0

Seat Ateca 1,4 tsi?

spurt 2021-02-07 21:16:18 +0100

updated 2021-02-07 21:45:54 +0100

Hei hei, Jeg har vurdert maaange biler, og fått gode svar her tidligere. Trenger bil til fjells og til by. Kriterier er helst: (god) firehjulstrekk, automat, driftssikkerhet, gode kjøreegenskaper. Var nesten i ferd å konkludere med golf TDI med firehjulstrekk. MEEEN. Så dukket Seat Ateca, AWD 1,4 tsi automat opp. Jeg har prøvekjørt. Likte bilen. Den var god å kjøre. Opplevdes kvikk nok, "strøken", lettkjørt. Prøvde den også opp en snøete bakke med hell:-) og i fart på motorvei. Bittelitt vibrering fra karosseri ved førersete i høy fart. Så var det dette med driftssikkerhet / trygghet da. Ser jo at Norulf som ofte svarer her er glad i VAG-konsernet. Seat er jo en del av VAG.. Denne bilen er nesten ny, men har gått ca et år som leiebil her i Norge. Lav km-stand, og en grei pris.. Kom over en nettside som hevdet at 1,4 TSI motor ikke tåler kort kjøring i kulde..? Og - Jeg ble skeptisk da forhandler / selger ved spsm om nybilgaranti viste til "importør". Hva hvis noe skjer som burde dekkes av nybilgaranti? I bilen fant jeg en slags teknisk rapport (sanns. fra salg til forhandler), med et par feilmeldinger jeg ikke klarer å tolke. Forhandler "latet" som de ikke visste at dette har vært en uleiebil. Dette så jeg selv pga fakturaer som lå i bilen. Har du noen gode råd? Det høres kanskje ut som man ikke helt kan stole på denne forhandleren.. Det føler jeg for så vidt med de fleste forhandlere (har prøvekjørt en del jeg nå altså..:-(). Men bilen i seg.. Hva kan man si om VAG-slektingen fra Spania i kalde, hvite Norge?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-02-08 18:13:32 +0100

Siden du bor i Norge, velg Golf eller Octavia. Ja, Seat er god sort, men en bil som har rulla som leiebil er ikke nødvendigvis det smarteste valget.....det betinger MEGET lav kilometerstand, som frohåpentligivis kan verifiseres som korrekt. Forhandlerens unnfallenhet tilsier rødt lys, og jeg tenker jo at dette kan være en bil som ikke nødvendigvis er "norsk"....med norske garantier. Gitt at det er en nokså ny bil, har den sannsynligvis Haldex5, men for meg gir ikke 1.4 TSI akkurat ståpels, uavhengig av om man har plukka ut 140 eller 160 hk, det blir ikke helt det samme som 2.0 TSI, enn si 2.0 TDI. Som kjent er det en klar fordel med anvendbar kraft fra lave og midlere turtall med firehjulstrekk, det har du egentlig ikke med 1.4 TSI. Ja, det er absolutt en fordel med firehjulstrekk, men en motor som i stor grad er designet for å jage turtall før du har spesielt mye anvendbar kraft? Ikke my cup of tea, i min bok har man mer kontroll, mer komfort når man kan kjøre på momentet fremfor å se turtellernåla bikke rødmarkeringen for å nå peak i effektkurven.

Kvaliteten på Seat? Helt grei, det er en VW med Seat-merke i grillen. Dog har Seat ofte lagt vekt på å designe biler som er mer sporty, gjerne med litt mer effekt. At Seat har hatt et dårlig rykte blant de som har skylapper i Norge, henger bla sammen med at bilene som ble importert i hine dage om mulig hadde enda dårligere rustbeskyttelse enn tyske VW. Altfor mange stolte på "fabrikkbeskyttelsen", derved gikk det som det måtte gå. Sånn gikk det med mange VW også, så det er egentlig ikke spesielt kontroversielt. Det blir litt som med hunder: det er ikke dårlige hunder som er problemet, det er dårlige eiere: her eiere som ga beng i understellsbehandling, på tross av at enhver som kaster et blikk under en europeisk bil må forstå at det IKKE holder mål for en norsk vinter med en mer eller mindre behandlet bunnplate, mens alt som er ettermontert...hjuloppheng osv osv...kun er "beskyttet" av et tynt lag med lakk! Stikkord: rust sprer seg nesten som et virus!

Bare så det er sagt: dette gjelder fremdeles..."fabrikkebeskyttelsen" blir bare dårligere og dårligere. Lett å gjøre noe med det, men altfor få gjør det. Ha det i bakhhodet når du handler bil!

Om bilen du nevner hadde hatt norsk garanti, stått hos en forhandler som ikke forsøker å gjøre seg dum og ellers hatt en prislapp som reflekterer at det egentlig er en svært så ukurrant bil i Norge, kunne det være en bil som er verdt å innhente en NAF-test på. Her ville jeg anbefalt en FULL test, og for den som er medlem, er prisen helt grei. Forhandlers egen tilstandsrapport? Glem det, skriv gjerne setningen "merra og havresekken" på veggen før du går for å se på bilen neste gang!

Om forhandler stritter i mot NAF-test? Glem ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger