0

Moms på elbil!?!? / Oppfordring til Broom!

spurt 2021-02-12 19:57:29 +0100

updated 2021-02-13 08:27:00 +0100

Jeg merker meg DENNE artikkelen om elbiler og moms: https://www.tv2.no/broom/11950248/

Greit nok, kanhende salget vil gå noe ned, vi skal heller ikke se bort fra at de som ellers velger de største og dyreste elbilene, må stikke fingeren i jorda og tenke seg litt om: kanhende velge en rimeligere og mer fornuftig elbil enn Tesla S....f.ex en VW eller Skoda...! Og ærlig talt, det er pinadø ikke mer enn rett og riktig at de som velger elbiler ikke lenger skal kunne være nær 100 % gratis-passasjerer! Dette gildet koster jo egentlig samfunnet milliarder hvert eneste år, og den reelle "miljøeffekten" er høyst diskutabel! Vi merket oss hvordan elbilforeningen nærmest gikk i krampegråt for sin syke mor når elbilistene måtte betale skarve to tusenlapper i trafikkforsikringsavgift, når ser vi pinadø en klagesang som - uten sammenligning forøvrig - minner om russen som står og krever fortrinnsrett i vaksinekøen for å kunne feste "normalt"! Ikke bare hyler elbilforeningen som ulver mot moms generelt, man vil heller ikke at de som kjøper Tesla og andre elbiler i millionklassen skal måtte betale så mye som en krone i moms!

Kanhende det er på tide at vi andre går i protest-tog og forlanger slutt på elbilfordelene? Det skurrer ganske kraftig at mennesker som kan "flotte seg" med elbil i millionklassen skal fortsette å motta subisider på hundretusenvis av kroner når svært mange nordmenn må stramme inn livreima ganske så kraftig som en direkte følge av den verste pandemien siden spanskesyken!

EN OPPFORDRING til Broom-redaksjonen: sørg for å få inn en "motvekt" mot Fr Bu og elbilforeningen når dere bringer slike artikler, dette var like umusikalsk som russe-lederen som ville ha fortrinnsrett for russen i vaksinekøen! En ting er at elbilforeningen er spesialister i å be for sin syke mor, men det går en grense, og de bør definivt ikke få "taletid" alene i mediene! Noe kynisk sett: denne veritable strømmen med krokodilletårer hver eneste gang det er snakk om at elbilistene skal få lov til å bidra til felleskapet og betale en ørliten del av avgiftene vi andre lesses ned med, skader saken mer enn det gavner! Ja, jeg tror godt om mine medmennesker og tenker at mange elbilister nærmest rødmer over å ikke betale mer enn noen få hundrelapper i året til felleskapet!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-13 11:58:44 +0100

updated 2021-02-13 17:18:45 +0100

Virker som elbiler er på vei til å bli ren lobbyisme.

E24 hadde en reportasje i går om elbiler:

Importørene frykter billige tyske elbiler ber regjeringen ta grep.

Tyskland har innført avgiftslettelse på elbil så nå er det frykt fra importørenes side at alle elbiler vil importeres fra Tyskland og at regjeringen må gripe inn å ekstra avgiftsbelegge biler derfra ????? Fordi de allerede har kunnet benytte seg av den Tyske regeringens goodwill ?????. Som Norulf sier så virker det som alle som har et eller annet å si om elbil får fri spalteplass til å drive lobbyvirksomheten sin uten motpart eller motargumenter agendaen blir da helt gjennomsiktig og minner mest om et reklame innslag.

Skal jeg kjøpe elbil så reiser jeg til Tyskland og kjøper nettopp en slik dobbelavgiftsfritaks elbil og ikke fordi jeg må men fordi jeg kan så takk Erik Andresen i Bilimportørenes landsforbung for tipset :-)

Nissan med sin Leaf fanget dette bra i sin tid, det skulle være en liten trang og ukomfortabel bil med begrenset rekkevidde som det tok dagevis å planlegge selv den minste tur for mulighetene med å få ladet opp bilen og var for hard core miljø elskere som gjerne tok en for laget ang miljøet og for disse ildsjelene var det på sin plass at de fikk noen avgiftslettelser hist og her. Når vi etterhvert fikk Tesla som gjerne de mere bemiddlede kastet seg på og på grunn av at det var elbil så sto regjeringen i kø for å dele ut avgiftfritak og lettelser i alle bauger og kanter så bleknet egentlig hele konseptet med å slå et slag for miljøet, for mange var dette en snarvei til å få en sportsbil for småbilpenger. Når vannkraften vår sløses bort for å legge igjen gummi på asfalten etter noen tusen Teslaer Slik at Nissan Leaf eieren må fylle importert kullkraft på sin bil så visner nok litt av dette grønne fine Leaf bladet som er deres logo.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-13 19:39:15 +0100

Enighet er en sann fryd! Mange gode poeng, trampeklapp og virtuelle blomster avsendt! Måtte du ha en fortreffelig helg, her fyrer vi med ved for å supplere husets varmepumper og holde strømforbruket nede, man er da en sann miljøvenn!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-13 23:59:35 +0100

Jeg lurer på om logikken har sviktet litt: Vi med elektriske biler kan velge kollektivfeltet og slippe kø. De som kjører illeluktende, forurensende, støyende, fossile biler må stå i kø og forurense. Burde det ikke være motsatt ?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-14 10:23:12 +0100

Helmar, du har et vesentlig poeng, men The Bottom Line her er at kollektivfeltet - som jo er egentlig innebærer en ganske så kostbar investering fra samfunnets side - bør være 100 % forbeholdt kollektivtransport og taxi. Verken mer eller mindre, og stemmer dere alle på meg ved neste diktatorvalg, innfører jeg samme prisnivå på offentlig kollektivtransport som mange andre land har gjort: i praksis gratis eller en brøkdel av det prisnivået vi har valgt å legge oss på i Norge. I praksis har dette vist seg å være et vesentlig mer effektivt tiltak for å få ned biltrafikken i både virkelig store og litt mindre byer. Når noen hundre tusen, i byer som Moskva, St Petersburg, Berlin, Paris, London osv osv snakker vi flere millioner millioner mennesker velger kollektivtransport fremfor å bruke egen bil gjør det veldig mye mer for både trafikkproblematikken generelt og miljøet spesielt, enn å dytte et par titusener matpakkekjørere over i elbiler, og attpå til la dem fylle opp kollektivfeltet i rushtiden og således strupe kapasiteten på kolllektivtransporten i høytrafikktid!

Om det er "lønnsomt"? Kanhende ikke om man ser det fra et ensididig bedriftsøkonomisk ståsted. Men tar man det et steg videre og ser på det fra et samfunnsøkonomisk perspektiv, er det hevet over tvil at det ville være vesentlig bedre for samfunnet å "subsidiere" kollektivtransporten fremfor den kostbare symbolpolitikken som norsk elbilpolitikk de facto er. Men si at man innfører en lignende tankegang som med konvensjonelle biler: la de elbilene som genererer det verste faktiske miljøavtrykket bli underlagt fulle avgifter....og viderefør et system med avgiftsreduksjon for det vi vel kan kalle fornuftige elbiler, av den sorten som kan fylle behovet for en familie som bor i bynære strøk....og ellers sørge for at kollektivtransporten har både tilstrekkelig kapasitet og et prisnivå som gjør at kollektivtransport blir det foretrukne alternativet for reiser over kortere og midlere avstander. Det er ikke umulig, men det krever vilje til omstilling. Istedetfor å ha massive skylapper og innbille oss at batteridrift er det eneste saligjørende for bybusser, kan vi også ta et skritt tilbake og gjeninnføre trolleyprinsippet: billigere enn å bygge ut en fullskala metro i småbyer som Bergen og Oslo, og faktisk ganske så velfungerende i den nye versjonen som er i bruk i dag. Win-win, man slipper dyre batterier, man slipper rådyr ladeinfrastruktur, og man kjører på strøm!

At det angivelig er så vondt og leit og umulig å realisere lavere priser og et bedre tilbud på kollektivtransport? Vel, med snaue 20 milliarder i året - som de facto er en realistisk prislapp på kostnadene knyttet til elbileventyret - og det FØR vi trekker inn kostadene knyttet til å få på plass en tilnærmet fungerende lade-infrastuktur - er det på høy tid å tenke alternativt: å videreføre de problemene som uvegerlig følger med privatbilismen og forbrukspiralen, er noe som stopper seg sjæl før eller siden: når også kollektivfeltet er overfylt med elbiler, hva da? Vi blir jo flere og flere, til slutt sitter allemannalle og banner over køene inn til Oslo i ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar