mobiltelefoni er det sånn at høye frekvenser, for GSM i gigaherz-området, gir rekkeviddeproblematikk. Bedre blir ikke dette av at nåtidens smart-telefoner egentlig ikke har plass til en fysisk tilstrekkelig stor antenne, derved jukser man litt og bruker elektronisk kompenserte antenner. Dette er ikke helt tingen for en antenne som skal fungere ved lav feltstyrke, slik tilfellet er når man befinner seg nede i mellom knatter og knøs, legg til at GSM-systemet er et digitalt system: da får man forklaringen på at dekningen ikke alltid er helt som vi ønsker oss når vi befinner oss utenfor allfarvei - altså der teleoperatørene ikke finner det lønnsomt å hive opp en drøss basestasjoner for at vi skal kunne bruke nåtidens "best friend" for mange!

Vi som har levd en stund, eller for den sakens skyld vært på tur i den russiske føderasjon for 20 år siden, vil huske tidligere tiders mobiltelefoni i NMT-systemet: speseilt NMT-450 hadde god dekning, på tross av at det kunne være veldig tynt med basestasjoner dengang! Det var dels fordi NMT-systemet var et analogt system - det gir brukbar talekvalitet ved svært lav feltstyrke - og det jobbet mot et frekvensområde som lå vesentlig lavere enn GSM-systemet. For de som kjørte mye i grisgrendte strøk, eller for den sakens skyld på sjøen, var NMT-450 en god venn, og den som husker godt, vil huske antenner som minnet litt om fiskestenger :-) Vær imiderltid op på et begrep som definerer om antenna skal plasseres midt på taket eller i et hjørne: vi snakker om vertikal hhv horisontal polarisasjon. Ingen stor greie, men av stor betydning for om man hadde dekning eller ei langt der ute i rusissk Karelia eller for den sakens skyld, i Ytre Slidre her hjemme!

Dette med at radiosignaler av den digitale sorten krever høyere feltstyrke for at mottakeren skal kunne plukke ut informasjonen, er forklaringen på at DAB egentlig er totalt uegnet for å gi optmial dekning i grisgrendte strøk, spesielt i et land der knatter og knøs ennå ikke er avskaffet. Ja, DAB ser fint ut på en powerpoint-presentasjon der man sammenligner dekningsområdet for DAB med FM stereo, men det DAB-fansen elegant "glemte" å nevne i fest-talene for å innføre DAB og rive ned et velfungerende, relativt nytt FM-nett var at FM MONO har en helt fantastisk dekning!

Årsaken er enkel: det skal ikke rare signalet til for at man skal kunne plukke ut informasjonen, f.ex en talemelding med informasjon til folket i en krisesituasjon, fra et FM mono signal. Og som vi vet: en FM mottaker switcher automatisk til mono når feltstyrken ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-16 09:31:08 +0200

Norulf tar en tur innom dab her og han har helt rett i at gjennomslagskraften her er mye mindre og vi som har forsøkt disse ettermonterte antennene som mest ser ut som noe barna har klippet ut på en formingstime forstår problemet her. Har snakket med flere verksteder som kvier seg helt inn i ryggmargen for å montere dette for kundene sine for de vet straks at det betyr opptil flere klager fra kunden om at det må jo være noe galt med radio mottakeren eller momteringen for den detter ut hele tiden og vet ikke hvor mange ganger jeg har kjørt forbi andre biler og fått et glimt av hva de hører på for øyeblikket og det er bare irriterende spør du meg. Bluetooth via telefon er faktisk eneste vei her foruten å gå for de dyre orginal monterte løsningene.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-17 12:38:29 +0200

Ja, jeg tok like godt hele runden, det er jo egentlig de samme problemstillingene, vær ellers ops på at også mobildata - som jo er informasjonsbæreren for nett-radio via mobilteleofn - også har en del problemstillinger. Det som gjør dette mediet tilsynelatende noe mer stabilt enn DAB, er atman for alle praktiske hensyn har dekning langs hovedveinettet, og er man utenfor dekning et kort øyeblikk, ja da er det til en viss grad et buffer som "patcher" bruddet i dataforbindelsen: ja, det er korte brudd i dann og vann, men prinsippet med streaming audio er at man pøser på med data og mellomlagrer en del data, mens avspillingen går sin gang i den andre enden av kjeden. Sånn er det ikke med DAB, der hakker det som bare f...., selv på flate Jæren opplever jeg dropouts! Og jeg har en GOD mottaker, god antenne, god alt! Jeg mer enn mistenker at årsaken er at de som har hatt ansvaret for planleggingen av nettet har sittet bak et skrivebord hele livet, det er liksom IKKE tingen når du skal planlegge et nett på en god måte. Det lærte vi på den harde måten i Telenor når vi rulla ut NMT-systemet en gang i tiden, og vi lærte det på ny når vi rulla ut GSM-nettet.

Min bit oppe i dette ble etterhvert det vi kalte operativ drift, da fikk vi kundeklagene rett i fleisen og så jo raskt hvor skoen trykket, det var så enkelt som å se på et kart. Jeg var også så heldig å få en solid dose med hvordan sendernettet for radio og TV var bygget opp. Også i byene var det problematisk å få ting til å fungere, det er ingen selvfølge med dekning mellom høye hus! Tilsvarende lærte jeg en hel del om dekning for VHF/UHF og gigaherz-båndet når jeg jobbet med RF i Avinor, du og du, det var en krapp læringskurve for en stakkars ingenting-gjør som kom fra Telenor og egentlig hadde syslet mest med det vi kan kalle informasjonsteknologi! Innen luftfart er det helt andre krav, en helt annen teknologi, i alt det vesentligste analog RF-teknikk på sitt aller beste. Når jeg nå er pensjonist, kan jeg med hånden på hjertet si at jeg hadde en utrolig mangslungen og interessant yrkeskarriere :-) Stakkars de som kommer etter oss, nå går det mot digital kommunikasjon og prosessorstyrte systemer over hele fjæla, bare dritten spør du meg!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-02-15 20:33:41 +0200

Sett: 45 ganger

Sist oppdatert: Feb 17