0

El-bil skilt ??

spurt 2021-02-08 18:48:57 +0200

Skulle gjerne visst litt mer om hvem som hadde ideen til å reservere E-skilt til en fremtid med elektriske biler. De nye skiltene med to bokstaver kom vel i 1972 ? Leeeenge før noen tenkte seriøst at elektrisk bil skulle bli en bestselger !

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-08 19:14:27 +0200

Var nok for å lette bompasseringer, kjøring i kollektivfelt og gratisturer på ferger for å lett kunne kjenne igjen at disse har fordeler i avgiftsystemet vårt.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Jada, jeg skjønner fordelene, men det var forutseende !

Helmar gravatarbildeHelmar ( 2021-02-08 19:40:30 +0200 )rediger
0

besvart 2021-02-09 11:06:54 +0200

Nja, det skal visstnok ha vært en autorisert gjerrigknark fra Skottland som fant på dette med å drive et kjøretøy med hjul med strøm, for anledningen blybatterier, en gang på 1830-tallet. Senere har det gått litt opp og ned, bla var det fra 1900 and on både elektriske lastebiler og busser, til og med i Norge...stikkord: første verdenskrig, bensinmangel. Tilsvarende var det bensinmangel under annen verdenskrig, og ja, vedgass-generatorer var "større", men det er jo litt kav med den sorten drivstoff da, derved ble det også snekret sammen noen hundre elektriske kjøretøyer av ymse slag. Ja, til og med elektriske ferger var det, over Brevikstrømmen gikk det en batteriferge med det klingende navnet "Strykejernet" til langt henimot 60-tallet! Ferga lå faktisk på en slipp ved fjorden der jeg vokste opp i mange år!

Ser vi hen til sent 60-tall og tidlig 70-tall var det faktisk sånn at flere bilfabrikanter tenkte i retning elektriske biler, det ble laget både prototyper og små produksjonserier. Men det var noe med det, blybatterier tar plass, og de er bokstavelig talt blytunge. Til og med en av mine store favroitter i bilfabrikantenes verden, min kjære Moskwitch, produserte en elbil basert på en av sine forsterkede varevogner. Mener å erindre at bilen ble vist på en bilutstilling i Moskva på tidlig 70-tall, den gang det ikke vakte ramaskrik med et par lekre budeier sammen med bilen! Dessverre tok altså batteriene mye plass, og det ble ikke stort nyttevekt igjen. Samtidig hadde man jo også trolleybusser og faktisk lastebiler med pantograf, hva skulle man da med elektriske varebiler med meget liten rekkevidde? Det er tross alt ganske store avstander i den russiske føderasjon, dengang SSSR, ja selv innenfor bygrensene i Moskva har man behov for litt rekkevidde :-)

Derved gikk det som vi vet ennå en stund før vi så biler som norske "Think" og indiske "Reva"....eller var det "Ræva"? Spesielt mye "bil" var vel ingen av dem, men det skapte iallefall litt interesse og kan kanhende sees på som en begynnelse. Men det var altså ikke slik at de som hadde ansvaret for planleggingen av det nye skilt-regimet levde helt i steinalderne, det var egentlig ganske naturlig, historisk sett, å reservere en nummerserie med forbokstavene "Ex" til eleketriske kjøretøyer :-) For en gangs skyld hadde IKKe byråkratene skylapper!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-02-08 18:48:57 +0200

Sett: 36 ganger

Sist oppdatert: Feb 09