0

Elbil og energiforbruk

spurt 2021-02-08 20:25:35 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, jeg leste nettopp Per Svardals artikkel om elbiler og merforbruk av strøm. Når vi vet at energiforbruket ved å raffinere en liter bensin/diesel (meget grovt regnet) tilsvarer energimengden til å drive en elbil el tilsvarende strekning som en fossilbil går på en liter drivstoff, hvordan blir da regnestykket? Tar han hensyn til dette når han mener at det brukes mer brunkull pga at vi i Norge bruker energi til å drive elbiler i stedet for å raffinere drivstoff? Det hadde vært artig å få en utgreiing om dette. Vennlig hilsen Svein Bugge svein@bugge.biz 97542220

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-08 22:37:32 +0100

updated 2021-02-08 23:39:50 +0100

Hei Svein I et kraftverk som drives på kull er det for å lage strøm nødvendig å varme opp vann som omdannes til damp umder trykk for å drive en turbin med en generator. Da denne prosessen ikke er spesielt bra ang virkningsgrad kanskje 30-40 % blir det så en dårlig effekt da den igjen lades på bilen som også har sine varmetap via spill varme og tap i elektromotorene samt at det også blir tap i ledningene for å få den til Norge gjerne i undersjøiske kabler over lange strekninger. En moderne diesel motor brenner drivstoffet meget effektivt helst over 50% virkningsgrad så man får altså en negativ innvirkning på miljøet hvis strømmen brukes på en elbil, saken er helt anderledes hvis strømmen kommer fra fornybar energi. Det er helt riktig at elbil eiere gjerne slår seg på brystet og stolt tror de gjør et slag for miljøet men kommer kraften fra kull skjer altså det motsatte. Hvis man i bilen sin hadde en sperre slik at kun fornybar energi kom inn i bilen og ikke importert kull kraft fra et eller annet kullkraftverk i Europa så kunme man kanskje hatt større grunn til å være stolt. Men tror kanskje elbil eierene raskt ville byttet ut fyllekortet sitt hvis de oppdaget at bilen bare hadde la oss si 50% lading på morran når de skulle haste til jobben om morgenen fordi det var det som fornybar energien tillot og man måtte gjøre minst et lade stopp på veien.

Det er Norulfs varmehushold (termisk virkningsgrad) som er nøkkelen her, tar men en liter diesel å heller den på bilen sin så kommer man ca 2 mil men tar man en liter diesel å heller på et kraftverk og lader den på elbilen sin kommer man kanskje bare 1,6 mil før det er stopp. Hadde man laget en liten vann turbin i takrennen sin og når det regnet eller man hadde snøsmelting og fylte den produserte strømmen på bilen ja så tar man hjelp av det evige kretsløpet og saken er en helt annen.

Historien er satt på spissen og man kunne sikkert like gjerne stukket hånden i et vepsebol men fornybar energi er ikke bygget ut tilstrekkelig til å håndtere flommen av elbiler som stadig kommer ut i. markedet så da må kraften komme fra olje eller kull eller måtte man forby det nemmelig fra atomkraft.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-09 09:10:25 +0100

Legg til massive utslipp fra produksjonen av såvel batteripakka som resten av vår alles mer eller mindre kjære elbiler....selv med optimistiske anslag for levetiden for batteripakka og en kunstig lav levetid for sammenligningen mot en dieselbrenner....er differansen i utslipp gjennom livsløpet marginal. Legg til at mange, herunder undertegnede, har for vane å kjøre bilene mine sånn circus to-tre ganger så langt som de tallene som vanligvis legges til grunn i slike regnestykker...den enkle måten å si det på er at elbiler ikke er "løsningen", det er i beste fall en del av løsningen. Synd og skam, men sånn er det bare. Kfr også en annen artikkel i Stavanger Aftenblad d.d: en e-verks topp advarer mot at det er en aldri så liten problemstilling som er i ferd med å boble opp ved "elektrifiseringen" av Norge. Ikke første gang de som kan litt om strøm retter en advarende pekefingerher, men elbil-lobbyen skriker fortsatt som ulver og fornekter de faktiske begrensningene som allerede har medført en haste-utrullling av nye strøm-målere i den hensikt å redusere strømtoppene i et nett som allerede er på god vei til å nå et "metningspunkt", skal ikke mer enn litt kulde til før kablene nærmest gløder :-)

Ellers trampeklapp for kamerat K, meget velskrevet, kunne ikke gjort det bedre sjæl!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-02-09 11:52:25 +0100

Nja Norulf jeg tror du hadde gjort dette,like bra jeg spør du meg men ellers takk for virtuell aplaus :-)

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-02-08 20:25:35 +0100

Sett: 204 ganger

Sist oppdatert: Feb 09 '21

Relaterte spørsmål

Antall visninger