0

Bør jeg bytte?

spurt 2021-02-15 18:22:29 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg har en 2017 (reg. aug. 2016) Tiguan Highline offroad med en del utstyr,som jeg er meget glad i. Den er komfortabel, drivstoffgjerrig (diesei), og føles veldig trygg. Men... når garantien går ut om et halvt år, er jeg litt bekymret for hva det kan komme til å koste med ev. reparasjon av f.eks. dsg-kasse, all elektronikk etc. Har vurdert å kjøpe el-bil, men har egentlig ikke lyst. Har forøvrig nokså nylig blitt pensjonist, så har liten lyst på ny gjeld også. Rolf

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-15 19:23:23 +0200

updated 2021-02-16 03:42:30 +0200

Hvis jeg var deg Rolf ville jeg tatt dette helt med ro. Det med at garantien går ut betyr ikke at bilen ramler i fra hverandre straks garantien går ut snarere er det vel nå bilen begynner å bli lønnsom da barnesykdommene er ryddet bort og verditapet år for år er svært så hyggelig. Dsg kassene er blitt driftsikre men få byttet olje på ca 60000 km da varer den lenge. Er det noe du merker deg med bilen så få gjort dette nå under garanti, Naf har også noe de kaller garantiutløpstest som du kan få utført så er du ganske sikker og kan ta funn fra testen tilbake til Vw så de får sett på det. Ellers bør du velge bil etter dine behov og ikke tenke allverdens på alt som er skrevet og bli noe oppskremt av den grunn. Ang lån så blir det deg om det men klart er jo ikke nødvendig å sløse vekk pensjonen da den sikkert kan brukes til mye hyggeligere formål.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-15 19:53:23 +0200

Valget her burde være rimelig enkelt: overgangskostnaden for å bytte den feiende flotte bilen din med en ny bil, vil være så høy at du i realiteten kjører "gratis" i mange år fremover! Mhp angsten for dyre reparasjoner, er det sånn at det aller meste som kan gå i støkker på en bil, stort sett er byggeklosser: en girkasse byttes ut omtrent som en lego-kloss, en motor likeså, og dersom tar et par telefoner og unngår den sjappa det står "merkeverksted" over døra på, ja da trenger det slett ikke ende med personlig ruin! Når det er sagt, det er faktisk IKKE sånn at bilen ramler fra hverandre når garantien går ut, ei heller er det sånn at bilen ramler fra hverandre når du har kjørt noen hundre tusen! Du sier ikke hvor langt du har kjørt, men jeg regner med at siden garantien ikke er borte-vekk allerede, har du kjørt godt under 100.000. I min verden skal en god bil kunne gi både 4 og 500.000 kilometer uten nevneverdige problemer, det er der jeg har lagt lista for mine biler opp gjennom åra, og bank i bordet, det har gått helt greit! Ved denne kjørelengden har jeg latt bilene gå videre til neste lykkelige eier, eventuelt bli spiker, alt ettersom, jeg tror rett og slett på å passe litt bedre på bilene jeg har enn folk flest, og eie dem lenge. Bare så det er sagt: jeg har kjørt Lada drøye et par tiår, VW D / TDI litt mer enn to tiår. Det gjør livet enklere å holde seg til samme sorten bil over tid, da lærer man bilene å kjenne med de fordeler dette innebærer.

Hvorfor? Jo...denne greia med overgangskostnad, i løpet av et langt liv har jeg eiet en drøy håndfull biler, det er bra for både lommepungen og miljøet! Et år før jeg måtte legge inn årene og ble pensjonist, gikk jeg hen og kjøpte et par nye biler til meg og konen, de bilene regner jeg med holder til vi går over til tog på heltid. Siden vi bor på landet, og ellers bla kjører til et unevnelig utland der ladestasjoner er totalt ukjent (men dieselprisen er en 5'er for literen) er elbil totalt uaktuelt, vi kjører diesel og benziner, og trives med det! Det totale miljøeavtrykket vil så alikvel ikke komme i nærheten av utslippet fra produksjonen av en eneste Tesla X i vår levetid!

Tilbake til dette med ting som kan gå i støkker: det største problemet for en god bil, er rust. Som du kanskje vet, VW har, som de aller fleste andre biler, ikke tilstrekkelig rustbeskyttelse fra fabrikk for å overleve over tid med norske vintere. Det er nok å se under bilen: bånnplata er rustbeskyttet på et vis, men ikke spesielt godt. Det verste er imidlertid at absolutt alt som er montert etter at bånnplata fikk et bad i godstoff, kun er "beskyttet" med et tynt lag med lakk. Siden rust er en prosess som bokstavelig ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-16 08:07:45 +0200

Merker meg at kloke hoder tenker likt :-) Jeg glemt en liten filleting: å stifte gjeld når man er pensjonist er bare tull, man skal gå inn i pensjonist-tilværelsen med minst mulig gjeld, og gitt at man har en normalt god pensjon, skal man unngå å ta opp ny gjeld. Da sover man godt, da har man som regel økonomi til å leve greit og ta eventuelle overraskende utgifter på strak arm.

Ja, på et tidspunkt kan man selvfølgelig få lyst til å slå ut med håret og gå for BBP-metoden etterhvert: har man f.ex nedbetalt bolig kan man ta opp et senior-lån og således Bruke-Barnas-Penger gjennom å redusere arven,, men noe kynisk sett: vi vet ikke hvor lenge vi lever. Jeg har denne muligheten som en gulerot til meg sjæl og en "reserve" for det tilfellet at taket blåser av huset eller om jeg skulle få lyst på en hobbybil når jeg blir 90 :-) Men for alle praktiske hensyn, som vår gode venn med Tiguanen her, både jeg og konen har hver vår greie bil som holder minst 20 år fremover, og taket blåser forhåpentligvis ikke av, som sagt, man tar IKKE sorgene på forskudd!

Et hjertelig lykke til for pensjonist-tilværelsen til min gode kollega i pensjonist-klubben!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-16 08:36:28 +0200

Ja et flexi lån der man spiser litt av husets verdi hvis man skal unne seg noe ekstra er faktisk en god ide. Å sitte som minste pensjonist i 14 grader inne på vimteren fordi man ikke har råd til strøm og surret inn i minst 2 ultepper samt har en boks kattemat på menyen er helt uverdig når man kanskje sitter på en verdi til kanskje flere milioner i huset sitt og er uansett som en stor lommebok som man jo egentlig har pensjons spart til gjennom hele livet men ikke bruker fordi barna skal få litt mere å krangle om hm. Ønsker Mr Rolf her en ny bil så synes jeg absolutt han burde det og ikke fordi han må men fordi han kan og en riktig så fin bil synes jeg han skal skaffe seg hvis han ønsker det

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-16 19:04:07 +0200

For all del, BBP-metoden er en veldig god ting! Men alt med måte, ikke for barnas skyld, men fordi man også bør ha et buffer. Ellers tenker jeg jo at en Tiguan som den kamerat Rolf har, gir ham et vesentlig bedre firehjulstrekk enn alle elbiler på markedet i dag....kanhende untatt denne fjonge Audien. Men med på kjøpet med elbil følger det et par, tre store bakdeler med på kjøpet: rekkeviddeangst...ref artikkel publisert på "Motor" i dag om rekkevidde og elbiler i kulda...det følger med nyordet "ladekø"....tid tar det også å stoppe for å lade etter et par hundre kilometer! Og vær du sikker på at du ikke finner lademuligheter når du trenger det! I det hele tatt: jeg ville ikke bytta en feiende flott Tiguan (Jeg har som kjent Golf med samme sorten firehjulstrekk sjæl) med elbil. Da ville jeg heller tatt en BBP og sagt som Ole Brumm: ja takk, begge deler, og kjøpt en pent brukt E-Golf som en nummer to bil til småkjøring i sommerhalvåret :-)

The Bottom Line er at det er deilig å være pensjonist i Norge, spesielt om man har jobbet noen tiår for den norske stat. Det gir frihet, det gir mulighet til å sette seg i bilen og kjøre på bærtur f.ex! Og uansett om man kjører på bærtur i Telemarks ikke-så-dype skoger eller russisk Karelia, det er veldig greit med både seriøst firehjulstrekk, litt bagasjeplass og ikke minst: rekkevidde nok til å komme både dit man ønsker og hjem igjen! Rett nok må jeg fylle tanken en gang for komme frem og tilbake til russisk Karelia her fra Rogaland, men det er litt forskjell på EN tanking og en dullion ladestopp underveis! For ikke å snakke om hvor morsomt det er å kjøre over Brokke-Suleskar mot Drammen og videre derfra til Stockholm når man legger i vei i "austerveg"! For noen av oss er slike "avstikkere" noe av det vi liker best med å kjøre bil, og det er enkel hoderegning her, skal man kjøre elbil fra Sirdal til Drammen via Notodden-Kongsberg, blir det et par utfordringer! Sånn er det her hjemme i Rogaland også, ja, det kan gå nogenlunde greit å få ladet langs E39, kanhende også i gryta rundt Sandnes-Stavanger, litt kø kanhende, men det kan gå. Ellers i fylket? Not my cup of tea, og opp gjennom åra finnes det knapt en avkrok i Rogaland der jeg IKKE har vært :-)

Nå vet jeg jo ikke hvilket kjøremønster vår venn Rolf har, men som Kamerat K her er inne på, man skal prioritere egne behov og eget kjøremønster, og ikke svelge reklame og salgsprat rått og råttent! I det hele tatt: man tenke rnøye gjennom behov og kjøremønster, og noterer seg den berømte setningen: man vet hva man har, men ikke hva man får!

En ting som er ufattelig morsomt er faktisk å prøvekjøre hele bøttebaletten med aktuelle biler, kjøre fra butikk til butikk og få selgerne til å smøre seg inn med vaselin ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar