0

Diesel forvarmer

spurt 2021-02-15 11:31:43 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny,

Varmer de fleste diesel kupevarmere også opp motoren på samme måte som en elektrisk motorvarmer?

Hvor lenge bør den i såfall stå på i en moderne dieselbil? Er mer opptatt av at motoren skal ha riktig temperatur enn kupeen.

Tusen takk.

Mvh Tore

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-15 11:55:59 +0200

updated 2021-02-15 13:37:41 +0200

Hei Tore! Ja i prinsippet. Den varmer opp kjølevannet og dermed også motoren og altså kupeen. Sistnevnte er nok det de fleste vektlegger aller mest.

Det er ikke så mange ekstra gradene en kald motor skal ha før den får litt lettere «dager på jobben». Jeg har ikke noen direkte erfaring med dette selv, men vil tro at rundt en halvtime i -10 grader vil gjøre underverker for både kaldstart-slitasje, lettstartethet og utslipp, samtidig som du får en varm og god kupe.

Du må nesten prøve deg litt fram ved ulike temperaturer. Du vil jo se hvor varm motoren har blitt på bilens motor-temp instrument.

Det har liten hensikt å varme opp til driftstemperatur (Ca. 85 grader). Da vil nok vinninga gå opp i spinninga - om det i det hele tatt går. Varmekilden her er jo relativt liten. Men +/- 40 grader er veldig mye bedre enn 0 grader. Da vil motoren ha en god lunk, og du får varmluft inn i kupeen.

Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-15 12:38:10 +0200

Ja aldeles korrekt, dieselvarmeren fungerer normalt sett sånn at den varmer opp kjølevæsken, derved også olja! Bortsett fra den gullrekka Benny nevner, gjør dette også underverker for å hindre soting i såvel DPF som EGR! Bare dette er gull verdt, med på kjøpet får du altså deilig, varm kupee og trenger ikke engang tenke tanken på å skrape is og feie snø fra bilens vindusflater! Win-Win!

Bare så det er nevnt: oppvarmingen av kupeen skjer via bilens klima-anlegg, det innebærer at vifta går. Dette, pluss et marginalt strømforbruk til drivstoff-pumpa som mater dieselvarmeren, er noe man skal ha i bakhodet om man har mye småkjøring: dette strømforbruket må kompenseres for ved enten en tur på et par mil innimellom, eller vha en runde med en batterilader innimellom, typisk iallefall et par ganger i løpet av vinteren. Når det gjelder dieselforbruket: Som Kamerat K har vært inne på her tidligere, det går bare noen få desiliter diesel i timen! Min subjektive oppfatning etter 6 år med Webasto er at dette "merforbruket" går opp i opp med reduksjonen i forbruk når man kan starte opp med fiks-ferdig oppvarmet motor. Jevnlig bruk av dieselvarmeren er altså ikke noe som burde gi deg våkenetter pga økt forbruk...min Webasto svir av 0.3 liter i timen ved halv effekt, 0.6 liter ved full effekt...en halvtime koster altså bare noen få kroner!

Og...bare så det er sagt...bilens styringsystem sørger for at en slik varmer IKKE verken tømmer tanken eller durer i vei til batteriet er flatt. Er det for lite av det ene eller andre, starter den ikke, eventuelt stopper om den allerede er i gang. Det har altså skjedd litt tiden de første av sorten!

Hvor mye man skal varme opp? Vel, timeren på min Webasto, slik den fremstår hos VAG, gir en halvtime varme av gangen, enten man bruker tidstyringen i systemet eller starter den med fjernkontrollen. Avhengig av hvor kaldt det er lar jeg den gå si 15-25 minutter før jeg tar på jakka og rusler ut, da er bilen godt lunken, kjølevæska holder et sted mellom 60 og 70 grader ved oppstart med den tidsrammen jeg refererer til her dersom varmeren får jobbe i sine fulle 30 minutter. Ellers er det jo også sånn at man kan sette opp Webastoen til å supplere under kjøring, en dieselbrenner produserer som du sikkert vet, lite spillvarme. Ved 10-15 blå og nedover når man ikke uten videre normal driftstemperatur, da kan dette være nyttig. Siden jeg bor på et sted med milde vintre, har jeg disablet denne funksjonen, men den kan settes opp til å hjelpe til ved en gitt temperatur, fra fabrikk har VAG valgt å sette denne grensa såvidt høyt som +5 grader. Dette er default, hva BMW gjør, er jeg usikker på, men det er sikkert de samme opsjonene.

I det hele tatt: man blir glad i en dieselvarmer, for min del var det et veiskille! En helt annen verden enn en fattig 2 kilowatts som gikk ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-18 12:19:02 +0200

updated 2021-02-18 12:30:00 +0200

Det er primært 2 systemer her. Webasto diesel motor varmer gjerne på ca 5 Kw som sirkulerer vann internt i motoren og som kun er ment til dette formålet, motoren varmes typisk til ca 30-40 grader celsius og selvfølgelig blir også oljen varm som Norulf nevner og gir en svært gunstig effekt under start og kjøring de første kilometerene, du vil også raskt få varme i kupeen via det normale varme systemet.

Webasto kupee varmer har et annet formål og det er primært for å varme opp kupeen og webastoen vil da sirkulere varmen sin til kretsløpet for varmeapparatet og gjerne automatisk starte en vifte for sirkulasjon i kupeen.

Det er ikke uvanlig at en Webasto er koblet for å ivareta begge formål altså kombi varmer men har da gjerne en krets som kan gi varme 2 veier både til det interne motor kretsløpet og til varmeapparat kretsen samt samtidig slå på en vifte for sirkulasjon i kupeen.

Motorens kjølevann system er kostruert for først å ta vare på seg selv altså å varme opp motoren til en viss temperatur før den deler med seg av overskuddet, derfor har mange biler dette orginal montert eller man får det ettermontert slik at man til og med kan styre dette via en mobil app og gå ut til varm bil om vinteren etter at man har gulpet ned et par kaffekopper ,-) Genialt for motoren og samtidig svært behagelig for deg eller vinn vinn som det også kalles.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar